Zathura – O aventura spatiala/Zathura: A Space Adventure (2005)

16 01. 2006, 18:58
ZATHURA: O Aventura Spațiala este povestea a doi frați certareți care sunt împinși în cel mai îndepartat și întunecat loc din spațiul cosmic în timp ce se jucau un joc misterios, pe care îl descoperisera în pivnița casei. Acum ei

ZATHURA: O Aventura Spațiala este povestea a doi frați certareți care sunt împinși în cel mai îndepartat și întunecat loc din spațiul cosmic în timp ce se jucau un joc misterios, pe care îl descoperisera în pivnița casei.

Acum ei trebuie sa depașeasca diferendele lor și sa lucreze împreuna pentru a termina jocul altfel vor fi închiși în spațiul extraterestru pentru totdeauna.

Dupa ce tatal lor (Tim Robbins) pleaca la serviciu, lasându-i în grija surorii lor mai mari (Kristen Stewart), Danny (Jonah Bobo) de șase ani și Walter (Josh Hutcherson) de 10 ani ori se enerveaza reciproc ori sunt total plictisiți.

Când cearta se agraveaza și Walter începe sa-l fugareasca, Danny se ascunde într-o servanta. Dar Walter îl prinde și drept razbunare, îl împinge pe Danny în întunecata și înfricoșatoarea lor pivnița unde el descopera un vechi joc din metal, „Zathura”.

Dupa ce încearca fara succes sa-l determine pe fratele sau sa joace jocul împreuna, Danny începe sa se joace de unul singur.

De la prima mișcare Danny își da seama ca acesta nu este un joc obișnuit. Piesa principala în forma de nava spațiala se mișca de una singura și când aterizeaza pe un spațiu, iese un cartonaș, pe care scrie: „Ploaie de meteoriți, încearca sa scapi”. Imediat casa este lovita din cer de catre meteoriți încinși și topiți.

Când Danny și Walter se uita prin gaura din acoperișul lor, descopera, spre groaza lor ca au fost împinși în cel mai îndepartat și întunecat loc din spațiu.

Și nu sunt singuri.

Și așa începe o aventura amuzanta, câteodata înspaimântoare, dar întotdeauna imprevizibila. Danny și Walter realizeaza ca daca nu termina jocul vor ramâne pentru totdeauna prinși în spațiul extraterestru. Cu fiecare mișcare, ei se confrunta cu obstacole incredibile unul dupa altul.: accidental o trimit pe sora lor Lisa într-un somn crionic, adânc, sunt fugariți de catre un robot nebun de apropae doi metri, salveaza un astronaut eșuat (Dax Shepard) și sunt asediați de catre niște creaturi carnivore, asemanatoare unor șopârle uriașe, numite Zorgoni.

Cu ajutorul astronautului, Danny și Walter încep sa-și lase la o parte conflictele , sa colaboreze pentru a depași obstacolele pe care le întâlnesc și sa încerce sa termine jocul pentru a se întoarce acasa.

Dar toate eforturile lor pot fi în zadar când ei se confrunta cu cea mai mare provocare – o lupta împotriva intensei atracții gravitaționale care îi arunca în pustietatea înneguratei planete Zathura.

Scriitor prolific pentru carți de copii, Chris Van Allsburg (Jumanji, The Polar Express), și partenerul lui, producatorul William Teitler, inițial au prezentat ideea principala din ZATHURA: O Aventura Spațiala companiei Columbia Pictures imediat dupa conceperea carții.

„Procesul de ecranizare a lui „Jumanji” a durat șapte ani din primul moment al alegerii lui pâna la momentul lansarii filmului”, continua Teitler. „Cu Zathura totul a mers mult mai repede deoarece toata lumea a recunoscut ca era un concept extraordinar pentru un film”.

Carțile lui Van Allsburg urmaresc un format care a dobândit apreciere de-a lungul timpului de catre copii. Fiecare carte este extrem de precisa, 32 de pagini cu 14 ilustrații. Reprezinta un proiect excelent pentru extinderea la un film de lung metraj, oferind scenariștilor o schema clara, în același timp permițându-le multa creativitate în ceea ce privește sursa de inspiratie.

