Transparența, dar nu pentru toata lumea
FINANCIAR Un hotel dintr-o suta
Deși majoritatea companiilor importante de la Bursă au declarat sus și tare de mai multe ori că transparența și informarea acționarilor se află printre principalele lor preocupări, modul cel mai ieftin și mai direct de a demonstra acest lucru – pagina proprie de internet -, este omis aproape în totalitate.
În comparație cu modul în care arată și sunt întreținute site-urile companiilor cotate la bursele europene și din SUA, cele ale majorității companiilor românești listate sunt practic inutile investitorilor care ar intenționa să se documenteze pentru a cumpăra o acțiune sau alta.
Site-ul oricărei companii vestice listate care se respectă conține, pe lângă tradiționalele istorice și prezentări ale activității companiei, informații privind: ultimile contracte importante încheiate, rezultatele financiare trimestriale (comentate de manageri) și planurile de viitor ale companiei.
De partea cealalată, majoritatea covâșitoare a site-urilor companiilor de la Bursa de Valori din București nu oferă aproape nici o informație utilă investitorilor interesați de activitatea companiei.
Rezultatele financiare sunt, în cel mai bun caz, cele din 2000 iar alte informații privitoare la activitatea companiei datează în unele cazuri din 1999.
„Utilizarea slabă a internetului de către companiile listate este cu atât mai regretabilă cu cât societățile (în special cele de la Bursă) ar trebui sa dea dovadă de o transparență mult mai mare, iar internetul este un mediu ideal pentru acest lucru. Surprinde neplăcut lipsa informațiilor despre prezența la bursă a acțiunilor acestor societăți: foarte puține prezintă, de asemenea, informații privind activitatea financiară a companiei”, spune Răzvan Pașol, președinte al societății de brokeraj Intercapital Invest.