Zoom Zoom pe circuit

Apropo.ro / 16.06.2005, 16:55
Zoom Zoom pe circuit
Am asteptat acest drive test cu mare interes si asta pentru ca am avut ocazia sa cunosc Mazda RX7, o masina care nu pot spune ca ar dezamagi pe nimeni. Asadar vroiam sa stiu: RX8 – un pas inainte sau nu? In ceea ce priveste designul termeni de comparatie nu pot exista. RX7 era un coupe sport

Am asteptat acest drive test cu mare interes si asta pentru ca am avut ocazia sa cunosc Mazda RX7, o masina care nu pot spune ca ar dezamagi pe nimeni. Asadar vroiam sa stiu: RX8 – un pas inainte sau nu? In ceea ce priveste designul termeni de comparatie nu pot exista. RX7 era un coupe sport cu doua locuri, cu o linie exuberanta, apreciata pretutindeni.

Mazda RX8 nu poate trece neobservata si asta pentru ca este frumoasa, eleganta si in acelasi timp altceva decat stie majoritatea lumii despre ce inseamna o masina. Privita din lateral, masina induce o stare de confuzie. Portiera fata este bine delimitata, in fisa tehnica scrie ca sunt patru portiere dar la o adunare simpla nu ies decat doua.

Pentru a descoperi o parte din farmecul acestei masini trebuie sa deschizi portierele fata, iar daca aceasta este cea a soferului esti foarte aproape de a dezlega enigma mult mai repede. Usile spate pot fi deschise abia dupa deschiderea celor fata, iar acest lucru se realizeaza in sens invers.

Incerci sa-ti imaginezi cum era in perioada interbelica, numai ca interiorul te trezeste la realitate, poate te arunca putin in viitor daca esti conservator. Daca locurile din fata sunt excelente, poate un suport lateral mai bun s-ar fi impus, eram foarte curios sa vad ce se intampla cu cei aproape 190 cm ai mei in spate. Ei bine surpriza, am avut loc suficient atat la nivelul capului cat si al picioarelor, asta in conditiile in care se foloseste o pozitionare medie a scaunului fata.

Instalat la volan nu ramane decat sa pornesti motorul pentru a ridica complet voalul de pe acesta masina. Toarce frumos, dar esti pacalit elegant de sistemul de evacuare. Schimbatorul iti este familiar daca esti inebunit de jocurile video.

Lasam detaliile si ne concentram asupra masinii si a modului cum transmite cei 231 CP la roti. Pentru a nu omite ceva I-am incredintat volanul pilotului Horatiu Ionescu Cristea. Prima constatare: cutia de viteze este extraordinara.

Apoi descoperim ca cei 231 CP sunt ascunsi bine dincolo de 6.000 rpm, pana acolo ai ceva emotii, noroc ca acest Wankel urca fabulos de repede in ture si face acest lucru pana aproape de 10.000 rpm. Pentru a testa valentele sportive ale niponei ne-am indreptat spre circuitul de karting AMCKART.

O propulsie trebuie dusa intr-o ambianta potrivita pentru a lasa inhibitiile acasa. Cu acesta ocazie am determinat si gradul de anduranta al propulsorului asta ciudat de care fuge toata lumea din industria auto. Spre surpriza noastra cei 1.300 cmc au depasit orice asteptari. Desi nu beneficiaza de aportul unui stalp central de rigidizare a caroseriei, element inlocuit de portiera spate, caroseria rezista bine la solicitari extreme.

Tinuta de drum este buna, aici sistemele electronice isi fac treaba cu prisosinta, dar daca vrei sa impresionezi audienta cu o evolutie libera trebuie sa ai cunostinte solide de pilotaj. O alta bila alba o reprezinta consumul, se pare ca inginerii de la Mazda au trecut la capitolul legende apetitul de carburant al motoarelor Wankel. Pe parcursul drive testului care a inclus aproximativ doua ore de evolutie la limita acul litrometrului abia s-a miscat, sa fi fost stricat? In comparatie cu RX7, noul model pare un atlet care a invatat si bunele maniere, dar atunci cand este provocat stie cum sa raspunda.

Horatiu la cald

Ca si cum motorul Wankel nu ar fi fost suficient de „ciudat” si de singur, inginerii de la Mazda ne propun acum si un concept de caroserie coupe. Dar sa vedem ce stie „ciudatenia”.

Pozitie de condus aproape perfecta (lipseste reglajul in adancime al volanului), decuplam DSC (cu inventia asta stau toate pe drum)… si prima surpriza. Cutia de viteze perfect etajata, cu o cursa a schimbatorului redusa la minim, pune perfect in valoare un motor care da ce are mai bun la peste 5.000 de ture si nu se potoleste decat pe la 9.000. Feeling de masina de curse 100%.

Directia foarte precisa ma asista perfect, dar masina se lasa controlata pe viraje in egala masura si de acceleratie, indicand, pe langa setari optime la capitolul suspensii, prezenta unui diferential autoblocant mecanic Torsen.

A si trecut o ora!?! Da, din pacate.

Totusi, motorul nu se poate numi o forta, 50 de cai in plus si mai ales ceva mai mult cuplu ar fi exaltat calitatile excelentului sasiu. Poate tocmai acest pachet directie, cutie, sasiu, suspensii te face sa iti doresti ceva mai mult „motor”. Cei 1.300 cmc echivaleaza cu 2.600 cmc ai unui motor normal aspirat. Din aceasta perspectiva, cei 230 CP nu mai par cine stie ce, iar cuplul este chiar insuficient. Acesta este si motivul etajarii perfecte a treptelor in cutie. Per total insa, o masina in care gasim cele mai rafinate solutii tehnice, perfect imbinate, si totul la un pret decent.

Mediafax

Tags: