Cele mai puțin folosite șosele din lume sunt, de obicei, cele mai interesante și spectaculoase, dar de cele mai multe ori sunt și cele mai periculoase.
Iar cele 10 șosele prezentate în lista de mai jos sunt un adevărat deliciu pentru cei care sunt în căutare de senzații tari:
10. Autostrada Eyre, Australia
Are aproape 1.100 de kilometri lungime, distanță de-a lungul căreia nu există viraj brusc sau posibilitatea de a te prăbuși în vreun șanț sau vreo prăpastie. Practic, vorbim de o șosea lină și plictisitoare, un drum singuratic în mijlocul deșertului. Pericolul îl reprezintă numeroasele animale sălbatice care îți pot ieși în față oricând. Vorbim aici de canguri, emu sau cămile care produc constant daune mașinilor. Pericolul cel mai mare să lovești un animal sălbatic este pe întuneric sau în momentul în care te afli într-o furtună de nisip. De asemenea, Autostrada Eyre este periculoasă și din cauza oboselii acumulate de șoferi, când trebuie să conducă de-a lungul unui drum atât de plictisitor.
9. Transfăgărășan, România
Specialiștii de la Top Gear au avut puterea să recunoască faptul că celebrul Transfăgărășan este „cel mai bun drum din lume”. Transfăgărășanul este legendar printre entuziaștii șofatului și a fost construit în anii 1970, la îndemnul lui Nicolae Ceaușescu, având inițial rolul de rută militară. Este remarcat mai ales grație schimbărilor bruște de nivel și a virajelor extrem de periculoase.
Transfăgărășanul este șoseaua cu cele mai multe tuneluri și viaducte din România, oferă peisaje mirifice și face legătura între două regiuni istorice, Transilvania și Țara Românească.
8. Pasul Stelvio, Italia
Construit între 1820 și 1825, de reprezentanții Imperiului Austriac, pasul Stelvio reprezintă cel mai înalt drum pavat din Alpii de Est, fiind situat la peste 3.000 de metri înălțime. Are în jur de 60 de viraje bruște și se remarcă grație drumului extrem de șerpuit. Poate oferi chiar și celor mai abili șoferi senzația de amețeală. Este deschis în perioada iunie și septembrie și atacat de numeroși turiști care vin în special pentru peisajele de neuitat.
7. A537, Marea Britanie
A537 este drumul care leagă orașul Buxton de Macclesfield. Drumul este cunoscut și sub denumirea de „producătorul de văduve”. Deși A537 are o lungime de numai 11 kilometri, specialiștii britanici susțin că, pe A537, au murit cel puțin 78 de persoane în perioada 2006-2011. Drumul este asaltat de motocicliști care vor să admire „viața de la țară” și care sunt luați de val astfel încât ajung să accelereze la maximum.
6. Autostrada Kolyma, Siberia
Autostrada Kolyma este cunoscută și sub denumirile de „Ruta”, pentru că este singurul drum din estul Siberiei, sau „Drumul oaselor”, pentru că a fost construită pe spinarea a mii de prizonieri politici sub conducerea lui Stalin. Se zvonește că cei care nu munceau pe măsura cerințelor erau împușcați mortal, iar corpurile lor au fost îngropate sub asfaltul autostrăzii. Actorul scoțian Ewan McGregor a parcurs Autostrada Kolyma la bordul unei motociclete, iar de atunci numeroși aventuriei vor să-i calce pe urme. McGregor a poreclit autostrada „cel mai rece drum din lume”, Kolyma fiind acoperită aproape în permanență de zăpadă.
5. Pasul Rohtang, India
Pasul Rohtang, situat la peste 4.000 de metri altitudine, este cunoscut pentru alunecările de teren, furtunile de zăpadă și avalanșele care fac constant prăpăd. Se spune că la începutul fiecărui sezon, echipe de muncitori folosesc tot arsenalul din dotare pentru a face Pasul Rohtang utilizabil. Rohtang înseamnă „adunătură de cadavre”, iar numele provine de la alunecările de teren care fac numeroase victime anual. Pasul este folosibil din mai până în noiembrie, dar indienii construiesc un nou drum, la o altitudine mai joasă, pentru a permite oamenilor să treacă din Valea Kulu în Valea Spiti în condiții mai sigure. În 2010, o puternică furtună de zăpadă a provocat moartea a peste 300 de oameni.
4. Autostrada Karakoram, Pakistan
Denumită „Autostrada Prieteniei” de către oficialii pakistanezi, Autostrada Karakoram nu are nimic prietenos. Este cel mai înalt drum pavat din lume, fiind situat la o altitudine de 4.800 de metri. Are o lungime de aproape 1.300 de kilometri și leagă Pakistanul de China prin câteva dintre cele mai înalte vârfuri muntoase din lume printre care și legendarul Nanga Parbat. Autostrada Karakoram este disponibilă aproape exclusiv pentru mașinile 4×4 și anual face sute de victime din cauza numărului mare de avalanșe, alunecări de teren și inundații.
3. Trollstigen, Norvegia
Trollstigen, sau „Scara Trolului”, este un drum muntos din Norvegia care face legătura între Andalsnes și Valldal. Este închis cel puțin jumătate de an, din cauza căderilor masive de zăpadă, dar în celelalte luni reprezintă o uriașă atracție turistică. Trollstigen a fost construit în opt ani și inaugurat în 1936, ca parte a Drumul Național 63. Drumul este îngust, are o înclinație de 9%, iar autovehiculele mai lungi de 13 metri sunt interzise. Există o parcare, unde doritorii își pot lăsa mașinile și de unde pot merge pe jos timp de 10 minute până ajung într-o zonă special amenajată de unde pot descoperi peisaje uimitoare și pot zări Cascada Stigfossen.
2. Yungas Road, Bolivia
Poreclit de localnici „Drumul Morții”, Yungas Road are în jur de 65 de kilometri lungime și face legătura între capitala La Paz și Coroico. Circa 200 de persoane își pierd viața, anual, pe Yungas Road, numeroasele cruci ridicate de-a lungul drumului transformându-l într-un adevărat cimitir. Yungas Road are o singură bandă, în jur de 3,5 metri lățime și se află situat de-a lungul unei prăpastii care are, în medie, 4.000 de metri adâncime. Ceața și alunecările de teren fac deplasarea și mai dificilă și nu există gard de protecție. În 2006, a fost construit un drum mai sigur între La Paz și Coroico, dar asta nu a împiedicat sute de turiști și localnici să-și încerce norocul, în continuare, pe legendarul „Drum al Morții”.
1. Autostrada 1, Afganistan
Autostrada 1 leagă mai multe orașe din Afganistan, printre acestea găsindu-se Mazar, Kabul și Kandahar. Cea mai periculoasă zonă este cea dintre Kabul și Jalalabad. Infrastructura extrem de proastă și terenul accidentat nu reprezintă cele mai mari probleme. Autostrada 1 trece prin mijlocul teritoriului controlat de talibani și la orice pas există pericolul ca un șofer sau altul să fie atacat de insurgenți. Există puncte de control ale Poliției, iar patrule sunt trimise să verifice drumul înainte ca cele mai multe dintre
convoaiele NATO să treacă prin zonă.
Bombele amplasate constant, ambuscadele, atacurile cu arme de foc, dar și condițiile meteo total nepotrivite fac ca Autostrada 1, din Afganistan, să fie cea mai periculoasă șosea din lume.