Vedere din Scotia

26 07. 2002, 09:43
Ieri dimineata, rapidistii s-au destins încingînd o partida de golf pe o suprafata amenajata lînga terenul de antrenament. Aflati în Marea Britanie pentru un turneu de 3 meciuri, bucurestenii au încercat la Baza Universitatii din St. Andrews, la 20 de km de Dundee, sa deprinda tainele

Ieri dimineata, rapidistii s-au destins încingînd o partida de golf pe o suprafata amenajata lînga terenul de antrenament. Aflati în Marea Britanie pentru un turneu de 3 meciuri, bucurestenii au încercat la Baza Universitatii din St. Andrews, la 20 de km de Dundee, sa deprinda tainele unuia dintre cele mai populare sporturi insulare.

Dupa obositoarea calatorie de miercuri de la Bucuresti la Dundee, giulestenii au intrat de ieri în programul normal al turneului scotian. La ora 8:30, jucatorii au servit micul dejun. Antrenorii au fost atenti, pentru ca varietatea de preparate te putea face sa uiti de regimul impus fotbalistilor. „Atentie, nu faceti exces de oua si sunca prajita!”, a tinut sa-i anunte Mircea Rednic pe cei mai pofticiosi. A urmat o ora si jumatate de odihna, dupa care plecarea la antrenament. Sedinta de pregatire s-a desfasurat la Baza Universitatii din St. Andrews, un adevarat colos de verdeata, cu 10 terenuri de fotbal, plus altele de rugby, tenis si chiar de golf.

La ora cînd rapidistii au ajuns, sute de copii, baieti si fete de toate vîrstele, însotiti de parinti, profesori si antrenori, se gaseau pe terenuri. Elevii lui Rednic au facut sedinta de pregatire pe un teren fara porti la început, dupa care au intrat pe unul redus, unde o echipa de pusti tocmai îsi încheiase joaca serioasa. Aflînd ca este vorba de o echipa de fotbal din România, copiii au asistat pîna la finalul antrenamentului, tinînd cu tot dinadinsul sa se fotografieze cu bucurestenii. La iesirea de la vestiare, o parte dintre jucatori si-au exersat îndemînarea la mini-golf, doar Rat laudîndu-se ca a reusit sa nimereasca o gaura, în conditiile în care n-a existat însa nici un martor.

Miracolul contrastelor Plasat la nord de Edinburgh, Dundee este un amestec de istorie si modernism, vechile catedrale rezistînd printre noile blocuri de peste 20 de etaje. Dundee este al patrulea oras ca importanta al Scotiei si peste tot, indiferent unde întorci capul, locurile mustesc de vestigii istorice. Catedrale, biserici, ramasite de turnuri. Orasul este împartit în doua, cel vechi fiind plasat spre estuarul rîului Tay, care se varsa în Marea Nordului, iar cel nou mai sus, pe dealurile care strajuiesc urbea. Modernismul a patruns si în zona turistica. Aproape fiecare cladire te socheaza. Culoarea magazinelor sau a diverselor firme de la parter se opreste la primul etaj. De acolo în sus, e stapîn doar griul caramizilor, care aminteste de cel al vechilor cetati medievale.

Indiferent de ora, Dundee pare aproape pustiu. Putinii trecatori vorbesc cu mîndrie despre Scotia, dar cînd vine vorba de Anglia se schimba lucrurile. „Ai grija, sa-ti cheltui lirele scotiene aici, ca la Londra nu le primesc, desi au aceeasi valoare!”. Se simte peste tot ca spiritul lui William Walace, celebrul erou scotian din secolul XIV, e înca viu, chiar daca doar în vorbe si priviri.

Muzeu în apa
Are 178 de ani si înca mai pluteste. E adevarat, acum doar pe apele unui muzeu în aer liber, fondat în 1933 de Compania North Carr. Lînga el, stau alaturi linistite alte surate ceva mai tinerele, care n-au atins înca suta. Este vorba de vasul de lupta HMS Unicorn (foto), cel mai vechi de acest gen din lume. Este mîndria orasului Dundee, locul unde a fost construit. An de an, nu mai putin de 11.000 de turisti din toata lumea trec sa-l viziteze, sa-i admire silueta fabricata complet din lemn si vechile tunuri de pe punte.

Nava lui Scott
La mare concurenta cu HMS Unicorn este un alt obiectiv turistic, vasul Discovery(foto), amplasat în imediata apropiere a hotelului în care locuiesc rapidistii. Nava a ramas celebra dupa ce, în expeditia spre Polul Sud, din 1901-1904, sub conducerea capitanului Robert Falcon Scott, a reusit sa reziste, desi timp de 24 de luni a ramas blocata între gheturi. A fost primul vapor special construit pentru astfel de calatorii, care a costat, la vremea respectiva, 51.000 de lire sterline. Acum poate fi admirat în imediata apropiere a unui centru comercial care îi poarta numele.

Primul pod de cale ferata din lume
Legatura între Dundee si partea sudica a estuarului rîului Tay este asigurata acum de doua poduri cu acelasi nume, Tay Bridge. Cel nou este destinat doar masinilor, cel vechi a intrat în istorie ca primul pod de cale ferata din lume, construit în 1878. Zece ani mai tîrziu, pe 28 decembrie, a avut loc aici o mare catastrofa pentru acele vremuri. O parte a podului s-a prabusit. Au cazut atunci în apa 6 carute, iar 75 de oameni si-au pierdut viata. Ulterior, acesta a fost reconstruit, dar si acum se pot vedea în apa ramasitele pilonilor care s-au rupt în urma cu aproape 123 de ani.

Sursa: ProSport