Un break simpatic
Oferta englezilor ar fi suna cam asa: un break premium, fara compromisuri in ce priveste stilul si calitatile dinamice, ambele garantate de brand. Suna promitator pentru cei care candva construiau cea mai rapida masina din lume.
Nimeni nu se indoieste ca argumentele sunt strict comerciale si se situeaza pe linia cuceririi de noi segmente pe care Jaguar nici nu visa candva sa le cunoasca. De exemplu, cel al motoarelor diesel, care intra, incet-incet in obisnuinta cumparatorilor, in asociere cu branduri traditional-benziniste (vezi BMW, Alfa Romeo si altele). Maine, poimaine o sa auzim poate si de primul SUV Ferrari, dar deocamdata francezii rad cu un ochi vazand cum britanicii raman fara reperele traditionale si plang cu celalalt vazind cum le merg vanzarile.
Noblesse oblige
Sa revenim la break-urile noastre si sa spunem despre X Type Estate ca face parte dintre primele automobile din segmentul Combi al caror design pare a fi gandit independent si nu ca o retusare a unei berline. Bineinteles ca tot asta ramane pana la urma, dar e de apreciat efortul designerilor de a-i da un stil propriu si caracteristic nobilei marci. Mai ales ca din ce in ce mai multi tineri opteaza pentru acest gen de masina. Concluzie: liniile masinii raman la fel de rafinate, un amestec de sport si eleganta, asa cum doar Jaguar stie sa ofere.
In rest, Jaguar Estate va fi disponibil in aproape orice configuratie posibila: benzina sau diesel, manuale sau automate, tractiune integrala, cu 3 niveluri de echipare in functie de confortul, personalizarea si performantele dorite si de bugetul alocat.
Silueta lui Estate pleaca asadar de la X-Type, dar are elemente unice: usile spate – inclusiv stalpii – structura acoperisului, scaunele spate rabatabile, nelipsind insa toate trasaturile lui X-Type care au convins, printre care structura extrem de solida a sasiului. In ceea ce priveste confortul, in plus fata de modelul de baza, au aparut optiuni legate de look, cum ar fi varianta sport a bordului, realizata din fibra de carbon, sau scaunele din piele de Alcantara, facand posibila o diferentiere evidenta intre un model sport si unul de lux.
Versiunile in care va fi disponibil sunt Classic, SE si Sport (ultima cu jante mai mari, cauciucuri joase si fara picatura de crom).
SpaTiul, ultima frontiera
Dintre caracteristicile de break spuneam ceva despre scaunele spate. Ei bine, ele se pot rabata, permitand accesul pentru una, doua sau trei persoane, in functie de spatiul necesar pentru bagaje. Acesta poate fi completat (total 1.415 de litri!) cu volumul suplimentar amplasat sub podea, dotat inclusiv cu priza electrica.
Alte spatii de depozitare sunt prevazute prin diverse usi si panouri, in functie de versiune, constructorii luind foarte in serios conceptul de „wagon”. Un vot in plus vine de la luneta care se poate deschide si independent de hayon, marind astfel optiunile de asezare a bagajelor.
Tot la capitolul bagaje figureaza sinele de pe capota, existand disponibile monturi de diferite dimensiuni incepand de la cele pentru cutiile de bagaje si terminand cu cele pentru schiuri.
Motorizare
Motoarele oferite sunt un turbodiesel si trei V6 de 2, 2.5 si 3 litri, pe benzina.
Cele pe benzina au cilindri dispusi la 60 de grade, arbore dublu, 4 supape pe cilindru, distributie variabila si geometrie variabila a supapelor de evacuare.
Motorul de 2 litri are o cilindree efectiva de 2.099 cm cubi si produce 157 CP @ 6.800 rpm pe minut. Cuplul maxim de 200 Nm @ 4.100 rpm. Cel de 2,5 litri este mijlocul de gama, cu 2.495 cm cubi si 194 de cai la 6.800 rpm pe minut. Are un cuplu maxim de 244Nm @ 3.000 rpm.
Cel mai mare, 2.967 cm cubi, ajunge la 231 de cai la un regim de 6.800 rpm, in timp ce cuplul maxim (284 Nm) il atinge la 3.000 rpm.
Aceste trei motoare sunt disponibile cu transmisie manuala sau automata in 5 trepte. Ultimele doua sint optiunile si pentru modelele cu tractiune integrala, destinate indeosebi tractarii barcilor sau rulotelor.
Motorul turbo diesel este importat de la Ford, avand ca punct de plecare excelentul TDCI de 2 litri de pe Mondeo, modificat pentru a avea trasaturile unui Jaguar. El a fost lansat cu succes pe X Type si acum va ajuta si Estate sa patrunda pe piata europeana. Genereaza o putere de 130 CP (96 kW) si un cuplu de 330 Nm la 1.800 rotatii/min.
Suspensia este aceeasi de pe X Type: pe fata este MacPherson bitub cu brat inferior. Pe spate, suspensie multibrat, practic identica cu cea de pe berlina, dar reglajele s-au facut in functie de greutatile ce urmeaza a fi suportate de noul break.
Directia este asistata, cu cremaliera ZF, variabila in functie de viteza. Sistemul de franare cuprinde discuri pe toate patru rotile, cele pe fata fiind ventilate.
Asadar, din acasta primavara, Jaguar X Type Estate, prezentat anul trecut la Frankfurt ca o mare surpriza, va completa oferta marcii si va creste probabil vanzarile, ajunse cu modelul de baza la aproape 150.000 de bucati. Demonstratia facuta de Ford Motor e completa: micile compromisuri nu dauneaza afacerilor, ci dimpotriva.
ProMotor