Situatia proaspetilor divortati, GM si Fiat, este intr-o antiteza ironica. Vazut ca salvatorul italienilor la un moment dat, gigantul american a inregistrat in 2005 cea mai mare pierdere din istorie.
Totul a inceput cu cresterea preturilor la carburanti in SUA, care oricum erau mai mici ca in Europa, dar psihoza a fost enorma si a lovit din plin GM, vanzarile monstruoaselor SUV-uri mid si full-size scazand dramatic.
De asemenea, competitia acerba i-a fortat sa vanda cu discount-uri mari, ceea ce a redus si mai mult profitul pe bucata vanduta, cu mai mult de 1.000 USD in unele cazuri. A urmat falimentul Delphi, un alt moment greu si cu repercursiuni negative.
Pentru a mai salva situatia, managementul firmei a inceput un amplu plan de restructurare prin concedieri de personal si inchiderea mai multor fabrici, dar toate aceste actiuni au generat alte costuri aditionale uriase. În total, pierderile se cifreaza la neverosimila suma de 8,6 miliarde de dolari.
La Fiat, in schimb, situatia pare mai roz, ultimul trimestru din 2005 aducand primul profit dupa patru ani de pierderi din ce in ce mai mari. Suma, inainte de impozitare, este de 21 milioane de euro, castigul net fiind de 8,5 milioane euro. Nu este mult, dar pe langa pierderile americanilor este mai mult decat bine.
Pentru 2006, previziunile sunt si mai optimiste, managementul asteptandu-se la un profit net de 700 milioane de euro. Acesta va depinde, insa, de capacitatea italienilor de a lansa modele care pot fi vandute in numar mare, vanzarile bune ale noului Punto fiind prea putin.
Citeste mai mult in ProMotor