Venturi Fetish pentru obsedati
Apele tulburi in care se scalda de ceva vreme Ferrari-ul francez s-au mai limpezit. Venturi iese din nou la rampa cu Fetish, un rival al sportivelor usoare, Lotus Elise si Opel Speedster.
Trimis in lichidare judiciara acum trei ani si mai apoi preluat de catre tanarul monegasc Gildo Pablo Pastor, Venturi renaste din propria-i cenusa prin modelul Fetish prezentat oficial la Salonul Auto de la Geneva. Sa nu credeti ca noul patron al lui Venturi ar fi vreun fitecine. El este printre altele si detinatorul recordului mondial de viteza pe gheata (296,34 km/h), performanta obtinuta la volanul unui EB 110 SS.
Istoria uimitoare si in acelasi timp tumultuoasa de mai putin de doua decenii, a marcii franceze, debuteaza in 1984 atunci cand la Salonul Auto de la Paris, lumea auto a fost luata prin surprindere de prototipul MVS (Manufacture de Vehicule de Sport). Conceptul a facut furori, insa varianta comerciala a intrat in productia de serie trei ani mai tarziu sub titulatura de Venturi MVS, fiind animat de un V6 cu o cilindree de 2500 cmc produs de Alpine Renault care dezvolta 200 CP. Putin!? Ba din contra daca ne raportam la greutatea totala, de numai 850 kg, a bolidului francez. Asa a debutat istoria unui constructor rafinat, ai carui bolizi, totdeauna performanti, au reusit sa tachineze supercaruri de vita nobila gen Porsche sau Ferrari.
Apogeul marcii se pare ca s-a consumat in 1993, atunci cand la celebra cursa de 24 ore de la Le Mans, Venturi aliniaza la start sapte monoposturi. Tot acum noua ani, Venturi a produs in serie modelul 400 GT, primul automobil dotat in standard cu discuri de frana din carbon. Eh, planurile erau marete pentru acele vremuri, dar inovatia costa mult, iar concurenta este severa… Anii au trecut, iar proprietarul s-a schimbat…
Lansarea mult asteptata a miticului model Atlantique 300 a fost pusa sub semnul intrebarii ca urmare a trenarii procesului de productie, cauzata in mare masura de problemele ivite cu omologarea. Si cu toate ca s-a injectat un capital de 7 milioane de franci francezi, angajamentul in Formula 1 alaturi de Larousse a subrezit iremediabil coloana vertebrala a constructorului francez si a condus la intrarea in colaps financiar.
Dupa un an de scandaluri jenante prin tribunale, monegascul, care era la vremea aceea detinatorul marcii Bugatti, si-a format o echipa din mai putin de 10 „artisti” condusi de Sacha Lakic, designer principal, persoana „vinovata” de conceperea lui Fetish. Un proiect indraznet si totodata riscant, care daca nu se va concretiza intr-un proiect vandabil, Venturi va deveni doar o alta marca istorica pentru francezi.
Dar hai sa nu fim pesimisti… Cu toate ca multi proprietari s-au succedat la carma lui Venturi, Fetish resimte din plin originalitatea lui MVS. La o prima privire retina este impresionata prin formele sale neobisnuit de ascutite care contrasteaza cu conservatorismul Venturi al anilor 90. Si cu toate ca reintoarcerea pe circuitele de viteza nu este inca confirmata, actualul sasiu din aluminiu este in intregime conceput pentru curse, indeplinind omologarile FIA.
Liniile seducatoare la care ne supune Fetish sunt debordante, amintind de alura lui Lotus Elise. In demersul sau artistic Lakic este derutant de-a binelea. El nu s-a hotarat pentru vreun material compozit sau culoare favorita, utilizand multiple tehnici de materializare a ideilor sale. Silueta uniforma a lui Fetish este o imbinare omogena de suprafete rotunjite si decupaje ascutite, remarcandu-se adoptarea configuratiei Targa pentru plafoniera.
Designul sau inovator transpus in sistemul de coordonate 3D cu ajutorul materialelor compozite si aluminiului fac din Fetish un produs de top cu tehnologie avansata. Raportandu-ne la concurenta din clasa sportivelor usoare, putem afirma ca Fetish a cam spulberat vechile recorduri. Cu un raport putere-greutate de 212 CP/tona Fetish il detroneaza pe liderul actual Opel Speedster (166 CP/tona) si ia un avans considerabil fata de urmaritori: Lotus Elise (155 CP/tona) si MR2 (128 CP/tona).
La interior, plexiglasul si aluminiul completeaza tenta sporty data de neoprenul scaunelor asimetrice si ergonomice. Va mai amintiti drive-test-ul efectuat pe tarmul Adriaticii de catre AUTOSHOW cu sportivul Opel Speedster? Atunci remarcam neplacut lipsa acuta a dotarilor electronice. Si la acest capitol Fetish ii da clasa. Habitaclul beneficiaza de o tehnologie de ultima generatie in materie de sonorizare care permite si citirea formatului comprimat MP3. Partea de navigatie asistata este completata de un calculator de dimensiuni reduse care indeplineste functiile GPS.
Cu o greutate totala de 850 kg, cu 20 mai putin decat Speedster, si un propulsor „bine crescut”, performantele dinamice sunt greu de egalat. Fetish este animat de un motor pozitionat central inspre consola spate si cu o cilindree de 2000 cmc el dezvolta 180 CP, cu 33 CP mai mult decat Speedster. Dar adevaratele senzatii tari le poti trai la o viteza maxima de 225 km/h si un demaraj 0 – 100 km/h concretizat in 6 secunde…
Cu siguranta Fetish nu este doar un concept-car, ci un automobil care va intra curand in productia de serie. Constructorul anunta ca varianta comerciala va fi prezentata oficial la Salonul Auto de la Paris in toamna acestui an. Insa clientul care s-a decis pentru un Fetish poate de pe acum sa primeasca dreptul de preemtiune via Internet pentru un pret de achizitie cotat la 35.000 euro.
Sursa: www.autoshow.ro