Ţi-ai făcut bagajele, ai parcurs un drum lung până la aeroport, eşti cu paşaportul în mână, ai trecut de check-in, eşti atât de aproape de vacanţa mult dorită şi afli că zborul tău întârzie, a fost anulat sau este suprarezervat. Specialiştii momondo.ro au parcurs toate informaţiile despre compensaţie disponibile şi au creat un infografic despre drepturile pe care le ai în aceste situaţii.
Depunerea plângerii
Există două abordări atunci când faci o plângere pentru a obţine compensaţie de la compania aeriană. Poţi s-o faci tu sau poate s-o facă altcineva pentru tine – majoritatea firmelor care se ocupă de acest serviciu câştigă bani doar dacă îţi obţin compensaţia şi atunci ei îţi vor cere o taxă plus un anumit procent din sumă.
A urca sau a nu urca în avion, aceasta este întrebarea
Uneori, oamenii nu mai ajung la zborul lor şi, pentru a nu rămăne locuri libere în avion, companiile aeriene suprarezervă, adesea, locurile. Atunci când se întâmplă să fie prezenţi toţi pasagerii, unii dintre aceştia sunt refuzaţi la îmbarcare şi sunt redirecţionaţi către un zbor alternativ dar, înainte să le fie refuzată îmbarcarea, sunt chemaţi şi alţi voluntari. Ia în considerare următoarele aspecte înainte să te oferi voluntar:
• Uneori, compensaţia în cazul refuzului la îmbarcare împotriva voinţei tale este mai bună decât compensaţia pentru pasagerii care se oferă voluntari. Poţi oricând să ceri o compensaţie mai mare dacă nu eşti mulţumit.
• Ce se întâmplă dacă nu poţi ajunge la zborul care ţi-a fost oferit?
• Îţi vor fi acoperite cazarea şi celelate costuri dacă trebuie să iei un zbor din ziua următoare?
• Întreabă dacă primeşti imediat compensaţia (verifică, de asemenea, maximul pe care îl poţi primi) şi care sunt documentele de care ai nevoie ca să depui o plângere.
Excepţii de la regulă
În caz de „circumstanţe excepţionale”, nu ai dreptul la compensaţie. Din fericire, cazuri precum războiul, tulburările politice şi dezastrele naturale nu se întâmplă prea des. Celelalte excepţii de la regulă sunt: dacă ai fost informat cu cel puţin două săptămâni înainte de data plecării că zborul este anulat sau dacă ţi-a fost oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar asemănător. Totuşi, ai dreptul la rambursarea întregului preţ al biletului sau a părţii neutilizate din bilet, un zbor alternativ cât de repede posibil sau reprogramarea zborului la o dată ulterioară aleasă de tine.
Eşti în avion, dar nu pleci nicăieri
Nu este plăcut să aştepţi în avion. Atât în Uniunea Europeană cât şi în Satele Unite ale Americii există o limită de timp pentru cât de mult poţi sta fără apă, mâncare, acces la toaletă şi cât de mult poţi fi ţinut în avion.
În UE, dacă zborul tău este în aşteptare pe pistă mai mult de o oră, poţi cere să foloseşti toaleta şi apă de băut. Dacă aştepţi mai mult de cinci ore, ai dreptul să ceri să fii coborât din avion. Regulamentul de compensaţie pentru întârzierea zborului se aplică şi în acest caz. În SUA, pentru zborurile internaţionale există o limită de patru ore pentru întârzierile pe pistă şi o limită de trei ore pentru zborurile interne. Regulile nu se aplică atunci când este o problemă de siguranţă sau de securitate, caz în care avionul nu poate ajunge la poartă (aceleaşi excepţii de la regulă se aplică şi în UE). Companiile aeriene trebuie, totuşi, după două ore, să ofere apă şi mâncare, de asemenea, toalete funcţionale şi orice tratament medical necesar.
Asigurare de călătorie şi carduri de credit
Cheltuielile personale ar putea fi acoperite de asigurarea ta de călătorie şi/sau de cardurile tale de credit. Multe bănci oferă, pe lângă carduri, şi pachete de asigurări care te protejează. Ai grijă ca, înainte să îţi cumperi biletul de avion, să verifici din nou atât pachetul tău de asigurări de la bancă, cât şi asigurarea ta de călătorie.
Zborurile mele au fost achiziţionate ca parte dintr-un pachet – care sunt drepturile mele?
În UE eşti protejat de regulamentul din 1990, referitor la pachetul de servicii pentru călătorii, vacanţe şi circuite. În principiu, dacă vacanţa ta este anulată poţi:
• Să accepţi o vacanţă alternativă la acelaşi standard sau unul mai bun.
• Să accepţi o vacanţă alternativă la un standard scăzut şi să ceri diferenţa preţ.
• Să anulezi vacanţa şi să-ţi primeşti banii înapoi.