La 19 ani, Catalin Dumitru Tutuianu este singurul român care a absolvit cea mai renumita scoala de pilotaj auto din lume. Detine deja recordul de pista de la celebrul circuit din Le Mans.
Banateanul din Moldova Noua a câstigat o multime de titluri nationale, începând de la vârsta de sase ani, si a urcat de mai multe ori pe podiumuri prestigioase din afara granitelor. Formula 1 este însa doar pentru cei foarte talentati. Si cu foarte multi bani.
Sofer la patru ani
Când s-a urcat prima data la volanul unei masini avea doar patru ani. A condus Dacia tatalui, si el automobilist înrait.
Tatal lui povesteste cum Catalin conducea stând în picioare, sprijinit de scaunul soferului. La sase ani a câstigat primul trofeu în Campionatul Pionierilor de Karting de la Resita.
Însa despre aceste începuturi, Catalin Tutuianu nu-si aminteste prea multe: „Eram prea mic atunci, mai ales când am condus prima data. E ca si cum cineva ar fi pus sa-si aminteasca cum a învatat sa vorbeasca, pentru ca masinile au facut parte din viata mea de când ma stiu.
Am stiut sa conduc mai repede decât sa scriu. Si chiar as putea spune ca am învatat sa vorbesc, conducând.”
Al doilea din 400
În 1999, dupa câstigarea unui concurs de karting, George Grigorescu, reprezentantul Renault si Elf în România l-a propus pe Catalin scolii de pilotaj „La Filiere” din Franta, înfiintata de Alain Prost.
Astfel, în 12 decembrie 1999, tânarul pilot de karturi era la Le Mans, pentru tesari pe monoposturi Renault Campus.
Din 400 de participanti la testele de admitere, doar 25 au fost acceptati. Românul a terminat pe locul doi, dupa reprezentantul Frantei, si a primit bursa fara de care nu ar fi putut frecventa cursurile.
Scoala de piloti a lui Alain Prost percepe o taxa de 750.000 de franci, echivalentul a peste 100.000 de dolari. Bursa primita de la Elf a fost de 450.000 de franci, restul de bani fiind acoperiti prin sponsori.
La trei saptamâni dupa testari, tânarul de 17 ani, fara a avea înca permis de conducere, începea cursurile unei scoli la care nu a crezut vreodata ca va ajunge.
O avere
În afara de pilotaj, Catalin alerga câte 20 de kilometri pe zi, dupa care urmau trei ore în sala de forta. A învatat mecanica, psihologie, cum sa se comporte într-un interviu si cum sa pozeze în fata aparatelor de fotografiat.
A urmarit casete video cu viata si cariera celor mai mari piloti de Formula 1, si a vazut ca situatia lui nu e cu mult diferita de cea a lui Michael Schumaher pe când avea vârsta lui.
Celebrul pilot a învatat sa conduca la cinci ani, a trecut prin karting, însa a fost pe punctul de a renunta sa mai viseze la Formula 1 din cauza ca parintii lui au cheltuit o avere pentru pasiunea lui.
A început chiar sa-si caute de lucru ca mecanic auto, când , în 1989, a primit un telefon de la managerul Willi Weber care a avut bani si încredere în talentul lui.
Pe lânga cursurile si antrenamentele de la scoala de pilotaj, Catalin a trebuit sa mearga si la liceu, în clasa a XII-a. Dupa terminarea cursurilor, a urmat campionatul de 22 de etape.
Record de pista
În cursa premergatoare campionatului Formula Renault Campus, Catalin Tutuianu a iesit pe primul loc, stabilind totodata un nou record pe circuitul Bugatti de la Le Mans: un minut, 54 de secunde si 635 de sutimi, pe distanta 4,305 kilometri.
Astfel a plecat favorit în campionat si în fiecare etapa s-a clasat mereu printre primii cinci. În timpul curselor, concentrarea lui Catalin era maxima, el neavând voie sa-si loveasca masina, deoarece nu avea bani pentru reparatii.
Tot din cauza banilor nu a putut sa participe la ultimele trei etape, dintre care una tocmai în China. Cu toate acestea, la sfârsitul campionatului, românul s-a clasat pe locul sapte.
Înapoi la karting
În afara de automobilism nu mai are alta pasiune. Este obsedat de ceea ce face si îsi doreste cu orice pret sa ajunga în marile curse de Formula 1. Talentul si cunostintele le are, însa banii lipsesc.
De aceea Catalin cauta cu disperare sponsori: „Pentru a da un singur test la Arrows, cea mai slab cotata echipa din Formula 1, trebuie platita o taxa de 4 milioane de dolari.
Testul dureaza 20 de minute dupa care ti se spune da sau nu. Familiile marilor piloti de formula 1 au facut sacrificii imense pentru a-si ajuta copiii, însa la noi, o asemenea suma pare imposibila fara sponsori”, spune tânarul pilot.
În România exista o singura pista de karting, la Târgu Secuiesc, iar de Formula 1 nici nu poate fi vorba deocamdata.
Acum Catalin Tutuianu a semnat un contract cu firma elvetiana Swiss Hutless, pentru care va concura în campionatele nationale si internationale de karting.
De aici pâna sa-si vada visul împlinit spera ca nu va mai trece mult timp: „Daca voi reusi sa adun bani si sa-mi gasesc sponsori, în maximum trei ani voi fi în Formula 1.
Si voi fi fericit sa port casca tricolora, chiar daca statul român nu mi-a oferit nici un ajutor.”
„Schumacher nu este cel mai bun pentru ca are acea nebunie caracteristica multor piloti, ci pentru ca are cele mai bune simturi. Stie sa regleze masina în asa fel încât sa o faca cea mai rapida si sa-i puna cele mai putine probleme în cursa.
Si simturile sunt ceva cu care te nasti. Poti face oricâta scoala si sa ai toti banii din lume… Daca nu simti fiecare vibratie a masinii, nu vei ajunge niciodata printre cei mai buni” Catalin Tutuianu
Superstitii…
La tragerea la sorti a de la scoala de piloti din Franta, Catalin a nimerit carena cu numarul 5. Înainte de fiecare cursa, pilotii erau pusi sa traga la sorti monopostul si mecanicul.
De când conduce, Catalin are superstitiile lui. Stie ca daca, înainte de o cursa se întâmpla sa vada undeva numarul 13 sau o pisica neagra, va avea ghinion. Numarul 12 îi aduce noroc.
Petrina Calabalic [Banateanul]