Un pic mai altfel – Renault Laguna

13 03. 2002, 14:58
Renault demonstreaza ca luxul poate exista si fara a respecta standardele impuse de constructorii germani. Formele indraznete, unghiurile bizare, combinatiile surprinzatoare de culori definesc noua Laguna, o masina un pic mai altfel, dar plina de personalitate O discutie cu designerul sef

Renault demonstreaza ca luxul poate exista si fara a respecta standardele impuse de constructorii germani. Formele indraznete, unghiurile bizare, combinatiile surprinzatoare de culori definesc noua Laguna, o masina un pic mai altfel, dar plina de personalitate

O discutie cu designerul sef al unui grup auto celebru – nu spunem cine, ca e de la concurenta a alunecat la un moment dat pe o panta mai abrupta. „Te-ai uitat vreodata cu atentie la manechinele de pe catwalk?” m-a intrebat el. „Mai mult de 80% din ele nu sunt ceea ce ai numi femei frumoase, dar e imposibil sa nu-ti atraga atentia, au personalitate si sarm, si nu ai zice nu daca s-ar ivi ocazia.”

Cam asa stau lucrurile si cu a doua generatie a lui Renault Laguna. Intoxicati de canoanele impuse de marcile premium germane, multi sunt inhibati de personalitatea acestei frantuzoaice sic, dar nimeni nu ar zice nu daca ar avea ocazia sa se dea cu ea. Iar dupa cateva sute de metri pentru multi va fi foarte greu sa se mai desparta de ea.

Cam asa s-a intamplat si cu noi. Initial ne propusesem ca testul sa dureze cateva ore, insa furati de „peisaj” nici nu ne-am dat seama cand s-a facut seara, iar noi eram inca foarte departe de casa. De dus masina inapoi la reprezentanta Renault Romania nici nu putea fi vorba. Testul nostru a vizat varianta de top a lui Renault Laguna, este vorba de versiunea de echipare Initiale, cu motorizarea V6 de 210 CP.

Este o alegere care se impune pentru cei care vor sa acceada in zona selecta a modelelor de lux din clasa medie. Pasagerii sunt regalati cu scaune electrice incalzite, geamuri, oglinzi si trapa actionate electric, o instalatie audio magnifica pusa la punct de Cabasse, unul din cei mai reputati si mai exclusivisti specialisti ai sunetului de la ora actuala si sistem de climatizare complet automat, cu reglaj separat al temperaturii pentru locurile din fata.

Pachetul de siguranta complet, format din airbaguri frontale si laterale, perdea gonflabila si centuri pretensionate prevazute cu limitatoare de forta au facut ca Renault Laguna sa fie declarata de Euro NCAP cea mai sigura masina din lume, obtinand cotatia maxima de cinci stele.

Dispozitivele de siguranta activa sunt si ele bine reprezentate, Laguna fiind prevazuta cu ABS, sistem de distributie a fortei de franare intre punti, sistem de asistare la franarea de urgenta, ESP si servodirectie cu asistare progresiva in functie de viteza.

Pe sosea masina are un comportament foarte agreabil, puterea mare si cuplul generos al motorului, combinate cu transmisia Proactive facand condusul extrem de relaxat. Cei 210 CP ai motorului se simt, insa totul decurge intr-o maniera civilizata, fara o explozie violenta a puterii. Laguna este o masina rapida, cu care se pot scoate timpi foarte buni pe distante lungi, insa lucrurile se desfasoara intr-un mod caracteristic limuzinelor.

Ea nu este facuta pentru cei care vor sa bata mediile orare cu orice risc. Stabilitatea masinii este exemplara, ABS-ul si ESP-ul reactionand progresiv in cazul pierderii aderentei, astfel ca soferul poate interveni din timp si eficient pentru eventualele corectii. Oricum, fenomenul de pierdere a aderentei apare doar daca incerci in mod deliberat acest lucru, noi reusind pe asfalt uscat sa atingem cca 70 de km/h, pe o traiectorie circulara, cu rotile bracate la maxim. Singurul mod in care am putut testa reactiile masinii in derapaj a fost franarea combinata cu bracarea rotilor pe un drum acoperit cu pietris.

Am constatat ca interventia ABS-ului este completata de ESP prin reducerea turatiei motorului, astfel ca puterea scade rapid, rotile isi recapata aderenta, iar masina redevine controlabila prin intermediul volanului. Cutia de viteze automata Proactive are o functionare de invidiat, intrucat singura metoda prin care iti poti da seama de momentul schimbarii treptei de viteza este sa privesti turometrul si sa asculti motorul. Pur si simplu de la volan nu se simte nici cea mai usoara smucitura, iar buna izolare fonica a caroseriei contribuie si ea la aceasta senzatie de confort.

Una din noutatile tehnice prin care Laguna vrea sa castige un punct important inaintea concurentei este sistemul „keyless entry”. Renault a inventat o cartela electronica ce functioneaza la fel ca o telecomanda, permitand deschiderea usilor si pornirea motorului fara a fi nevoie de clasica cheie de contact. Se procedeaza in felul urmator.

De la o distanta rezonabila fata de masina se actioneaza butonul pentru deblocarea usii soferului. Odata intrat in habitaclu, cartela se introduce intr-o fanta plasata in partea inferioara stanga a consolei centrale, aceasta operatiune avand rolul de a activa alimentarea cu tensiune a instalatiei electrice a masinii. Actionarea demarorului se face apoi prin intermediul unui buton situat in apropierea volanului, care a preluat functiile de start si stop ale cheii de contact.

Testul nostru a relevat insa si un mic inconvenient al sistemului. Bateria extraplata care alimenteaza cartela este fixata intr-o consola care uneori nu reuseste sa asigure o rigiditate suficient de buna a asamblarii. Astfel bateria se misca, iar alimentarea cartelei cu tensiune electrica este intrerupta. In acest moment deschiderea sau inchiderea usilor nu mai este posibila, lucru pe care l-am simtit pe pielea noastra, chiar in momentul in care am preluat masina.

Din fericire cei de la Renault erau langa noi si ne-au oferit doua solutii pentru a iesi din acest impas. Fie deschizi usa soferului cu ajutorul unei mici chei de siguranta care se afla fixata in cartela, fie desfaci cartela si incerci sa fixezi mai bine bateria. Noi am ales cea de-a doua varianta si dupa aceea nu am mai avut nici o problema.

Destul de curios este ca acest neajuns al sistemului ne-a fost relevat si de testul efectuat in Franta cu varianta break a lui Laguna. Atunci lucrurile au fost un pic mai dificile pentru ca masina era echipata cu sistemul optional la care nu exista nici un buton pe cartela, iar deschiderea si inchiderea usilor se fac automat in momentul in care te apropii de masina.

Atunci nu stiam inca figura cu fixarea bateriei si pentru a verifica daca usile s-au inchis intr-adevar trebuia sa ne indepartam de masina si sa rugam o persoana de pe strada sa incerce usa. Unii erau destul de amuzati de situatie, iar altii ne priveau circumspect, intrebandu-ne daca suntem cumva de la „Candid Camera”.

In afara de acest mic neajuns, masina s-a dovedit un adevarat regal auto, care ar trebui sa dea de gandit marcilor premium consacrate. Singura enigma legata de Laguna ramane pretul. Masina va fi importata oficial in Romania de la sfarsitul lui aprilie, tot atunci urmand a fi stabilite si detaliile financiare, care va pot transforma in posesorului unui Renault Laguna.

Sursa: www.autoshow.ro