Locul intai ii revine unei creatii care raspunde la numele de Bugatti Veyron 16.4. Pana sa se ajunga la acest apelativ, s-a muncit enorm, iar cei implicati in crearea automobilului, Bugatti Automobiles SAS – subsidiara Volkswagen AG -, ar trebui sa primeasca un Premiu Nobel pentru faptul ca au demonstrat lumii intregi de ce este capabila fiinta umana. Lasand poezia la o parte, haideti sa descoperim secretul reusitei acestei creatii. Generic vorbind, Veyron ascunde sub capota un propulsor de 7.993 cmc, cu 16 cilindri dispusi in W. Configuratia * este mai degraba o metafora, pentru ca in realitate cilindrii sunt dispusi in bancuri paralele de cate 4. Am mai putea compara propulsorul cu doua V8-uri lipite intr-o configuratie in V. Totusi cei 7.993 cmc nu au fost in stare sa produca puterea dorita, asa ca au fost suplimentati cu patru turbine. In final, propulsorul dezvolta intre 1.020 si 1.040 CP, dar departamentul de marketing a dorit ca masina sa fie comercializata sub sloganul „1.001 CP”. Probabil ca daca s-ar realiza un top al numarului de radiatoare montate pe o masina, Veyron ar ocupa tot prima pozitie. Trei dintre acestea sunt alocate sistemului de racire a motorului, unul pentru intercooler, doua pentru sistemul de aer conditionat, unul pentru uleiul transmisiei, unul pentru uleiul din diferential, unul pentru uleiul din motor si unul pentru uleiul din sistemul hidraulic al eleronului spate. Zece accesorii fara de care acest propulsor ar transforma nebuna creatie in scrum intr-un timp extrem de scurt, lucru care s-a intamplat destul de des in faza de dezvoltare a masinii. Hypercarul este ajutat si de imensul cuplu motor dezvoltat de propulsor, nu mai putin de 1.250 Nm fiindu-i disponibili soferului. Mai retineti un amanunt: cu pedala la podea, Veyron consuma 125 de litri la 100 km, rezervorul de 100 de litri golindu-se in 12,5 minute.
Hennessey Venom 1000 este singura masina din lume care isi permite luxul de a provoca un Bugatti Veyron. La baza se afla un Dodge Viper SRT10 al carui motor V10 a fost modificat radical, pentru a dezvolta 1.000 CP. Aceasta putere s-a obtinut in mare prin dotarea propulsorului cu doua turbine Garret. Nu uitati ca Venom 1.000 este prevazut cu o cutie manuala cu 6 trepte…
Koenig EVO, bolidul de pe locul trei este opera lui Willy Koenig. E propulsat de un V12 de 4.943 cmc, care dezvolta 1.000 CP la 7.100 rpm. Cuplul motor este tot de 1.000 Nm, obtinuti la 4.500 rpm. In realitate, este un Ferrari care a trecut prin mana unui tuner, prin urmare nimeni nu este perfect, nici macar calutul cabrat.
TVR Cerbera Speed 12 s-a nascut pe circuit si este propulsata de un monstru mecanic realizat prin lipirea a doua propulsoare provenite de la TVR Speed 6. A rezultat un V12 de 7,7 litri, care dezvolta 880 CP. Acest TVR Cerbera Speed 12 este masina care detine recordul mondial la raportul CP/tona cu 917 CP/1.000 kg. Singurul impediment in calea performantei pure este limita impusa de tractiune.
Citeste mai mult in ProMotor