Viciu tehnologizat: betia vitezei

04 07. 2002, 14:22
Dimineata, nordul Scandinaviei, peisaj hibernal, multe grade sub zero. Vreme excelenta pentru un pui de somn, chiar si pentru un fotograf spion care a inghetat multe ore in asteptarea unui "material". Dar linistea este perturbata de un sunet infundat de motor puternic si imediat ochii

Dimineata, nordul Scandinaviei, peisaj hibernal, multe grade sub zero. Vreme excelenta pentru un pui de somn, chiar si pentru un fotograf spion care a inghetat multe ore in asteptarea unui „material”.

Dar linistea este perturbata de un sunet infundat de motor puternic si imediat ochii si, evident, obiectivele sunt indreptate instantaneu catre aparitia verzuie, fara nici un dubiu un Lamborghini. Si nu este unul oarecare, ci un prototip care umbla „in libertate”, cu nonsalanta unui model banal.

Denumit L140, prototipul anticipeaza viitorul supersportiv al casei din Sant’Agata Bolognese, care va fi lansat in 2003, cand Lamborghini aniverseaza 40 de ani de existenta. Deja botezat ad-hoc „Baby Lamborghini”, aceasta eticheta este oarecum gresita si fortata de dimensiunile exterioare, mai mici intr-adevar decat ale lui Murcielago. Insa daca vorbim despre performante, asa un „baby” credem ca si-ar dori oricine. Inginerii italieni vor crea un motor complet nou, cu zece cilindri in V care va dezvolta 500 CP, cu 100 CP mai mult decat actualul Ferrari 360 Modena.

Ca si in cazul lui Murcielago, transmisia va fi integrala permanenta, iar cutia de viteze manuala cu sase trepte, pe scurt conditiile ideale pentru o motricitate excelenta si o exploatare optima a motorului. Caroseria autoportanta precum si celelalte elemente (usi, capota) sunt construite din aluminiu, astfel ca masa proprie nu va depasi 1400 kg. In aceste conditii raportul kg/CP in cazul lui Lambo este de 2.8, in timp ce la rivalul din Maranello de 3.2. Diferenta nu este mare, insa poate fi decisiva in lupta cu zecimile de secunda si cu kilometrii pe ora.

Pentru ca la acest nivel, cand sprintul de la 0 la 100 km/h este incheiat de catre Ferrari 360 Modena in doar 4.5 secunde, micul Lamborghini trebuie sa coboare cu putin sub acest timp si va fi oficial mai bun la demaraj decat rivala lui. De asemenea, viteza maxima se va situa in jurul valorii de 300 km/h, mai precis peste aceasta.

Ca design, noul Lamborghini nu va trada linia modelelor anterioare, in sensul ca va folosi elemente de stil intalnite la Murcielago, cat si la „batranul” Diablo. De exemplu, poate nu multi dintre dumneavoastra cunosc faptul ca usile cu deschidere pe verticala sunt marca inregistrata Lamborghini inca din 1971, cand a fost lansat Countach. Privit din fata, viitorul Lambo se aseamana intr-o proportie destul de mare cu Murcielago, daca ne referim la farurile trapezoidale si parbrizul imens, inclinat la limita.

Totusi, la un studiu mai atent se remarca plasarea diferita a difuzoarelor din spoiler si pozitionarea blocurilor de semnalizare. Profilul este de mare rafinament, cu portiera de dimensiuni generoase, jantele din aliaj de 19 inch si prizele de aer pentru racirea discurilor de frana. Spatele, poate cel mai exotic si exclusivist element reintalnit pe toate modelele Lamborghini, nu se dezminte nici acum. Stopurile rotunde, cele doua tevi de esapament supraponderale situate in partile extreme, alaturi de pneurile ce depasesc cu siguranta dimensiunea 245/45 emana forta si nesupunere.

