Vise de celuloid
David Lynch – Mulholland Drive, Twin Peaks, Blue Velvet, Dune, The Elephant Man
Jean-Pierre Jeunet – Amelie, Delicatessen, Alien 4
Majoritatea filmelor lui Jean-Pierre Jeunet (foto stânga) se referă la viaţa secretă a unor oameni şi la schemele nebuneşti şi complicate pe care aceştia le inventează pentru a obţine ceea ce-şi doresc. “Fac acelaşi lucru în viaţa mea de zi cu zi. De pildă, cînd vreau să fac un cadou, încep prin a desena săgeţi pe podea:
Guy Maddin – Tales from the Gimli Hospital, The Saddest Music in the World
În peliculele sale, care împrumută tehnici ale filmului mut, se regăsesc poveşti de dragoste nefericite, tabuuri sexuale, persoane care suferă de amnezie şi, mai ales, experienţe din existenţa reală a regizorului. “Întreaga mea viaţă a fost dominată de melodramă. Am avut un frate care s-a sinucis pe mormîntul iubitei lui. Tatăl meu a luat foc în timp ce se certa cu mama, a alergat prin casă cerînd ajutorul copiilor lui inutili pînă cînd s-a transformat în cenuşă pe patul conjugal. Mătuşa mea, care locuia cu noi, a fost spulberată de o maşină. A rămas din ea o pungă cu păr. Bunica mea, care, de asemenea, stătea cu noi, era oarbă de multă vreme şi, dintr-odată, şi-a recăpătat vederea. A fost atît de surprinsă încît a căzut pe scări şi, din cauza rănilor, a murit o săptămînă mai tîrziu. A avut, totuşi, timp să citească ziarele în timp ce murea”.
Timothy şi Stephen Quay – Street of Crocodiles, Institute Benjamenta
Documentar sîmbătă, 19.25, TVR Cultural