„Când am citit pentru prima oara scenariul, imediat m-a impresionat cât de bine erau zugravite personajele”, comenteaza regizorul Favreau. „David (Koepp) și John (Kamps) au pastrat o mare parte din emoția și imaginile carții lui Chris”.

Au fost mai multe motive pentru care Favreau a ales ZATHURA: O Aventura Spațiala ca urmatorul proiect dupa recentul sau succes cu Elf . El era în cautarea unui film care sa fie o provocare tehnica, dar și una care sa-i permita totuși sa spuna o poveste entuziasmanta, spirituala cu un mesaj plin de înțeles. Dupa ce a lucrat la Elf și a avut o imagine despre ceea ce înseamna producerea unui asemena film, Zathura parea a fi urmatorul pas logic, pentru pe calea evolutiei spre a deveni producator de film.

Un alt motiv pentru alegerea filmului ZATHURA: O Aventura Spațiala a fost unul mai personal, continua Favreau.

„Acum am doi copii, urmaresc foarte multe filme ce sunt îndreptate catre copii și acesta chiar m-a emoționat. Ca producator de film, o mare parte din slujba mea este incercarea de a pune energie în transmiterea unui mesaj în lumea în care tu crezi. Îmi plac poveștile care ofera speranța și filmele care au teme cu responsabilitate. Când faci un film pentru tineri, trebuie sa aiba loc și un pic de învațatura. Trebuie sa existe un mesaj frumos în centrul poveștii”.

„Doream actori tineri care sa fie capabili sa improvizeze și sa reacționeze într-un mod veridic înfața circumstanțelor”, spune Favreau. „Nu doream puști care doar sa-și arunce jucariile și sa țipe când aparea monstrul. Trebuiau sa fie capabili sa dezvolte ceea ce se scrisese și sa gaseasca realitatea în poveste. Când încredințezi un întreg film pe mâna unor doi puști, trebuie sa gasești cei mai buni actori”.

Cautarea a ajuns departe și a fost cuprinzatoare, acoperind cinci orașe de pe teritoriul Statelor Unite și cu audiții în direct a mai mult de 500 de baieți pentru fiecare dintre cele doua roluri. În plus, directorul de distribuție Avy Kaufman a primit casete din toata țara și din Canada.

Dar în New York i-au gasit producatorii pe cei doi actori principali. Josh Hutcherson, de 12 ani, originar din Kentucky a fost distribuit în rolul lui Walter, fratele mai mare care este enervat de atenția acordata fratelui sa mai mic și reacționeaza cu o iritare previzibila.”Josh este un actor la fel de bun ca oricare altul cu care a lucrat”, spune Favreau.

Favreau nu a fost mai puțin impresionat de cealalta alegere a sa, new york-ezul de șapte ani Jonah Bobo, care îl interpreteaza pe Danny. „Jonah este un începator în ceea ce privește actoria”, afirma regizorul, „dar deja are o prezența și multa naturalețe. Poți preda actoria, dar prezența scenica și naturalețea nu pot fi predate”.

Înainte de a-i angaja pe cei doi tineri actori, Favreau s-a asigurat ca atât cei doi cât și parinții lor sunt conștienți de ceea ce îi așteapta. Nu erau chemați doar pentru a interpreta roluri, trebuiau de asemenea sa aiba forța psihica pentru a putea stapâni rigorile unei lungi și complicate perioade de trei luni de filmari. Timpul petrecut de ei pe platoul de filmare urma sa fie foarte solicitant, trebuind sa se fereasca de cabluri, sa fuga de roboți și de creaturile zorgonice, sa reziste balansului și șocurilor la care erau supuse platformele pe care erau instalate decorurile.

Pentru Hutcherson, realismul a fost exact lucrul pentru care l-a determinat sa joace în ZATHURA: O Aventura Spațiala . „A fost destul de ușor pe platoul de filmare pentru au fost cu adevarat zorgoni cate te urmareau”, spune el. „Au fost explozii reale și ploi de meteroriți. Pentru ca totul a fost atât de real, era ușor sa patrunzi în pielea personajului”.

