TIFF 2005: Raport final
Nu o data, filmele premiate la TIFF au fost apoi primite cu surle și trambițe prin lume (vezi „Aaltra” sau „Noi Albinoi”). Din festival n-au lipsit filmele-șoc, adresate unui public cu un apetit cinefil binecunoscut, care n-a întarziat sa ia cu asalt casele de bilete.
Filme-șoc
Deschiderea a fost marcata de „Old Boy”, al coreeanului Park Chan-Wook, caștigator al marelui premiu al juriului la Cannes în 2004. Un film de o poezie și violența rar vazute pe ecrane. Un barbat este rapit în plina strada, ținut 15 ani prizonier, torturat și împiedicat sa se sinucida în carcera.
Acesta este abia începutul infernului în care a fost aruncat de un inamic nevazut și sadic, a carui suprema voluptate este sa îi anuleze ultima farama de omenie. Filmulețul de cinci minute prezentat înainte de „Old Boy”, un scurt-metraj de animație intitulat „Guard Dog”, nominalizat la Oscar anul acesta, în care un caine îșI distruge stapanul din dorința de a-l proteja, s-a dovedit și el o alegere OK pentru intrarea în starea de festival. Iar provocarile au continuat.
„Whisky”, un film tandru și subtil despre confuziile ce ne deturneaza viața, a ramas printre preferatele publicului și criticii, gasindu-și în final un meritat loc în palmares. Filmul a împarțit Trofeul Transilvania cu „4”, un film rusesc în care regizorul Ilya Khrjanovsky amesteca secvențele citadine, cu un bar în care se discuta despre clonare și acțiuni secrete, cu un final apoteotic – o orgie între babe alcoolice, într-un sat uitat de lume, în care toata lumea (cand e treaza) face papuși din miez de paine pentru a le vinde turiștilor.
„Betty Blue” (al lui Jean-Jacques Beneix) ne-a rezervat scene de sex necenzurate între Beatrice Dalle și Jean-Hugues Anglade, în varianta integrala, de trei ore, prezentata în festival. Tot sex, de data aceasta facut „pe bune” în fața camerei, ne-a livrat și „9 Songs”, gandit ca un experiment dezinhibat de Michael Winterbottom, dar ramas un discurs inept.
Poți vedea numai la TIFF
În cu totul alta zona valorica s-au plasat proiecțiile-maraton: trilogia-cult hong-kongheza „Infernal Affairs”, mini-seria TV „Angels in America” și mini-seria „Sex Traffic”, care i-a adus BAFTA romancei Anamaria Marinca. S-a reîntors în festival Dagur Kari, laureatul de acum doi ani, pentru „Noi albinosul”, cu noul sau film „Dark Horse”.
Un alt film de neratat a fost „Visul ceh”, filmul de diploma a doi tineri regizori care au facut un experiment uluitor. Orchestrarea campaniei publicitare pentru inaugurarea unui supermarket fictiv a scos la febra consumista care i-a cuprins și pe est-europeni.
În rest, marea revelație a venit de la „Moartea domnului Lazarescu”, proaspat întors cu lauri de la Cannes. Tulburator, profund, spectaculos, filmul a fost vazut într-o sala arhiplina, în prezența echipei surprinse ea însași de asemenea impact.
Triumful sau a fost categoric la nivel de emoție și prestigiu, adunand (i-au scapta, ironie!, premiile foarte consistente material) cateva dintre cele mai prestigioase ale festivalului, care, dupa cum a spus Cristi Puiu, urcat de 4 ori pe scena galei de premiere, „reprezinta prima lui recunoaștere în Romania”.
În rest, i-am vazut pe Alexandra Maria Lara, Anamaria Marinca, Gheorghe Dinica, Annie Girardot, Margareta Paslaru, Stere Gulea, Oana Pellea, Radu Gabrea, Florin Iepan, Florin Piersic Jr., Dorina Chiriac.
Și bineînțeles, pe Radu Muntean, autorul (și în acest an) al unui videoclip irezistibil al festivalului: la ceas de noapte, deasupra unei turme naucite și a unui cioban uluit, un puști cu mutra lui Harry Potter zboara prin dreptul lunii cu un miel pe ghidon, ca în celebra secvența din „E.T.”…
Afla palmares-ul TIFF numai din