Variabila Jaguar

Apropo.ro / 23.07.2002, 13:33
Variabila Jaguar
Jaguar a oprit intrarea in productie a roadsterului F-type, cedand prioritate motorizarilor diesel si versiunii break a lui X-type. Surse Jaguar admit faptul ca roadsterul este gata de productie dovada fiind fotografiile spionate ale prototipului. Se pare ca noul Jaguar este cladit pe un

Jaguar a oprit intrarea in productie a roadsterului F-type, cedand prioritate motorizarilor diesel si versiunii break a lui X-type. Surse Jaguar admit faptul ca roadsterul este gata de productie dovada fiind fotografiile spionate ale prototipului.

Se pare ca noul Jaguar este cladit pe un Porsche Boxster, atat ca tinta de imagine cat si ca banc mobil de probe sau ajustari. Aripile laterale spate, bombate, au doua prize de aer, pentru racirea motorului, si provin ca inspiratie de la inconfundabilul Boxster. Oricum, deocamdata, noi, entuziastii, vom ramane doar cu fotografiile.

Capii de la Browns Lane, fieful Jaguar, insista spunand ca „acesta decizie zdrobitoare de inimi este una temporara, iar F-type isi va ocupa locul in showroom-uri intr-o buna zi.” Declaratia este sustinuta atat de Mike Beasley, managing director la Jaguar, cat si de Richard Parry-Jones sef la departamentul tehnic al lui Ford PAG (Premier Automotive Group), ambii afimand ca F-type este inca un model cheie in programul pentru viitor al lui Jaguar.

„Este o masura temporara” spune Parry Jones. „Vedem in micul roadster un model important pentru viitor si vom insista ca el sa devina o realitate pe drumuri.” Dar nimeni nu spune cat de departe, in timp, va fi mutata data de lansare originala, adica 2004. Ca si in cazul lui F-type, Jaguar a taiat radical, avansul proiectului X-type R, o superberlina de 330 CP supranumita si „BMW M3 Killer”.

Deciziile de mai sus au socat lumea auto cu toate ca in ianuarie 2000 la Detroit Motor Show, sefii de atunci ai lui Jaguar si ai lui Ford au fost incantati de F-type. Apoi, Wolfgang Reitzle, fostul boss al lui PAG spunea ca „nu va fi nici o problema” sa gasim capacitati pentru construirea a 25.000 de unitati F-type pe an. Planul includea asamblarea masinii la fabrica Castle Bromwich din Midlands. Jacques Nasser, fostul boss de la Ford accentua, atunci, ca ” numai stupizenia va putea opri lansarea roadsterului pe piata”.

Acum, sefii Jaguar au schimbat tonul entuziast afirmand trei lucruri diferite despre carismaticul roadster. Primul, este ca Jaguar s-a intins mai mult decat ii permitea plapuma cu modelul de superlux XJ, ce va debuta in toamna la Paris. Al doilea motiv de inabusire a lui F-type este cererea mare de dieseluri si breakuri, venita din partea dealerilor. Numarul trei este existenta unui indice de nervozitate crescut, in randul executivilor, datorat potentialului de profit al lui F-type. Surse Jaguar afirma ca decizia nu a fost influentata de plecarea, pe 1 mai 2002, a lui Wolfgang Reitzle sef la Jaguar si PAG. Dar istoria oficiala vine de la Reitzle care vedea in F-type una dintre caile sigure de revigorare a imaginii marcii si care observase inca inainte de plecarea sa tendinte de stopare a proiectului.

Bob Dover, recent instalat, chairman PAG pe marcile britanice, spunea ca „intarzierea” lui F-type nu va incetini ritmul in care va progresa Jaguar. „Pentru viitorii patru ani avem 18 modele noi, facelift-uri ale modelelor existente sau noi variante de propulsoare pe care le vom lansa”. Planurile Jaguar contin modelul XJ fabricat integral din aluminiu si disponibil pe piata anul viitor, un X-type break, noile XK8 si XKR pentru 2005, dar si noile motoare diesel pentru cele trei berline (S, X, XJ).