Ca o continuare a mult laudatei sale interpretari în rolul fiicei lui Jodie Foster în thrillerul de suspans al lui Fincher, Panic Room,Kristen Stewart de 14 ani a primit primul ei rol de comedie în ZATHURA: O Aventura Spațiala în rolul Lisei, sora mai mare a baieților. „Nu a semanat cu nici un rol pe care l-am interpretat pâna acum”, spune Stewart. „Anxietatea adolescenței este genul acum, deci a a fost o șansa mare pentru mine sa joc într-o comedie.”

Rolul astronautului cerea nu numai un actor care sa aduca umor personajului, dar și sa prezinte o nota eroica și serioasa atunci când trebuie sa îi scoata pe baieți din starea dificila în care se aflau. Favreau i-a încredința acest rol lui Dax Shepard.

Shepard, un produs al foarte respectatei trupe de comedie The Grounlings și un nou venit în lumea cinematografica, a fost un pic neliniștit la ideea de a fi un erou. „Eram speriat”, recunoaște Shepard. Eu fac comedie, și ma simt confortabil cu acest lucru. Dar sa fiu erou, uitându-ma la camera și spunând ‚Pe aiciÂ’, și ‚Urmați-maÂ’, nu prea eram sigur ca pot. Din fericire, Jon a putut sa ma ajute.

Favreau il dorea pe câștigatorul de Oscar Tim Robbins pentru a interpreta rolul de tata dedicat familiei, chiar daca de la început ceva l-a distras pe tata, și a fost încântat când el a acceptat. „Tim a fost prima noatra alegere”, își amintește regizorul. „El are familie, și cred ca filmul a fost atragator pentru el. Și când interpreteaza roluri în filme de comedie, el întotdeauna depune mult suflet.”

Calitatea scenariului și dinamismului familial specific caruia i se adresa, au fost factorii importanți în luarea deciziei de catre Robbins. El a recunoscut ca deși filmul era în primul rând și în cea mai mare parte o aventura spațiala, dea asemenea filmul era și despre calatoria pe care familia pornea – una care ducea la o mai buna înțelegere între membri ei.

De vreme ce ZATHURA: O Aventura Spațiala are loc într-o singura locație, casa trebuia sa fie o parte vizuala înteresanta și integrata filmului la fel ca și orice personaj. Acest lucru a fost o mare provocare pentru scenograful Riva care a lucrat îndeaproape cu producatorii filmului pentru a selecta stilul și forma corecta a casei. Dupa multe discuții, ei au decis alegerea unei case californiene in stil rustic. „Nu doream ca publicul sa se simta închis în casa pe toata durata filmului”, spune Favreau.

„Așa ca am decis sa o facem cât de interesanta puteam, ceva așa de spectaculos ca atunci când pe parcursul filmului chiar gândeai ca este o tragedie ca aceasta casa superb restaurata sa fie distrusa.

De asemenea producatorii doreau o casa care sa iasa în evidența fața cu raceala spațiului cosmic și cu metalul navei cosmice . Stilul rustic mergea perfect cu dorințele lor și Riva a putut sa realizeze un interior primitor.

„Ideea a fost sa construim un spațiu înconjurator ospitalier, folosind mult lemn în tonuri calde”, explica Riva, „în contradicție directa cu frigul din spațiu- un mediu înconjurator sumbru în care sa traiasca toate personajele. Pe masura ce casa era distrusa, precum o insula înghițita de maree, lumea în care ei traiau devenea din ce în ce mai mica, ca și cum lucrul care dadea viața și susținea casa, care îi proteja de uitare, se micșora. Ne-a placut foarte mult contrastul culorilor care sugera acest lucru.”

Odata ce au fost decise stilul, culoarea și conceptul casei, producatori doreau sa aiba loc atâta acțiune fizica pe platou pe cât era posibil, așa ca au construit casa în trei parți, doua dintre ele pe platforme acționate mecanic care puteau mișca întregul platou pentru a simula reacții la acțiunea din film – balansuri, zdruncinaturi, șocuri la lovirea de catre meteoriți și harpoane.

