Dupa o aparitie fulminata sub forma unui concept „luminos” Citroen arunca in lupta o masina de serie cu o personalitate puternica, cochet, cu un portbagaj interesant si cu diesele de exceptie
Cand a fost prezentat conceptul C3 Lumiere acum 4 ani, lumea automobilului a fost izbita de originalitatea a ceea ce urma sa devina „mica compacta” a familiei Citroen. Aveam un design original, un look mai mult decat simpatic si tot felul de „gadget”-uri ce aveau sa dispara pe modelul de serie.
Spre meritul lor, francezii au pastrat la noul C3 o mare parte din design-ul original, devenind o masina cu o personalitate bine conturata. In segmentul B european, probabil numai viitoarea Nissan Micra are aceleasi forme rotunde precum o gargarita. Unii critici afirma ca C3 este prima masina care iese din „rand” in materie de design, dar constructorul insista asupra grilei si mai ales a uriasului logo, celebrele sageti duble verticale ale lui Citroen, ambele de regasit pe parcursul gamei.
Oricum, C3 este un automobil atragator de la prima vedere, adresandu-se cu usurinta femeilor, tinerilor si – sustine constructorul- familiilor tinere. In ciuda dimensiunilor mici, care fac din C3 o excelenta alegere pentru circulatia urbana, Citroen insita ca avem un automobil capabil sa faca fata cerintelor transportului interurban. Noi l-am testat pe autostrazile din Franta si C3 poate sa „zburde” cu 160 km/h! Totusi, nu este principala sa menire si cine chiar vrea sa faca drumuri prin tara este bine sa apeleze la masini ceva mai mari.
Noul Citroen se bucura de acelasi design inventiv si la interior. Probabil ca bordul lui C3 este cel mai reusit din intreagul segment B european. Incantator si ergonomic, cadranul central are un vitezometru digital (o raritate in domeniu) si un turometru precum un termometru cu alcool.
Butoanele de reglare a volumului instalatiei audio au migrat de pe volan (unde a ramas cruise-controlul) poposind in capatul manetei de comanda a stergatoarelor. Tot aici avem si posibilitatea de schimbare a posturilor si chiar trecerea pe mut! Capitolul impresionant al inovatilor la C3 continua cu aeratoarele sferice eficiente si foarte placute la atingere.
Nu la fel de placute insa, sunt plasticele folosite la bord. C3 nu este insa primul si nici ultimul, fiind mai degraba o constanta a segmentului, dictata, probabil, de micsorarea costurilor de fabricatie. Daca nu te apuci sa bati in ele, plasticele in doua tonuri sunt chiar frumose, contribuind din plin la imaginea foarte placuta a interiorului. Exista o optiune pentru o trapa dubla uriasa (cea mai mare din clasa) ce aduc o luminozitate extraordinara in cabina. In Franta, aerul conditionat este in standard, singura masina din segment.
Nici directia asistata electric nu este rea deloc. Scaunele sunt foarte simple, dar corecte pentru un automobil urban, fara pretentii sportive. Spatiul pentru pasageri fata este arhi-suficient si pentru oameni inalti (colegul Cimpean, de la emisiunea Roata de rezerva, Antena 1, la 1,92 nu avea nici o sansa sa loveasca cu capul plafonul nicicand scaunul era ridicat la maximum) mai ales datorita formei caroseriei (inaltime 1,52, sensibil mai mult decat concurenta directa). In schimb, spatiul pentru pasagerii spate este mai modest si daca te nimeresti cu vreun sofer ceva mai bine crescut, s-ar putea ca sa mai incapa doar copii sub 12 ani.
Marea atractie la capitolul inventivitate este „moduboard”-ul, o placa rabatabila, sectionata 1/3-2/3 ce separa portbagajul pe inaltime. Daca la prima vedere poate parea o inventie de amorul artei, practica ne-a demonstrat o utilitate nebanuita. Posibilitatea de a avea doua „rafturi” intr-un singur portbagaj se va dovedi formidabila la mers la cumparaturi in supermarket. Simplu si foarte original!
C3 se livreaza cu trei versiuni pe benzina si doua diesel. Noi am „condus” benzina de 75 CP si cutie automata si nu am ramas prea impresionati. Cutia, din familia pro-activa este corecta, reactionand la stilul soferului dupa cum si la prezenta pantelor. Are si comanda manuala a vitezelor, fiind una din putinele oferte de acest gen in segment.
Dar masina nu are prea multa viata, fiind recomandata celor care nu au nici un fel de veleitati in materie de acceleratii, am putea spune, mai ales femeile. In schimb, daca mai era nevoie de vreo demonstratie, motoarele HDI impresioneaza. Primul 1,4 HDI de 92 CP din noua generatie dezvoltata impreuna cu Ford este formidabil la toate capitolele. Grupul PSA a reusit sa creeze motoare diesel atat de performante incat risca sa-si piarda clientii de benzina in viitor.
In ciuda calitatilor evidente, colegii de la Auto Plus au plasat Citroen C3 abia pe locul 4, in urma lui Renault Clio, VW Polo si Toyota Yaris. Cu exceptia agrementului la bord, la nici un capitol noul C3 nu se plaseaza in fata competitorilor. Uimitor sau nu, dar noua ni se pare ca ziaristii francezi sunt putin cam aspri. Probabil, Citroen C3 nu va deveni lider european, fiind depasit de mult mai ambitioasele Peugeot 206, Renault Clio si Ford Fiesta.
Dar Citroen este suficient de realist si nici nu-si propune asa ceva. Daca Ford spera sa vanda peste 600.000 de Fieste pe an (mai stam de vorba pe tema asta) Citroen se gandeste la ceva mai mult de jumatate. Mai mult decat fezabil.
Sursa: www.autoshow.ro