Din considerente „didactice”, sa zicem, vom incerca o clasificare a tipurilor de interviu folosite in practica curenta. Desi , in general, intereseaza doar primul tip, consideram utila prezentarea si a celorlalte.
1. Interviul de selectie.
Acest tip de interviu, cunoscut si sub numele de INTERVIU DE ANGAJARE, este utilizat pentru a completa datele deja cunoscute din curriculum vitae si din recomandarile puse la dispozitie de catre candidat.
Cu cit pozitia ierarhica este mai inalta, cu atit devine mai important interviul. Pentru functii de conducere se organizeaza adesea doua sau mai multe interviuri.
2. Interviul de informare.
Interviul de informare serveste pentru culegerea datelor in scopul rezolvari unei probleme anume sau pentru documentare.
Este folosit de manageri pentru a investiga cauzele unor deficiente, de experti pentru a studia anumite atitudini ale angajatilor, de reporteri pentru a scrie un material, etc.
3. Interviul de evaluare.
La interviul de evaluare participa un manager si un subordonat, dupa ce managerul si, eventual, subordonatul au completat o fisa de evaluare. Obiectivul interviului este acela de a constata realizari, dar si de a depista eventuale neconcordante intre cerintele si rezultatele reale.
Acest tip de interviu se foloseste si in vederea colaborari pentru intocmirea unor planuri care sa aiba ca rezultat imbunatatirea activitatii subordonatului.
4. Interviul de admonestare.
Acest tip de interviu se organizeaza atunci cind, prin comportamentul sau, un angajat a incalcat politica firmei atit de grav, incit acest lucru face necesara o intilnire oficiala, documentata.
Spre deosebire de intervul de evaluare, in cadrul caruia este necesara exprimarea puncului de vedere al angajatului, in cursul interviului de admonestare comunicarea se face intr-un singur sens.
Angajatului i se spune ce ar trebui sa faca pentru a-si imbunatati comportamentul si ce consecinte are nerespectarea acestor recomandari.
5. Interviul de consiliere.
Acest tip de interviu se practica pentru a veni in sprijinul unui angajat, ale carui probleme personale ii afecteaza activitatea.
Interviul de consiliere nu inseamna numai oferirea unor sfaturi. Daca cel care conduce interviul este o persoana cu experienta, va sti ca majoritatea oamenilor au raspunsurile la problemele care ii framanta ascunse undeva intr-un colt al constiintei lor, si ceea ce le lipseste este, mai ales, sansa de a vorbi deschis despre problemele lor. 6. Interviul de parasire a institutiei.
Aceasta este o categorie speciala de interviu de informare, care ar trebui sa se regaseasca in sistemul de resuse umane al oricarei institutii.
Angajatilor care isi anunta intentia de a parasi institutia li se cere sa aiba o intrevedere cu un specialist in domeniul resurselor umane, care, prin intermediul unei baterii de intrebari bine gandite, le solicita opinia referitoare la conditiile de lucru din cadrul respectivei institutii.
Angajatii care parasesc o institutie din proprie initiativa sunt, in general, sinceri in comentariile pe care le fac si dispusi sa dezvaluie informatii care ar putea imbunatati situatia colegilor lor.