Mișcarea decorurilor a necesitat folosirea unor materiale variate, unele pentru a împiedica casa de la prabușire și altele pentru a o determina sa se prabușeasca la comanda. ” A trebuit sa construim casa în diferite ipostaze”, continua Riva.

„La început am construit-o solid, așa ca se putea zgâlțâi pe platforma gigantica fara sa se prabușeasca. Apoi ne-am întors și am și am reconstruit-o cu anumite parți care se puteau desprinde – folosind majoritar lemnul de balsa- astfel încât sa se prabușeasca. Des, era nevoie sa fie filmata explodând fara nici un fel de nori de praf care sa sa stea în calea efectele vizuale. Trebuia sa cada sau o cablam și lasam efectele vizuale sa-și faca efectul. Tot ceea ce am constuit trebuia distrus, lucru care era foarte provocator.”

Siguranța distribuției și a echipei a fost întotdeauna o prioritate, dar a devenit și mai importanta în momentul în care platourile se mișcau, în mod special pe balansiera, care se putea apleca pâna la 44 de grade. Greutatea maxima era de 40.000 de uncii și de asemenea limita numarul de persoane și de echipament care se puteau afla pe platou în orice moment. Datoria de a asigura securitatea tuturor a cazut asupra coordonatorului cascadorilor Tom Harper. În timp ce departamentul de siguranța avea datoria de a asigura ca echipamentul era legat corespunzator, Harper și cascadorii sai îi tineau și legau corespunzator pe actori.

„Actorii nostri au fost puși pe sârma” , își amintește Harper. „În timp ce se țineau de parțile din interiorul casei, practic baieți zburau. Carțile zburau din dulapuri chiar lânga ei, iar mobila aluneca pa scari în timp ce toata casa se zgâlțâia. Treaba noastra era sa sa coordonam pe toata lumea astfel încât totul sa fie în ordine.”

Hutcherson și Bobo erau fiecare prinși cu trei dispozitive de siguranța: o vesta de siguranța, un harnașament pentru zbor legat la brâu și un harnașament de tip bungee-jumping. Au repetat mai multe ore cu o echipa de cascador ipentru a se familiariza cu echipamentul și cu zborul propriu zis. Pe masura ce procesul a continuat, Harper a realizat cât de norocos era ca acești doi baieți erau doritori, entuziaști și sportivi, ceea ce le-a permis sa realizeze 99 la suta din cascadoriile lor.

„Faptul ca am ajuns sa fac atât de multe cascadorii a fost una din cele mai placute parți ale lucrului meu la film”, spune Hutcherson. „Am fost aruncat printr-un acoperiș, atras într-o gaura neagra, am scapat de meteoriți și am fost fugarit de roboți. A fost extraordinar.”

Bobo compara experiența de a lucra pe platforma mobila cu datul in tot felul de mașinarii dintr-un parc de distracții. El își amintește cu entuziasmul pe care doar un copil de opt ani îl are „A fost amuzant, chiar foarte amuzant. Eram ca pe un grozav montagne-rousse.”

Jocul „Zathura”


De la început, Favreau a spus ca nu vrea ca Zathura sa fie ca un simplu joc. „Am avut aceasta viziune a unei vechi și grozave jucarii de tinichea, asemanatoare jocurilor japoneze din tinichea presata produse în masa dupa razboi”, spune el.

„De vreme Jon a vorbit despre un joc vechi chiar de la început am cazut în aceasta capcana a unei jucarii din metal, ștanțata”, spune Riva. „Din moment ce amândoi am crescut cu aceste jucarii, designul jocului a avut o ușoara tendința retro a anilor 50 la care am adaugat câteva elemente de design modern.”

Asemenea casei, jocul era un element integrant al poveștii și producatorii l-au tratat ca pe un personaj. „Jocul însuși trebuia sa fie interesant și atragator de privit”, spune Favreau. „În acest joc, jocul nu a fost doar un spirit. Parea a avea o conștiința a lui și dicta tot ceea ce se întâmpla. Deci am vrut sa punem forte multe personaje în acest joc. Doream sa fie ceva foarte intrigant pentru un tânar precum Danny, daca l-ar fi gasit.”

Lucrând îndeaproape cu Riva și cu echipa lui de proiectare – în special cu graficianul Phil Saunders – Favreau și Riva au ajuns la finalul proiectarii jocului. Urmarind fiecare mișcare a cheii, nava spațiala se mișca pe placa. Apoi aparea un jeton din deschizatura pe care erau scrise indicațiile.

DESPRE DISTRIBUȚIE

JOSH HUTCHERSON (Walter) la vârsta de 12 ani deja a lucrat cu cei mai mari actori și regizori de la Hollywood. A jucat în Kicking & Screaming alaturi de Will Ferrell și Robert Duvall și este vedeta filmului Little Manhattan.

În plus, Hutcherson și-a împarțiț îndatoririle cu Tom Hanks în rolul „Baiatului Erou” din The Polar Express al lui Robert Zemeckis. Recent a aparut în comedia RV a lui Barry Sonnenfeld, interpretând rolul fiului lui Robin Williams. Columbia Pictures va prezenta acest film în 2006.

JONAH BOBO (Danny) Deși are doar opt ani el poate fi privit și auzit într-o varietate de producții. Cel mai recent, Bobo a fost vazut în rolul lui Zach din filmul Around the Bend, alaturi de Christopher Walken, Michael Caine și John Lucas. În ultimii doi ani a putut fi vazut la Festivalul de Film Sundance, unde a jucat în în Strangers with Candy de Shamus Noblet (2005), și a interpretat rolul lui Sam Zaidman alaturi de Mary Louise Parker in The Best Thief in the World (2004).

DAX SHEPARD (Astronautul) a fost descoperit datorita MTV-ului prin intermediul emisiunii comice „PUNKÂ’D”creat de Ashton Kutcher, care curând a devenit unul din cele mai urmarite programe de pe televiziunea cu cablu.

În rolul de debut, acela de a fi chiar el în „PUNKÂ’D”, Shepard a putut sa-și etaleze calitațile actoricești și de comedie, pe care și le șlefuise în timpul pe care l-a petrecut studiind improvizația la The Groundlings. Alte filme în care a aparut sunt: Cheaper By the Dozen și Hairshirt.

TIM ROBBINS (Tatal) Și-a facut debutul actoricesc în 1972 la Teatrul din New York. Dupa absolvirea UCLA, și-a facut debutul regizoral la televiziune în „St. Elswhere”, în același an co-fondând The ActorÂ’s Gang.

În 2003, în filmul Mystic River aclamat de catre critici, regizat de Clint Eastwood, Robbins a câștigat un Premiu al Academiei pentru Cel Mai Bun Actor în Rol Secundar, de asemenea a câștigat un Premiu Globul De Aur, un Premiu Screen Actors Guild și un Premiu Broadcast Film Critics Society. De atunci a aparut în filmul lui Michael Winterbottom Code 46 și în filmul lui Steven Spielberg War of the Worlds.

În 1992, Robbins a fost aclamat de catre critici pentru interpretarea sa în rolul șefului de studio în filmul lui Robert Altman The Player, o interpretare pentru care a primit Premiu de Cel Mai Bun Actor la Festivalul de Film de la Cannes și un Premiu pentru Cel Mai Bun Actor într-un Musical sau Comedie. În același an, interpretarea sa din Bob Roberts (pe care de asemenea l-a și regizat) i-a adus o nominalizare pentru Cel Mai Bun Actor la Premiul Globul de Aur.

Alte apariții actoricești notabile includ The Shawshank Redemption pentru care Robbins a primit o nominalizare la Premiul Screen Actors Guild pentru secțiunea Cel Mai Bun Actor, Short Cuts, regizat de Robert Altman care i-a adus lui Robbins al doilea Glob de Aur, Five Corners, al lui Tony Bill, The Hudsucker Proxy, al Fraților Coen, JacobÂ’s Ladder, al lui Adrian Lyne, Bull Durham, al lui Ron Shelton și Human Nature, al lui Michel Gondry.

