Who is who?
Europa se face „vinovata” de faptul ca aici s-a nascut automobilul modern. Tabara celor care au documentat acest fapt se imparte in doua cand vine vorba cui sa-i acorde intaietatea: lui Karl Benz sau lui Gottlieb Daimler, desi se pare ca adevarul este altul. Primul „automobil” a fost o caruta motorizata de un cazan pe aburi (emisii zero!), cu care proprietarul, Nicolas Joseph Cugnot, a avut un accident inÂ… 1771, care a fost imortalizat intr-o fresca. Oare avea asigurare obligatorie?
Dupa aceasta prima incercare, industria auto europeana s-a dezvoltat ametitor, iar astazi are o multime de reprezentanti de seama, fiecare natiune venind cu specificul ei. Britanicii, odinioara putere mondiala, au creat Rolls Royce, un „must have” pentru cei cu sange albastru. Nici o alta marca n-a reusit, in opinia mea, sa innobileze mai mult conceptul de automobil precum aceasta. La polul opus, in lumea muritorilor, au avut un mare succes cu Mini. O idee simpla, un model in exploatarea la maximum a dimensiunilor pentru obtinerea de spatiu util. Sir Alec Issigonis spunea: „Publicul nu stie ce vrea. Este treaba mea sa-i spun.” Cu peste 5 milioane de exemplare vandute, cine poate sa-l contrazica?
Germanii, practici si reci, s-au concentrat cu precadere asupra tehnicii. Și au facut din conceptul lui 911 (motor spate), care contrazice legile fizicii, un etalon pentru masinile sport. O bestie calculata, care face ce-i zici tu. „Bastionul” din Wolfsburg a creat Golf GTI, o noua clasa, cea de „hot hatch” (compacta), in care si in ziua de astazi se dau cele mai mari batalii. Prin GTI, germanii au dat sportivitate la mase si pentru asta nu putem sa nu le fim recunoscatori. Cu 24.000.000 de exemplare vandute a fost si este o icoana a lumii auto. Italienii, cu Ferrari, ne-au demonstrat cat de mult conteaza ca o masina sa aiba suflet. Spre deosebire de senzatiile pe care le naste Porsche, la peninsulari ele sunt cu totul altele. Nu te intereseaza ca materialele nu sunt cele mai bune, imbinarile – cele mai exacte iar caroseria – cea mai rigida. N-ai nevoie de Chrono Pack ca sa vezi daca ti-ai batut recordul personal, doresti doar sa te bucuri de fiecare moment in care te afli la volan. În anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial si in timpul crizei petroliere mini-urile avea mare cautare pe Batranul Continent. Nici italienii n-au facut exceptie, mandria lor fiind Fiat 500 (succesorul lui Topolino). Lansat in 1957 prezenta caracteristicile lui Mini, dar cu o mare diferenta: avea motor spate. Cariera ei a durat pana in 1975 cu un total de 3.678.000 de exemplare fabricate.
Francezii nu puteau lipsi din acesta panoplie automobilistica si au un reprezentant pe masura: Citroen DS. Francezii faceau mai mult decat sa construiasca masini, ei transpunea arta pe sosele. Pe langa design, DS s-a remarcat prin inovatiile sale: suspensie hidropneumatica, cutie de viteze semi-automata, faruri adaptive, frane pe discuri.
Citeste mai mult in ProMotor