Volver

Apropo.ro / 03.03.2008, 00:00
Volver
Al şaisprezecelea film al lui Pedro Almodovar este plasat, în mare parte, în La Mancha - ţinutul natal al regizorului – explorînd universul feminin în toată splendoarea lui, cu accent pe relaţiile mamă-fiică. Graţie acestei pelicule, Penelope Cruz a devenit prima actriţă spaniolă nominalizată la Oscarul pentru cel mai bun rol principal.

Iniţial, “Volver” a fost gîndit ca o poveste despre “España negra” (Spania neagră), despre acea zonă rurală a ţării, conservatoare şi superstiţioasă, care este adesea asociată cu violenţa, tragediile şi chiar prostia. “La prima vedere, ei trăiesc ca acum un secol. Am încercat însă să demonstrez că aceeaşi Spanie rurală, cu locurile şi personajele ei, poate fi numită , căci aici vecinii, în special femeile, leagă relaţii care îi transformă într-o mare familie. Filmul vorbeşte despre femei care supravieţuiesc, femei care luptă curajoase”, spune Almodovar. În centrul acţiunii, sînt trei generaţii de femei din aceeaşi familie care supravieţuiesc vîntului puternic, focului şi chiar morţii. “Pînă acum, n-am înţeles cu adevărat moartea. Singurul mod de a face faţă morţii era prin intermediul sexului. Aşa că am decis să fac un film despre cultura morţilor, să văd dacă am progresat în vreun fel. Acum pot privi moartea în faţă”, mărturiseşte cineastul.

Numit şi “regizorul femeilor”, Pedro Almodovar n-a ezitat să-şi cheme în distribuţie cele mai iubite muze ale sale, avînd în ve­dere că pelicula e despre femei, cu femei, în timp bărbaţii sînt total nesemnificativi. Cu Penelope Cruz mai lucrase, în trecut, de două ori (pentru “Carne tremula” şi “Todo sobre mi madre”), iar din această colaborare s-a născut Raimunda, “cel mai spectaculos personaj din cinema”, în opinia regizorului. Sin­gurul lucru în calea perfecţiunii acestei actriţe a fost, în viziunea lui Almodovar, fundul, astfel că Pene­lope a trebuit să poarte o proteză care să-i mărească fesele. “Femeile ca Raimunda au de obicei fundul mare, iar al Penelopei era prea stilizat”, explică regizorul. Camera de filmare zăboveşte mult pe formele apetisante ale actriţei, dar aceasta n-a avut nici cea mai mică problemă. “Am avut încrede în Pedro. Raimunda a născut la 14 ani, dar nu s-a victimizat şi nici nu şi-a reprimat sexualitatea. Chiar dacă are patru slujbe, în fiecare dimineaţă, stă 15 minute în faţa oglinzii pentru a obţine imaginea pe care o doreşte pentru ea. Am înnebunit cînd oamenii m-au întrebat de ce Raimunda e dată cu fard la ochi dacă e femeie de servi­ciu! E o insultă la adresa femeilor şi a genului acesta de slujbă”. Pentru pregătirea rolului, Penelope a petrecut trei luni în care a încercat să intre în pielea unei gospodine. “Am luat lecţii de gătit şi am deve­nit profesionistă în a căra legumele de la piaţă. Am făcut la greu curăţenie în casă. Ai mei începu­seră să se îngrijoreze, credeau că m-am îmbolnăvit şi deliram pentru că obişnuiam să vin acasă şi să spun: . Ştiam că trebuie să frec bine podelele înainte de a ajunge la filmări, altfel Pedro s-ar fi supărat pe mine”. La începutul lucrului, Penelope a fost martora întîlnirii dintre regizor şi prima lui muză, actriţa Carmen Maura. “La primele repetiţii, m-am simţit ca un spion. Mă uitam la cei doi, gîndindu-mă: . A fost interesant să-i văd cît de uşor le-a fost să lucreze din nou împreună”. Şi Almodovar măr­tu­riseşte că a aşteptat emoţio­nat întîlnirea cu Carmen Maura. “O ascultam pe Carmen citindu-şi rolul, respectîn­du-mi din mers indicaţiile, şi m-am simţit din nou ca pe vremea cînd făceam . A trebuit să-mi trec mîna peste burtă pentru a realiza cît timp a trecut de atunci. 17 ani”.

Numit şi “regizorul femeilor”, Pedro Almodovar n-a ezitat să-şi cheme în distribuţie cele mai iubite muze ale sale, avînd în vedere că pelicula e despre femei, cu femei, în timp bărbaţii sînt total nesemnificativi

Filmul săptămînii
duminică, 22.00, Acasă