În calitate de producator, recent Robbins a terminat versiunea pentru film a piesei sale Embedded Live: A Film. Filmul, care a fost acceptat la Festivalul de Film de la Veneția 2004, ofera o privire speculativa asupra razboiului din Iraq și asupra acurateții informațiilor oferite de mass-media ca rezultat al implicarii jurnaliștilor.

De asemenea Robbins a regizat și produs Cradle Will Rock care a debutat cu ovații la scena deschisa la Festivalul de Film de la Cannes din 1999. Fimul, care prezinta drama reala a vieții din spatele producției musicalului lui Mark Blitzstein, Orson Wells, a câștigat premiul National Board of Rewiew Award pentru secțiunea Realizari Speciale în Producția de Film și a câștigat premiul pentru Cel Mai Bun Film și Cel mai Bun Regizor la Festivalul de Film de la Barcelona.

Recent Robbins a terminat fimarile pentru drama apartheid Hot Stuff regizata de Phillip Noyce în Africa de Sud.

De asemenea Robbins a scris, regizat și produs filmul mult aclamat Dead Man Walking, adaptat dupa cartea Surorii Helen Prejean. Robbins a primit Premiul pentru Cel Mai Bun Scenarui la Festivalul de Film Austin pentru scenariul sau și o nominalizare pentru Premiul Academiei la secțiunea Cel Mai Bun Regizor împreuna cu alte patru premii la Festivalul de Film de la Berlin, Premiul Humanitas și Premiul Christopher. De asemenea filmul a primit o nominalizare pentru Cel Mai Bun Actor pentru Sean Penn precum și Premiul Academiei pentru Cea Mai Buna Actrița pentru Susan Sarandon.

Robbins și-a facut debutul regizoral cu satirica politica, câștigatoare de premiu, Bob Roberts, „o parodie de documentar” despre cursa unui candidat pentru Senat, care aparținea unei dubioase mișcari de dreapta. De asemenea Robbins a jucat și a co-scris cântecele pentru film, care a fost nominalizat pentru un Premiul Globul de Aur și pentru care a primit Premiul pentru Cel Mai Bun Actor, Cel Mai Bun Regizor și Cel Mai Bun Actor la Festivalul de Film de la Boston, precum și Premiul de Cel Mai Bun Film la Festivalul Internațional de la Tokyo.

DESPRE REALIZATORI

JON FAVREAU (Regizor) este un tip cu adevarat polivalent. Dupa ce s-a consacrat drept un actor și un scriitor de mare talent cu mult aclamata comedie Swingers, el a continuat sa se provoace cu o varietate de proiecte eclectice. Cel mai recent, Favreau a regizat mult aclamatul succes Elf.

Favreau și-a facut debutul regizoral pentru film cu Made, un scenariu pe care l-a scris și pe care l-a interpretat alaturi de Vince Vaughn și Sean „Puffy” Combs pentru Artisan Entertaiment.

Cel mai recent Favreau a jucat alaturi de Kirsten Dunst și Paul Bettany în Wimbledon, în producția Columbia Pictures SomethingÂ’a Gotta Give, regizata de Nancy Meyers și în Daredevil al lui Mark Stevens Johnson.

De asemenea a jucat și în producția MGM Marciano, unde îl interpreteaza pe Rocky Marciano, legendarul campion de box, rol care a reprezentat un punct de turnura în cariera sa. Alte filme ale lui Favreau sunt Love and Sex, The Replacements, Very Bad Things și Deep Impact. Favreau va fi vazut în comedia romantica The Break-Up cu Vince Vaughn și Jennifer Aniston.

Printre celelalte realizari pentru televiziune este inclus și un rol recurent în popularul serial de televiziune „Friends” și o apariție speciala în producția HBO aclamata critic „The Sopranos” interpretându-se pe el însuși.

