Philip Tetlock, expert în decizii politice, a realizat în 2005 un studiu în care a analizat 82.000 de prognoze făcute pe parcursul a 25 de ani de 300 de economiști de top. Analiza a dovedit că proiecțiile nu erau mai precise decât ghicitul la întâmplare și, mai rău, că cu cât economistul este mai faimos, cu atât proiecția este mai imprecisă.
De aceea, pentru o imagine cât de cât clară a viitorului, ar trebui căutate moduri de interpretare a semnelor care deja apar. Iată câteva dintre multele posibile seme, toate ferm ancorate în realitate:
Restaurantele noi. Nimic nu indică revenirea mai puternic decât apetitul pentru mâncăruri rafinate și un pic mai scumpe. Dacă un călător nu reușește să obțină rapid rezervare la un restaurant scump în orașe precum Mumbai, Calgary, Sao Paulo, Varșovia și Sydney (și nu numai), acesta este un semn bun.
Ocuparea hotelurilor cu multe stele. Creșterea ratei de ocupare la hotelurile de top reprezintă, de asemenea, un semn bun, care arată revenirea călătorilor corporatiști. Ei se întâlnesc aici pentru conferințe sau pentru a discuta afaceri.
Creșterea cererii pentru locuințe vechi și investiții recreaționale. Turbulențele economice perturbă de obicei piețele tradiționale de locuințe care au mai avut proprietari, de vehicule recreaționale sau yahturi, iar în vremuri de criză cheltuielile pentru astfel de achiziții ating niveluri cu mult sub maximele din anii de boom. Acest indicator ajută la formarea unei imagini destul de clare despre cum își văd oamenii viitorul, cât de mult sunt ei dispuși să-și deschidă portofelele.