Totul este sa ai stil…o

Apropo.ro / 28.12.2001, 11:09
Totul este sa ai stil...o
Noul Fiat Stilo nu este doar inlocuitorul gemenilor Bravo/Brava, ci si primul produs dintr-un program de 14 miliarde euro si 19 noi produse in urmatorii 5 ani. Probabil ca alegerea Cataluniei ca scena de lansare a unui automobil italian este un rasfat pentru entuziastul Jose Juan Diaz


Noul Fiat Stilo nu este doar inlocuitorul gemenilor Bravo/Brava, ci si primul produs dintr-un program de 14 miliarde euro si 19 noi produse in urmatorii 5 ani.

Probabil ca alegerea Cataluniei ca scena de lansare a unui automobil italian este un rasfat pentru entuziastul Jose Juan Diaz Ruiz, vicepresedintele de marketing al lui Fiat Auto. Roberto Testore, seful spaniolului, a dorit sa evadeze din Torino si pentru a sublinia vocatia europeana a noului produs. De fapt, a noilor produse, pentru ca avem doua automobile cu temperamente si dimensiuni diferite.

Varianta in 3 usi are un alt design, este mai agresiva, mai scunda si mai sport. Pozitia celui de la volan e mai joasa si se adreseaza tinerilor sau familiilor la inceputul „carierei” si, oricum, foarte neconventionale. Stilo in 5 usi se prezinta ca o masina mai clasica, mergand spre clientela comuna a segmentului compact european. Anul trecut, peste 4 milioane de automobile au fost vandute si Diaz Ruiz spune ca spre acest segment migreaza clienti atat de la masinile mai mici, cat si de la cele mai mari.

Dupa experienta stranie cu Bravo/Brava – devenita „Car of the Year” in Europa, dar fara sa ajunga la cotele de popularitate atinse de Punto -, Fiat a creat un design ce paraseste stilul latin si se indreapta spre forme ceva mai teutone. Roberto Testore, presedintele lui Fiat Auto, sustine ca Stilo are o mare personalitate, capabila sa impuna admiratia clientilor. Un studiu realizat de constructorul italian arata ca 29% din decizia de a cumpara un model sau altul provine de la design, acesta fiind cel mai important argument. Cu 23% urmeaza dotarea si raportul pret/calitate, apoi securitatea pasagerilor, 19%, si spatiul interior/confortul, cu 12%. „Aveti 83% motive sa cumparati noul Stilo”, afirma cu un entuziasm incurabil Diaz Ruiz.

Comparat cu principalii sai concurenti, stilul lui Stilo este o chestiune de gust. Ca si in cazul predecesoarei sale, Stilo in 3 usi te face sa o indragesti mult mai repede decat pe sora ei mai mare. Formele mai putin fluide ale lui Stilo au dus si la cresterea rezistentei la inaintare, ajungandu-se la un Cx¶ 0,315. Daca despre look putem discuta, despre colectia de sub caroserie nu avem cum sa nu fim entuziasmati. Stilo este cea mai bine dotata compacta din clasa, deschizand drumul spre o adevarata revolutie, excelent inscrisa in noul slogan „forward thinking”. Nu motoarele sunt cele menite sa ne atraga atentia, chiar daca Stilo are o foarte bogata paleta de propulsoare ce pleaca de la 80 CP si ajunge la 170 CP, intre care si doua diesel-uri.

Spatiul interior atinge cote de versatilitate de neimaginat pana la ora actuala. Pe langa setarile consacrate, avem doua scaune spate ce pot fi reglate atat pe orizontala, cat si pe verticala, oferind o multitudine de posibilitati de configurare. A aparut un spatiu de depozitare (racit de aerul conditionat) suplimentar in bord, iar consola centrala adaposteste un sistem de climatizare sofisticat. Un sky window urias se „sparge” in cateva lamele ce culiseaza spre spatele masinii, „oferind” cer liber deasupra capetelor tuturor pasagerilor.