Deoarece se anticipeaza un layout tehnic identic cu al lui Murcielago, adica propulsor amplasat central, cutie de viteze montata in fata motorului si transmisie integrala permanenta, nu este exclusa folosirea sistemului VACS. Acesta inglobeaza doua prize de aer „active”, pozitionate in treimea spate a caroseriei, necesare captarii unei cantitati de aer suplimentare, pentru racirea motorului. Sistemul VACS (Variable Airflow Cooling System) controleaza aria sectiunilor de acces a fluidului (in speta aer) in functie de viteza masinii.

Este posibila si aparitia unui spoiler posterior mobil, ce se deschide partial la 50 de grade atunci cand se trece de 130 km/h si total la peste 220 km/h. Dar utilizarea acestor fineturi depinde de echipa de cercetare si dezvoltare a noului Lamborghini, pe care s-ar putea sa-l cheme (conform unor surse) Gallardo. Pentru productia acestuia se va da in folosinta la fabrica din Sant’Agata o noua linie de productie de pe care vor iesi in jur de 1300 de exemplare pe an, in comparatie cu cele 3000 de Ferrari 360 Modena construite anual.

Nu am vorbit deloc despre configuratia interioara, insa nu prea sunt multe de spus, decat ca vor fi disponibile doua locuri, iar designul plansei de bord, tipic Lamborghini. Daca unii dintre dumneavoastra nu sunt foarte entuziasmati de faptul ca, iata, casa italiana va lansa un model inferior ca dimensiuni si performante lui Murcielago, noi le oferim contraargumente. In primul rand s-a dovedit faptul ca Ferrari vinde mai multe 360 Modena, decat 560 Maranello si 456 M la un loc, clientii fiind arhimultumiti de performantele masinii aflate practic la baza ofertei. Lamborghini vine astfel cu un concurent puternic, capabil sa cucereasca noi clienti intr-un segment foarte exclusivist si extrem de mic, raportat la numarul de exemplare vandute intr-un an.

Iar Lamborghini nu este la prima experienta de acest fel, nume ca Miura sau Countach fiind cunoscute in toate colturile lumii, lista putand continua cu modele ale anilor ’70-’80: Urraco, Silhouette sau Jalpa. Mai trebuie amintit aici prototipul Cala, prezentat in 1995, mai mult un studiu de design al lui Giugiaro, decat un viitor model Lamborghini (care se afla pe atunci intr-o situatie financiara delicata).

Dupa ce ne-am familiarizat cu viitorul model Lamborghini, botezat probabil Gallardo, sa trecem la o alta marca ce face parte din imensa familie a grupului Volkswagen. Este vorba despre Audi, care la randul ei pregateste lansarea unui coupe de mare performanta. Traditia casei din Ingolstadt in acest domeniu este foarte bogata, putand nominaliza aici Horch-ul V12 din anii ’30 sau versiunea de curse din 1937 a lui Auto Union. In ultimii ani insa, Audi nu a mai avut in oferta un coupe de clasa mare, precum celebrul 90 Quattro din anii ’80. Semnalul de alarma a fost dat in 1991, o data cu prezentarea prototipului Avus.

Acum Audi este decisa sa lanseze un coupe superperformant care sa beneficieze de mecanica lui Lamborghini Gallardo. Ca si aceasta, va avea transmisie integrala, cutie de viteze cu sase trepte si motor V10, care va dezvolta totusi o putere mai mica, de 420 CP. Designul va aminti de show-carul Rosemeyer (botezat dupa celebrul pilot al bolizilor Auto Union) care este expus la VW Autostadt din Wolfsburg. Acest Audi se va numi probabil RSR si va fi oferit la un pret de aproximativ 130.000 Euro (mult mai putin decat Lambo Gallardo). El se doreste a fi un real contracandidat pentru Porsche 911 Turbo si, am adauga noi, pentru Maserati 3200 GT.

Deci grupul VW are resurse imense pentru dezvoltarea si producerea efectiva a unor noi modele, iar competenta inginerilor este indubitabila. Marturie stau irealele Bugatti Veyron si VW W12, doua capodopere ale tehnicii, care nu sunt la indemana oricarui constructor de automobile. Noi deja am inceput numaratoarea inversa pana la Salonul Auto de la Geneva din 2003, la care vom vedea noul Lambo si coupe-ul Audi.

Sursa: www.autoshow.ro