Ultimul start al lui Michael Schumacher

Apropo.ro / 21.10.2006, 12:52
Ultimul start al lui Michael Schumacher
Marele Premiu al Braziliei va consemna, duminica, retragerea din activitate a lui Michael Schumacher, cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1, deținator al unor recorduri greu de egalat în Marele Circ. Cariera lui Michael Schumacher a fost marcata de succese, dar și de

Marele Premiu al Braziliei va consemna, duminica, retragerea din activitate a lui Michael Schumacher, cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1, deținator al unor recorduri greu de egalat în Marele Circ.

Cariera lui Michael Schumacher a fost marcata de succese, dar și de scandaluri, adversarii acuzându-l adesea de lipsa de fair-play. Schumi nu a ezitat niciodata sa recurga la orice fel de manevre pentru a se impune. În 2005, pilotul german a avut un conflict chiar cu fratele sau Ralf, între cei doi declanșându-se un „razboiul fratricid”. În ultima curba dinaintea încheierii Marelui Premiu al statului Monaco, disputat, în mai 2005, pe circuitul stradal de la Monte Carlo, pilotul scuderiei Ferrari, Michael Schumacher, a avut o tentativa de depașire a fratelui sau, Ralf, care concura pentru Toyota. Ralf Schumacher a declarat despre fratele sau ca „nu este normal”, adaugând ca „a pus în pericol viețile amândurora”, în timp ce Michael a replicat ca este un pilot „pur sânge” și ca astfel de situații sunt inevitabile în Formula 1. Pentru ca cei doi frați sa se împace, dupa acest incident, a fost nevoie de intervenția tatalui lor, în rol de mediator.

Cel mai mare scandal care l-a avut ca protagonist pe pilotul german s-a produs la finalul sezonului din 1997 al F1. Michael Schumacher a fost deposedat, printr-o decizie a Comisiei de disciplina a FIA, de toate punctele cîștigate în sezonul 1997, dupa ce, în timpul Marelui Premiu al Europei, disputat pe circuitul spaniol Jerez de la Frontera, germanul l-a acroșat intenționat pe canadianul Jacques Villeneuve, principalul sau contracandidat la titlu. În urma impactului, Schumacher a abandonat, iar Villeneuve a terminat pe locul trei, câștigînd titlul mondial.

Un alt incident s-a consumat în acest an, în calificarile Marelui Premiu de la Monaco. Michael Schumacher a fost retrogradat de FIA pe ultimul loc al grilei de start pentru faptul ca a oprit mașina pe pista cu câteva secunde înainte de finalul calificarilor, perturbând astfel tururile cronometrate ale câtorva piloți, printre care se afla și principalul rival, Fernando Alonso, aflat foarte aproape de a stabili un timp mai bun decât cel al germanului. Comisarii au considerat oprirea lui Schumacher ca intenționata, iar pilotul de la Ferrari a decis sa plece în cursa de la standuri. La Marele Premiu al Principatului Monaco, Schumacher a ocupat locul cinci, cursa fiind câștigata de Fernando Alonso.

În ciuda criticilor care i s-au adus de-a lungul carierei, Michael Schumacher nu și-a pierdut simpatia publicului. Potrivit unui sondaj al Federației Internaționale de Automobilism, dat publicitații luna trecuta, Michael Schumacher este cel mai apreciat pilot în activitate de catre public. Cu 28 la suta din sufragii, Schumacher i-a devansat pe finlandezul Kimi Raikkonen (17 la suta) și pe britanicul Jenson Button (8 la suta). Tot în urma unui sondaj, efectuat în 2004, Michael Schumacher a fost desemnat cel mai bun sportiv german al secolului XX. Sondajul a fost realizat de postul de televiziune ZDF și la el au participat 100.000 de telespectatori. Cu un an mai devreme, pilotul german fusese ales cel mai bun sportiv al anului 2003, în cadrul Galei Premiilor Laureus.

Pilotul german și-a atras simpatia opiniei publice și prin numeroasele sale acte caritabile. Pasionat de fotbal, Michael Schumacher a jucat în multe meciuri ale caror beneficii au fost donate în scopuri caritabile. De asemenea, Schumacher a donat, în ianuarie 2005, zece milioane de dolari victimelor cutremurului și valurilor seismice din Asia, iar cu un an mai devreme a varsat peste un milion de euro în contul UNESCO.

Iubit de suporteri, dar urât de avdersari și chiar de coechipieri, Schumacher nu a fost niciodata afectat de ce spuneau alții despre el. A fost acuzat de numeroase ori ca, prin valoarea sa, a ucis spectacolul din Formula 1. „Deși este un pilot extraordinar, nu a avut o influența buna. Este un competitor foarte puternic, dar spectacolul a disparut puțin odata cu dominația lui Michael. Aștept cu nerabdare Formula 1 fara Michael, care sper ca va permite revenirea competiției”, a afirmat fostul campion mondial Damon Hill.

„Michael nu este un mare campion. A folosit prea multe trucuri murdare. Este un biet pilot și dupa ce își va agața casca în cui, nimeni nu-și va mai aminti de el. Pur și simplu nu este un om important. Pe Ayrton Senna, în schimb, nimeni nu-l poate uita”, a spus Jacques Villeneuve, care a fost unul dintre cei mai virulenți contestatari ai germanului.

