Numele acestei bijuterii pe cale sa distruga mitul Bugatti Veyron este Venom 1000 Twin Turbo SRT Coupe. Cine isi permite luxul unei viteze maxime potentiale de 255 mph ar trebui sa trimita in America un cec de 225.000 $, poate are noroc si mai prinde un exemplar. O analiza detaliata a bestiei care ocupa prima pozitie in clasamentul nostru scoate la iveala un cocktail de arhaic si de nou din punct de vedere tehnic. Propulsorul V10 de 8.554 cmc este montat longitudinal. Dispune doar de doua supape pe cilindru, antrenate de o singura axa cu came. Pana aici putem vorbi de solutii tehnice intalnite si in al doilea Razboi Mondial. Pentru a obtine o putere dubla in comparatie cu modelul de serie de la care s-a plecat, Hennessey a montat doua turbine Garrett. Modificari ample se gasesc si in interiorul motorului, acolo unde nimic nu mai poate fi numit „stock”. In plus, sistemul de evacuare este complet nou, cel de franare fiind furnizat de Brembo si dispunand de discuri ventilate de 356 mm diametru atat pe fata, cat si pe spate. Pneurile care incalta Venom 1000 sunt, pe fata, de 265/35 YR-18, iar pe spate de 335/30 YR 20. Sa nu va imaginati ca suspensia a ramas cea pe care Dodge o propune pentru SRT10. La 408 km/h cat poate atinge Venom 1000, singurul lucru care mai conteaza sunt franele si suspensia. Aceasta este este complet ajustabila si e furnizata de KW. Oricum, pilotarea acestui bolid reprezinta o provocare colosala. Daca Bugatti Veyron dispune de o cutie de viteze secventiala DSG cu sapte trepte, modelul american este ceva mai conservator. El beneficiaza de o pedala de ambreiaj care intermediaza comunicarea cu cele 6 trepte ale cutiei manuale. Ar fi interesant un voiaj cu aceasta bestie, vinerea seara, de la Bucuresti pana in Poiana Brasov. Sa mergi bara la bara cu 5 km/h… ambreiaj-acceleratie-frana… si alte combinatii de acest gen. Venom 1000 pare a fi provocarea absoluta in termeni de manevrabilitate, tinand cont ca cei 1.000 CP sunt transmisi la puntea spate. Orice plecare de pe loc fara ruperea aderentei poate fi considerata o performanta si merita notata intr-un jurnal.
Este trist sa constati ca, dupa ani de eforturi inumane, produsul tau se claseaza intr-o ierarhie pe locul doi. Te chinuiesti, creezi un propulsor care rivalizeaza cu ceasurile elvetiene, reinventezi aerodinamica… si vin niste americani care monteaza niste turbine pe o cilindree de camion si gata… ei sunt cei mai rapizi. Sa nu ii boicotezi? Sa nu le retragi clauza natiunii celei mai favorizate? Totusi, 407 km/h suna bine.
Acest Dauer 962 LM incepe sa devina o prezenta plictisitoare, la fel ca Veyron. Nu poti da pagina linistit ca hop si el. Se tine bine cu 251 mph in acest top. Este a treia masina care ataseaza dupa 2 un 5 la viteza maxima. Dar cand te gandesti ca in marea majoritate a tarilor din lume viteza maxima legala este de 130 km/h, ajungi sa te intrebi inevitabil: de ce atata efort? Poate ca intr-o zi in Formula 1 se va alerga la costum si cu aerul conditionat pornit.
Sunt multi cei care au ceva de spus, dar extrem de putini cei ce reusesc sa-si articuleze rational discursul. Koenigsegg CCX reprezinta verbalizarea unui vis, si anume de a fi cea mai rapida masina din lume. Oficial, versiunea CCR s-a bucurat de acest statut pentru o scurta perioada de timp, cu cei 242 mph realizate pe circuitul de la Nardo. Momentele de glorie trebuie savurate la vremea lor si asa cum se cuvine, caci timpul nu iarta pe nimeni.
Citeste mai mult in ProMotor