DAVID KOEPP (Scenariul de) a scris și regizat filmele Secret Widow, Stir of Echoes, The Trigger Effect și Suspicious. A scris sau a co-scris filmele War of the Worlds, Spider-Man, Panic Room, Snake Eyes, The Lost World: Jurassic Park, Mission Impossible, The Paper, Jurassic Park, CarlitoÂ’s Way, Death Becomes Her, Bad Influence și Apartment Zero.

JOHN KAMPS (Scenariul de) s-a nascut în Genesse Depot, Wisconsin și a absolvit în 1987 Universitatea din Wisconsin cu o diploma în Literatura Engleza. Cea mai recenta creație a lui Kamps este filmul din 1997 The Borrowers cu John Goodman. De asemenea a participa la scenariul pentru Mighty Morphin Power Rangers: The Movie.

CHRIS VAN ALLSBURG (Dupa romanul lui) A primit o diploma în sculptura pentru absolvirea Rhode Island School of Design. La scurt timp dupa primirea acestei diplome, Van Allsburg a început sa-și prezinte sculpturile în galeriile din New York, unde inventivitatea lor suprarealista curând i-au adus reputația de artist care merita sa fie urmarit. Nu a început sa deseneze decât atunci când angajamentele sale pentru a preda și un studio friguros și mult prea îndepartat de oraș l-au ținut departe de sculpturile sale.

Soției lui, Lisa, și altor prieteni, desenele sale aratau un stil narativ, pe care credeau ei, poate fi foarte bine tradus ca fiind ilustrațiile unei carți. La fel s-a gândit și Houghton Mifflin, și curând i-a oferit o înțelegere pentru o prima carte. Houghton Mifflin a publicat 15 din carțile lui Van Allsburg – de la cu prima sa carte câștigatoare de Caldecott Honor Award, The Garden of Abdul Gasazi, pâna la recenta sa carte despre aventura spațiala Zhatura.

Succesul avut de carțile lui Van Allsburg Jumanji și The Polar Express este de asemenea fenomenal. Ambele au primit Premii Caldecott, Jumanji, fiind transpus în film în 1996, și The Polar Express cu Tom Hanks, regizat de Robert Zemeckis, a fost difuzat în noiembrie 2004. Dintre celelalte carți ale sale The WidowÂ’s Broom și The Sweetest Fig au fost de asemenea propuse pentru a fi transpuse în filme.

De-a lungul carierei sale excepționale, carțile lui Van Allsburg au reușit întotdeauna sa fascineze intelectul, sa ațâțe simțurile și sa sublinieze puterea de imaginație.

GUILLERMO NAVARRO, ASC (Director de Imagine) a colaborat cu Guillermo del Toro de mai bine de zece ani. Prima realizare împreuna a fost filmul câștigator de premii Cronos și cele mai recente The DevilÂ’s Backbone și Hellboy.

Navarro a filmat o gama larga de filme printre care filmul lui Quentin Tarantino Jackie Brown și filmul lui Robert Rodriguez Desperado și From Dusk Till Dawn. De asemenea a filmat Four Rooms pentru Rodriguez și Tarantino.

STAN WINSTON (Designer de creaturi) A fost responsabil pentru crearea celor mai multe personaje de la Lon Chaney încoace. Un multiplu câștigator de Premii ale Academiei, Winston este cel mai faimos designer de creaturi, denominatorul comun care leaga cele mai inovative și mai bine realizate proiecte de personaje.

De la The Terminator și de la mostruozitațile extra-terestre, pâna la uimitori dinozauri din Jurassic Park și Edward Scissorhands, Winston a strâns multe premii pentru realizarile sale. El a câștigat patru Premii ale Academiei și a fost nominalizat de zece ori. De asemenea a primit trei British Academy of Film and Television arts Awards, doua premii Emmy și numeroase alte premii din industria filmului.

Printre recentele apariții la care au fost incluse realizarile lui Winston se numara filmele lui Tim Burton Big Fish, filmul lui Rob Schmidt Wrong Turn, pe care Winston l-a și produs, filmul lui Jonathan Mostow Terminator 3: Rise of the Machines, Jurassic Park 3 al lui Joe Johnston și filmul lui Steven Spielberg A.I.: Artificial Intelligence (care i-au adus lui Stan cea de a zecea nominalizare la Oscar). Winston și artizanii de la studioul sau de curând au lucrat la filmul lui Steven Spielberg War of the Worlds.

Studioul lui Stan Winston din Los Angeles continua sa deschida noi drumuri în domeniul proiectarii, machiajului și a efectelor pentru creaturi. Îmbrațișând tehnologia CGI, Winston a fost partenerul fondator al companiei de efecte speciale Digital Domain, de succes la mijlocul anilor 90.

Recent el a creat o noua divizie a studioului sau numita SW Digital,care va permite echipei lui de creatori sa extinda posibilitați de dezvoltare pentru crearea de personaje realiste – îmbinând filmarea pe viu și tehnicile CG. Unele dintre cele mai recente realizari a SW Digital sunt filmele Sky Captain and the World of Tomorrow, Garfield, și The Cat in the Hat.

SONY PICTURES IMAGEWORKS, INC. (Efecte Speciale de) este o companie de efecte vizuale și animație de personaje, câștigatoare de Premii ale Academiei, dedicata producției digitale artistice și creației de personaje. Compania a fost recunoscuta de catre Academy of Motion Picture Arts and Sciences cu Premii Oscar pentru munca depusa în Spider-Man 2 și în filmul animat de scurt metraj The Chubb Chubbs!, realizat de CG, și nominalizari pentru Spider-Man, Hollow Man, Stuart Little și Starship Troopers. Imageworks continua sa ridice nivelul industriei efectelor vizuale și a animației de personaje, devenind o forța majora în industrie prin furnizarea de tehnologie de prima clasa a artiștilor sai de top. Imageworks produce acum primele sale filme în colaborare cu Sony Pictures Animation, Open Season și SurfÂ’s Up.

JOHN DEBNEY (Muzica) este unul dintre cei mai cautați compozitori de la Hollywood. Cu peste 50 de filme la activ, abilitatea sa speciala de a oferi creații memorabile într-o varietate de genuri, precum și reputația sa de a fi deosebit de cooperant l-au facut sa fie unul din preferații regizorilor și producatorilor de renume.

Debney a fost aclamat de catre critici pentru nominalizarea la Premiul Oscar pentru muzica filmului The Passion of the Christ, unul din primele zece filme de box-office ale tuturor timpurilor. Printre recentele sale colaborari se numara Christmas with the Kranks, regizat de Joe Roth, și produs de Revolution Studios, filmul lui Jon Favreau Elf, filmul lui Tom Shadyac Bruce Almighty și filmul lui Gary Marshall Raising Helen.

Debney a mai scris muzica pentru filmele Duma, The Pacifier, Lucky 13, The Scorpion King, The Princess Diaries și urmarea sa Princess Diaries 2: Royal Engagement, succesul familiei lui Robert Rodriguez Spy Kids și Spy Kids 2, filmul animat Jimmy Neutron și I Know What You Did Last Summer.

SONY PICTURES RELEASING INTERNATIONAL

COLUMBIA PICTURES

Prezinta

O productie Radar Pictures/ Teitler Film/ Michael de Luca

Un film de Jon Favreau

ZATHURA: O AVENTURA SPAȚIALA

Cu

Josh Hutcherson

Joanh Bobo

Dax Shepard

Kristen Stewart

Tim Robbins

Muzica – John Debney

Costumele – Laura Jean Shannon

Efecte vizuale speciale – Sony Pictures Imageworks Inc.

Montajul – Dan Lebental

Scenografia – J. Michael Riva

Imaginea – Guillermo Navarro, ASC

Co-producator – Peter Billingsley

Producatori executivi – Ted Field, Louis D’Esposito

Dupa cartea lui Chris Van Allsburg

Scenariul – David Koepp & John Kamps

Produs de – William Teitler, Scott Kroopf, Michael de Luca

Regia – Jon Favreau

AG – AUDIENTA GENERALA

PREMIERA : 3 FEBRUARIE 2006

Distribuit de InterComFilm

Productie 2005, color, format Flat 1:1.85, 88 min.

Distribuit în România de : InterComFilm Romania