Campionul mondial Fernando Alonso l-a calificat pe marele sau rival, germanul Michael Schumacher, ca fiind „cel mai sancționat și mai antisportiv pilot din istoria Formulei 1”. „Jucatorul francez Zinedine Zidane s-a retras într-un mod mult mai glorios decât Schumacher, în ciuda incidentului din finala Cupei Mondiale, când l-a lovit cu capul în piept pe italianul Marco Materazzi”, a comentat Alonso anunțul facut de pilotul german privind retragerea sa la finalul acestui sezon competițional.

Nici presa nu-l iubește prea mult pe Schumacher. „Michael Schumacher, un campion istoric, dar fara aura”, a scris AFP, dupa ce germanul și-a anunțat, în luna septembrie, la Monza, ieșirea din scena. „El nu a «reînviat» ca Niki Lauda. El nu are acea aura mistica a lui Ayrton Senna. Nu are stofa de erou a la Juan Manuel Fangio. El nu are bonomia lui Keke Rosberg . Este departe de clasa «atât de britanica» a lui Jackie Stewart și nici nu are umorul degajat al lui Nelson Piquet. Și totuși, din punct de vedere statistic, acest pilot este cel mai mare!”, a notat agenția franceza.

Cu o avere estimata la aproape 600 de milioane de euro, pilotul german își permite sa-și construiasca o proprietate în Elveția, numita de presa germana „Schumi City” și comparata cu ferma „Neverland” a cântarețului Michael Jackson. Proprietatea, situata în localitatea elvețiana Gland, pe malul lacului Genfer, se întinde pe aproximativ 60 de hectare și va cuprinde o vila de 2.200 metri patrați, un teren de fotbal, o benzinarie și o plaja privata. Proprietatea pe care și-o construiește în Elveția îl costa pe pilotul german aproximativ 40 de milioane de euro. Michael Schumacher, împreuna cu soția sa Corinna (37 de ani) și cei doi copii Gina-Maria (9 ani) și Mick (7 ani), se vor muta în noua locuința în vara anului 2007.

Cum va fi Formula 1 fara Schumacher? Este o întrebare pe care mulți și-o pun. Cu siguranța, Marele Circ va supraviețui fara pilotul german, mai ales ca, se pare, nu va lasa în urma „un vid de putere”, spaniolul Fernando Alonso fiind pregatit din toate punctele de vedere sa preia „coroana” germanului.

Directorul general al Formula One Group, Bernie Ecclestone, a reamintit ca atunci când a murit Ayrton Senna, în 1994, au existat temeri similare ca acest sport nu va putea trece peste pierderea celei mai importante vedete. „Iar Ayrton era mai popular decât Michael. Formula 1 a supraviețuit din 1950, așa ca eu cred ca este mai populara decât un pilot”, a declarat Ecclestone.

Schumacher are șanse, cel puțin teoretic, sa-și încheie cariera cu cel de-al optulea titlu mondial. Alonso are zece puncte avans în fața germanului în clasamentul piloților și, daca nu obține niciun punct la Interlagos, îi poate oferi lui Schumacher a opta coroana mondiala. Pentru acest lucru, Michael nu are decât o singura varianta duminica: sa treaca primul prin fața steagului cu patrațele negre.

Michael Schumacher s-a nascut pe data de 3 ianuarie 1969, în localitatea Kerpen, situata în vestul Germaniei, în landul Nordrhein-Westfalen. Pilotul german a debutat în Formula 1 la vârsta de 22 de ani, la volanul unui monopost Jordan, în august 1991, în Marele Premiu al Belgiei, desfașurat pe circuitul Spa-Francorchamps și a obținut prima victorie un an mai târziu, pe același circuit. Schumacher are în palmares șapte titluri de campion mondial la F1, în 1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 și 2004.

Înainte sa intre în F1, Michael Schumacher a concurat la karting, fiind campion al Germaniei în 1985 și 1987, vicecampion mondial și campion european în 1987. De asemenea, pilotul german a mai concurat în Formula Ford 1600, unde a devenit vicecampion european în 1988 și în Formula 3 din Germania, unde a urcat pe ultima treapta a podiumului în 1989.

Michael Schumacher deține mai multe recorduri, la finalul carierei sale de 16 ani în F1, în care a participat la 249 de Mari Premii, cel din Brazilia, de duminica, fiind al 250-lea. Germanul, care a concurat pentru trei echipe în cariera sa, Jordan (1991), Benetton (1991-1995) și Ferrari (1996-2006), este pilotul cu cele mai multe victorii în F1, 90, devansându-i pe francezul Alain Prost (51 de victorii) și pe brazilianul Ayrton Senna (41 de victorii), pilotul german clasându-se de 43 de ori pe locul secund și de 20 de ori pe poziția a treia a podiumului. De asemenea, Michael Schumacher a acumulat cele mai multe puncte în F1, 1354, depașindu-i în aceasta ierarhie tot pe Alain Prost (798,5 puncte) și pe Ayrton Senna (614 puncte). Germanul este pilotul cu cele mai multe starturi din pole position, 68, fața de 65 reușite de Senna și 33 de britanicul Jim Clark și tot germanul are cele mai multe clasari pe podium în cariera, 153, la mare distanța de francezul Prost (106) și de brazilianul Senna (80).

Mediafax