Un inginer de la Jaguar spunea ca: daca vom reusi introducerea, rapida, pe piata a versiunilor diesel a lui X-type si S-type vom compensa usor cele 20.000 de unitati pe care le vom pierde intr-un an, doi prin lipsa din showroom-uri a lui F-type. Si este de departe mult mai usor ( a se citi- mai ieftin) sa introducem motoare diesel pe modelele existente decat sa construim un model nou.

Cei 400 de ingineri si proiectanti care lucrau la F-type au fost mutati la alte proiecte in derulare parasind in graba „nava”. Suntem siguri ca exista mai multe cai de a construi sofisticatul roadster Jaguar F-type, dar inca nu s-a gasit formula „low price”. Cu putin interes din partea unora poate vom reusi sa vedem roadsterul prin showroom-uri.

Parte a promisiunii de 18 noi modele, Jaguar X-type break va fi pus in vanzare tarziu in 2003. Modelul a devenit o prioritate pentru ca vanzarile de breakuri executive compacte au explodat in Europa, iar Jaguar a decis cu disperare sa se implice. Proiectantii au o sarcina relativ usoara pentru ca platforma tehnica a lui X-type se preteaza la extindere.

Masina existenta pe piata este deja lunga pentru clasa ei si de aceea nu va fi urmat exemplul celor de la Mercedes si BMW care au adaugat extrametal, fortand un pic volumele si proportiile, dar pastrand armonia si dimensiunile consolei spate. Insa, noua masina trebuie sa pastreze performantele dinamice ale modelului mama, precum si o greutate totala limitata si de aceea compartimentul bagaje va fi unul ingust. Dupa cum releva si imaginea spion, unghiurile partii spate se inscriu in linia sporty tipica automobilelor Jaguar.

Dar, nu uitati inainte de break, Jaguar va lansa in toamna, la Salonul Auto de la Paris, noua limuzina XJ care a adoptat un sasiu din aluminiu salvand din greuate si scazand consumul de carburant. Noul XJ este o evolutie, a modelului curent, care disimuleaza ampatamentul gigant: 3034 mm, noua limuzina avand cel mai mare ampatament din clasa ei din considerente de organizare luxoasa a interiorului. Din planul de 18 modele amintit mai sus face parte si binecunoscutul XJ6 care va fi propulsat de un motor V6 de 3.0 litri cilindree ce furnizeaza 240 CP. In lipsa lui X-type R, tras deocamdata pe dreapta sau stanga, Jaguar isi va bomba muschii cu XJR un sprinter luxos de 400 de CP.

O noutate pentru Jaguar sunt motorizarile diesel. Sursele din interiorul firmei considera momentul oportun pentru un X-type diesel. Lumea vorbeste de o versiune inbunatatita a celebrului 2.2 HDi, capabil de 136 CP, al lui Peugeot. Lumina verde se va aprinde pntru vanzari in a doua jumatate a lui 2003. In 2004 este preconizat sa apara un V6 diesel pentru S-type. Acesta va fi un motor Ford, upgradat, de 2.7 litri si 190 CP. In 2005 vor aparea fratii XK8 si XKR cu ampatament marit si cu motoare de 320 respectiv 420 CP, proveniti dintr-un V8 de 4.2 litri . Ca raspuns la Mertz S320 CDI, Jaguar XJ va veni cu un V6 diesel, potent viagrat.

Evolutia gratioasa a felinelor pe sosele va continua in pofida protestelor unuia sau altuia, vizavi de un model anume. Chiar daca acel conservatorism britanic este acum zguduit de dinamismul lui Ford.

Cu toate acestea, lucrurile stau cam asa. Pe scurt. A fost Jaq Nasser, boss la Ford? Fost. A fost Wolfgang Reitzle, boss la FordÂ’s Premier Automotive Group? Ihmm. Jaguar F-type si baby Aston au fost doua proiecte dezvoltate cu implicarea celor doi? Da, au fost. Deocamdata F-type a fost trecut pe linie moarta, cu toate tipetele de jale ale dealerilor, dar baby Aston Martin pare sa fie mai norocos.

Sunt planuri ambitioase cu evolutii variabile. Anii care vor veni sigur nu vor fi lipsiti de surprize placute. Diesel-urile anuntate, daca vor confirma valoarea, imaginea Jaguar va fi una intregita.

Sursa: www.autoshow.ro

Tags: