Vangelis, compozitor premiat cu Oscar pentru „Chariots of Fire”, a murit

Apropo.ro / 19.05.2022, 23:19
Vangelis, compozitor premiat cu Oscar pentru

Vangelis, pionierul muzicii electronice, care a câștigat un Oscar pentru „Care de foc/ Chariots of Fire” și a compus piese de referință pentru producții ca „Blade Runner”, a murit marți, a raportat agenția de presă din Atena. Artistul avea 79 de ani.

Presa greacă a scris că a murit într-un spital francez, în timp ce era tratat pentru COVID-19. Muzicianul autodidact s-a bucurat de o lungă carieră în muzica pop europeană înainte ca sound-ul albumelor sale solo din anii 1970 să-l aducă în atenția producătorilor de film și TV, scrie Variety.

Folosirea unei piese de pe albumul său din 1975 „Heaven and Hell” ca temă pentru serialul PBS din 1980, al lui Carl Sagan, „Cosmos” l-au făcut celebru în America. Însă muzica pentru filmul din 1981 „Chariots of Fire” i-a adus faima mondială. Producătorul David Puttnam a făcut alegerea neobișnuită pentru drama sa sportivă de epocă după ce a auzit muzica lui Vangelis pentru documentarul francez despre natură „Opera Sauvage” și albumul de studio „China”.

Așa cum a făcut adesea, Vangelis a folosit toate instrumentele, inclusiv sintetizator, pian, tobe și percuție. Tema lui nu numai că i-a încântat pe cinefili, dar coloana sonoră a ajuns pe primul loc în topurile Billboard și a fost nominalizat la Grammy pentru înregistrarea anului. El a refuzat să meargă la gala Oscar, unde a fost premiat în martie 1982.

„Ei au pus o mare presiune pe mine să merg în America pentru Oscar”, a spus el unui jurnalist britanic la acea vreme, „dar nu-mi place să fac ceva fiind împins și mai ales pentru asta. Urăsc ideea de competiție”.

Oscarul pentru „Chariots of Fire” i-a adus lui Vangelis multe propuneri pentru a compune muzică de film

Ridley Scott l-a angajat pentru filmul său științifico-fantastic „Blade Runner”, iar Costa-Gavras a apelat la el pentru „Missing”, ambele nominalizate la premiile BAFTA. În 1984 a urmat remake-ul lui Mel Gibson pentru „The Bounty”.

Ulterior a compus partituri pentru drame istorice precum „1492: Conquest of Paradise” de Ridley Scott (1992) și „Alexander” de Oliver Stone (2004), „Bitter Moon” (1992), de Roman Polanski.

Vangelis s-a născut Evángelos Odysséas Papathanassiou, pe 29 martie 1943, și a crescut la Atena. Pianist autodidact, a format o trupă rock, Forminx, în 1963, cântând muzică pop și coveruri ale unor piese The Beatles. După ce s-a mutat la Paris, în 1968, a format cvartetul de rock progresiv Aphrodite’s Child cu un grup de expatrioți greci, inclusiv Demis Roussos. Grupul s-a bucurat de succes în topuri în mai multe țări europene, în special cu single-ul „Rain and Tear”.

După ce grupul s-a dizolvat, el a refuzat o ofertă de a-l înlocui pe Rick Wakeman în trupa Yes și, în schimb, s-a concentrat pe lucrări solo și partituri de film. După ce s-a mutat la Londra, în 1975, a început să colaboreze cu cântărețul Yes Jon Anderson, cu care a lansat patru albume, ca Jon și Vangelis, între 1980 și 1991, dintre care unul a ajuns în Top 5 britanic. Din ce în ce mai retras, a acordat puține interviuri, preferând muzica în locul publicității și promovării. Cu toate acestea, într-un interviu din anii 1980, el a spus următoarele: „Oamenii spun că un sintetizator este o mașină, nu un sunet natural. Totul este firesc. Primul instrument construit – un flaut sau poate un tam-tam – a fost o mașină pentru a crea sunet. Instrumentele acustice convenționale, cum ar fi o chitară, sunt fantastice, dar sunt limitate și dau întotdeauna același tip de sunet. Ne permite să trecem dincolo de ceea ce am cunoscut. Puteți începe de la un bip și puteți dezvolta o întreagă gamă de sunete cu variații nesfârșite. E incredibil”.

Vangelis a compus muzică pentru teatru, documentare, dar și evenimente sportive

Vangelis a compus muzică pentru spectacole de teatru grec („Elektra”, 1983, și „Medea”, 1992, ambele cu Irene Papas), pentru balet, la Londra („Modern Prometheus”, 1985, și „Frumoasa și Bestia”, 1986) și pentru documentare ale exploratorului marin Jacques Cousteau („Redescoperiți lumea”, 1992). Artistul a trecut de la albumele solo la muzică pentru filme și evenimente sportive de-a lungul anilor ’80, ’90 și 2000.

Simfonia sa corală „Mythodea” a fost adoptată de NASA ca temă pentru misiunea sa din 2001 Mars Odyssey și a scris muzica originală pentru expediția din 2014 a Agenției Spațiale Europene către cometa 67P. A compus muzică pentru înmormântarea fizicianului Stephen Hawking în 2018. Ultimul său album de studio, „Juno to Jupiter”, din 2021, a fost inspirat de sonda spațială Juno a NASA. Două dintre albumele sale solo anterioare, „Oceanic” din 1996 și „Rosetta” din 2016, au câștigat nominalizări la Grammy.

Detaliile vieții sale personale rămân misterioase. Unele surse sugerează că a fost căsătorit de două ori, dar nu a avut copii. 

CITEȘTE ȘI: Marnie Schulenburg, cunoscută pentru rolurile din „As the World Turns” și „One Life to Live”, a murit. Actrița avea 37 de ani

Foto: Profimedia Images