„My Car” este sistemul care te ajuta sa-ti configurezi masina asa cum vrei tu, de la pozitia scaunelor si a volanului si pana la intensitatea sonora a diferitelor mesaje posibile sau intensitatea luminoasa a ecranului TFT de la bord. Gadget-urile electronice depasesc toate asteptarile. Nu lipsesc senzorul de ploaie la stergatoare, aprinderea automata a farurilor (xenon, bineinteles!) la intuneric si lumina artificiala, directia duala – normal si city – asistata electric, sistemul antifurt Fiat CODE II, oglinda retrovizoare ce nu reflecta faza lunga a masinilor din spate. Faimosul CONNECT nu lipseste, asa cum nu a facut-o nici la Alfa 147 si Fiat Doblo.

Probabil cel mai performant sistem telematic la bordul unui automobil, in varianta cea mai performanta, NAV ¶ costa doar 1750 euro si ofera cele mai complete servicii, de la navigatia prin satelit pe un ecran color de inalta fidelitate sau integrarea instalatiei audio cu telefonul celular si pana la conexiunea WAP, audio MP3 si rezervarea de locuri la teatru sau restaurant. Trebuie mentionat ca sistemul nu functioneaza inca pe tot continentul european, dar o va face in curand, cu exceptia unor tari intre care si a noastra. Cea mai spectaculoasa „achizitie” a lui Stilo ramane insa sistemul Easy-Go, in fapt un disc transponder ce inlocuieste total cheia masinii.

Sistemul dezvoltat de Fiat este chiar mai istet decat al concurentilor. Discul de numai cativa centimetri poate fi pastrat in buzunar. La apropierea de masina, pui mana pe clanta, intri inauntru, apesi pe un buton si pleci linistit unde ai treaba. Ai ajuns, apesi acelasi buton ca sa opresti, iesi din masina, inchizi usa si te duci in treaba ta. Masina se incuie singura! Ca sa va faceti o idee cat de avansat este sistemul, aflati ca daca unul din proprietari pleaca cu o astfel de cheie si altul ramane in masina cu o a doua cheie, acesta recunoaste imediat situatia si nu mai incuie automobilul! Toate aceste dotari se regasesc in cele trei specificatii Active, Dynamic si Abarth, un nume renascut din traditia sporturilor cu motor din Italia. Noi am condus cu o uriasa placere noul Stilo pe drumurile din Catalunia si nu am putut sa ne exprimam vreo plangere.

Toate setarile determina acea impresie de placere a condusului, pe care o incerci la bordul celor mai rafinate automobile. Revolutia in gandire merge chiar mai departe. Avem primul automobil cu 8 airbag-uri, din care cele din fata sunt multi-stage. Standardul minim este 6 (inclusiv cortina laterala) si optional se pot pune doua side-bag-uri pentru scaunele din fata. Stilo beneficiaza de cele mai bune frane din clasa si are toate sistemele de asistenta dinamica de la ABS si ASR si pana la ESP. Materialele folosite sunt de o calitate ce-si propune sa rivalizeze cu a liderului clasei, VW Golf.

Revolutia se intinde si la fabrica Fiat din Cassino, unde constructorul a modificat complet nu numai tehnologiile, dar a introdus o conceptie modulara de fabricatie, s-a facut o noua organizare si furnizorii de componente au fost integrati in proces eliminandu-se peste 80% din stocurile buffer. Cu o asemenea carte de vizita, Fiat isi propune ca anul viitor sa vanda 350.000 de unitati, urmand ca in 2003, ajutat de a treia versiune – break-ul va fi lansat la sfarsitul anului viitor – sa urce la 400.000 de unitati. Chiar daca Fiat a refuzat sa comunice preturile (se vorbeste de 15.000 euro) pentru a putea face comparatii directe, planul constructorului italian este realist si denota maturitate in abordarea pietelor europene.

„Avem tot ce ne trebuie sa reusim!”, declara linistit Juan Diaz Ruiz, omul care a facut aceeasi previziune si pentru Alfa 147, iar rezultatele nu au intarziat sa apara. Stilo este sub aceeasi zodie!
Sursa: www.autoshow.ro

Tags: