Nicolas Philibert
Renumitul regizor francez Nicolas Philibert este în centrul atenţiei la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, ca invitat special al secţiunii 3X3. Trei dintre documentarele sale vor fi proiectate la Cluj.
Nicholas Philibert (63 de ani) este unul dintre cei mai respectaţi şi iubiţi realizatori de documentare, filmele sale fiind vizionate de peste 4 milioane de spectatori în întreaga lume. Are studii de filosofie şi cinema şi a intrat în lumea filmului încă de la 19 ani, iar la 27 de ani a co-regizat primul lungmetraj, alături de Gérard Mordillat – La Voix de son maître (1978). În 2009, prestigiosul Centre Pompidou din Paris i-a dedicat o amplă retrospectivă, iar în 2007, Festivalul de la Cannes a prezentat într-o proiecţie specială documentarul Retour en Normandie.
În prezenţa sa, la TIFF vor fi proiectate trei dintre cele peste 20 de documentare ale sale. Être et avoir (2002), filmat de-a lungul unui an într-un sat de munte din Franţa şi avându-i ca personaje pe învăţătorul clasei unice, elevii şi părinţii lor, i-a adus celebritatea. Emoţionant şi revelator, filmul a fost prezentat la Cannes, în afara competiţiei, şi în zeci de alte festivaluri, a fost nominalizat la trei premii César (l-a câştigat pe cel pentru montaj), şi a avut 1,8 milioane de spectatori numai în sălile din Franţa. Un succes a fost şi Nénette (2010), povestea unei femele urangutan care a atins o vârstă remarcabilă, aproape 40, într-o grădină zoologică din Paris. La maison de la radio (2013), cel mai recent film al său, explorează culisele Radio France şi materia invizibilă cu care lucrează de decenii: sunetul.
Peter Solan
În secţiunea 3X3, spectatorii vor descoperi şi opera distinctă a regizorului slovac Peter Solan (1929 – 2013), unul dintre reprezentanţii importanţi ai Noului Val Cehoslovac.
Trei dintre cele mai apreciate filme ale sale vor fi aduse la TIFF: debutul în lungmetraj The Devil Never Sleeps (1956), o satiră care l-a poziţionat printre artiştii care nu se supun regimului, motiv pentru care producţiile sale ulterioare au fost sabotate la nivel birocratic în Cehoslovacia; The Boxer and Death (1962), o impresionantă dramă despre un prizonier care încearcă să evadeze dintr-un lagăr de concentrare, şi Before Tonight is Over (1966), un portret viu şi complex al societăţii cehoslovace, surprins de-a lungul unei singure nopţi agitate într-un bar de lux populat de personaje care interacţionează, dansează, beau şi flirtează.
„Am descoperit Before Tonight is Over anul trecut, când lucram la Focusul dedicat Slovaciei, şi a fost o splendidă revelaţie. E un film de-o modernitate şi fluiditate regizorală incredibile, unul dintre favoritele mele de la această ediţie”, spune directorul artistic Mihai Chirilov. În 2009, Festivalul de la Karlovy Vary i-a dedicat lui Peter Solan o amplă retrospectivă. Mini-retrospectiva de la TIFF e realizată cu sprijinul Slovak Film Center.
Iulian Mihu
Un tribut în secţiunea 3X3 îi va fi dedicat şi regizorului şi scenaristului Iulian Mihu (1926 – 1999).
Cineastul a debutat în 1955, alături de Manole Marcus, cu La mere, adaptare a unei proze cehoviene, şi a semnat 15 lungmetraje. Printre ele, ecranizări ale unor opere de referinţă: Marele singuratic (1976), după Marin Preda, Procesul alb (1966), după Eugen Barbu, Alexandra şi Infernul (1975), după Laurenţiu Fulga.
Cinefilii vor (re)vedea una dintre cele mai populare adaptări pentru cinema, Felix şi Otilia (1972), ecranizarea romanului lui George Călinescu, avându-i pe Radu Boruzescu şi Julieta Szönyi în rolurile principale, Lumina palidă a durerii (1981), portretul complex al unei comunităţi româneşti, în timpul Primului Război Mondial, câştigător al unei Menţiuni Speciale la Festivalul de la Moscova, şi Comoara (1982), o parodie de film istoric, mutilat de cenzura comunistă – ca, de altfel, multe dintre operele sale -, în care descoperirea legendarei comori a lui Decebal declanşează o serie de urmăriri zănatice şi intrigi alambicate puse la cale de cei care vor să intre în stăpânirea ei.
La lansarea documentarului din 2009 pe care i l-a dedicat, Despre Iulian Mihu, aşa cum a fost, regizorul Laurenţiu Damian a spus despre el: „Unii l-au socotit genial. Alţii nebun”.