Un film de Ileana Stanculescu, printre cele mai bune documentare

03 12. 2006, 12:49
Filmul "Satul sosetelor" de Ileana Stanculescu si Klaudia Begic s-a aflat printre cele trei nominalizari în competitia Joris Ivens, câstigata de o productie daneza, la cel mai mare festival de documentare din lume, care s-a desfasurat la Amsterdam din 23 noiembrie pâna în 3 decembrie.

Filmul „Satul sosetelor” de Ileana Stanculescu si Klaudia Begic s-a aflat printre cele trei nominalizari în competitia Joris Ivens, câstigata de o productie daneza, la cel mai mare festival de documentare din lume, care s-a desfasurat la Amsterdam din 23 noiembrie pâna în 3 decembrie.

Competitia de lungmetraje Joris Ivens a cuprins 18 documentare, dintre care juriul a selectat trei nominalizari: „The Monastery – Mr. Vig & the Nun” de Pernille Rose Gronkjaer, „A Story of People in War and Peace” de Vardan Hovhannisyan si „Satul sosetelor”. Cel dintâi film a câstigat, pâna la urma, premiul principal în valoare de 12.500 euro, se arata pe site-ul oficial al festivalului.

Un premiu special a revenit filmului rusesc „TenderÂ’s Heat. Wild Wild Beach” de Alexander Rastorguev, Vitaly Mansky si Susanna Baranzhieva.

Premiile au fost anuntate sâmbata seara, în penultima zi a Festivalului International de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Ileana Stanculescu a câstigat la IDFA, în 2004, premiul pentru debut, cu „Podul peste Tisa”.

Ea s-a întors anul acesta la Amsterdam cu o coproductie româno-germana de 78 de minute despre Viscri, unde femeile fac sosete pentru Europa de Vest, la initiativa unui german stabilit în satul transilvanean. Filmul prezinta întregul proces al confectionarii sosetelor, de la tunsul oilor si spalarea lânii la crosetarea sosetelor. Acum, sosetele sunt vândute în Occident (circa 50.000 de perechi din 1999 încoace), dar satenii sunt îngrijorati de efectul pe care reglementarile Uniunii Europene îl vor avea asupra micii lor afaceri.

Nascuta la Bucuresti în 1976, Ileana Stanculescu a fost asistent de productie la Paris pentru documentarul „World Jazz” si a intrat în echipa companiei de productie de scurtmetraje Braquage, facând primii pasi în regia de film. „Podul peste Tisa” a fost primul ei lungmetraj.

La Amsterdam, competitia de filme cu durata cuprinsa între 30 si 60 de minute, Silver Wolf, a fost câstigata de „Enemies of Happiness” de Eva Mulvad (Danemarca), în timp ce premiul pentru debut a revenit filmului englez „We Are Together” de Paul Taylor.

De 19 ani, IDFA prezinta documentare interesante din punct de vedere stilistic sau inovatoare, relevante pentru anumite chestiuni sociale si care reusesc sa comunice foarte bine cu publicul.

Mediafax