THUNDERSTRUCK

21 12. 2001, 13:00
Ford-ul Thunderbird, considerat "icoana" industriei auto americane, provoaca rumoare la aparitia pe soselele Romaniei prin eleganta si dimensiunile sale impresionante. Ford a lansat in 1955 modelul Thunderbird pentru a concura Corvette-ul produs de Chevrolet. Design-ul primei generatii


Ford-ul Thunderbird, considerat „icoana” industriei auto americane, provoaca rumoare la aparitia pe soselele Romaniei prin eleganta si dimensiunile sale impresionante.

Ford a lansat in 1955 modelul Thunderbird pentru a concura Corvette-ul produs de Chevrolet. Design-ul primei generatii Thunderbird a fost de inspiratie europeana, caroseria fiind de tipul roadster (cabriolet cu doua locuri). Modelul a beneficiat de grupuri propulsoare V8 cu puteri cuprinse intre 193 si 212 CP si s-a bucurat de un imens succes. Titlul de „Masina anului” decernat de prestigioasa publicatie Motor Trend a venit ca o confirmare a excelentelor sale calitati. Lupta cu modelul Corvette este definitiv castigata in 1957 cand sunt produse 208 exemplare Thunderbird echipate cu celebrele motoare Mc Culloch Supercharged de 300 CP.

In 1958 caroseria sufera primele modificari, devenind una cu patru locuri. Din acest moment Thunderbird-ul devine ceea ce americanii denumesc „personal luxury car” departandu-se din ce in ce mai mult de linia sportiva cu care debutase. De la o generatie la alta dimensiunile caroseriei cresc. Anul 1961 aduce o noua restilizare a caroseriei, repetata doi ani mai tarziu. In 1966 este modificata grila radiatorului, stopurile sunt dimensionate pe toata latimea automobilului, caroseria suferind o noua remodelare. Pe langa motorizarea standard 390 (cubic-inch) este introdus optional un propulsor 428.

Acest an este una din cele mai importante in istoria modelului fiind ultimul in care s-au produs modele decapotabile, caroserii autoportante si , pentru unii , modele Thunderbird ce pot fi considerate automobile clasice. Era clar ca modelul se afla intr-un punct critic al existentei sale, in care pentru a fi competitiv pe piata erau necesare o serie de schimbari. Anul 1966 a fost poate cel mai favorabil pentru cumpararea unui Thundetrbird, Ford oferind cea mai generoasa dotare standard la acest model, concomitent cu scaderea pretului.

Vanzarile ’66 ating urmatoarele cote, pe variante: Town Landau (35105 unitati, 50,7% din productie), Town Hardtop (15663), Conventional Hardtop (13389), Convertible (5049). In timp modelul a fost permanent redesenat productia fiind stopata in 1997. Competitor traditional in cursele automobilistice NASCAR, modelul Thunderbird a repurtat numeroase victorii asigurandu-si un suport mediatic de exceptie. Numele sau a fost prescurtat de lumea auto devenind T-bird.

AUTOSHOW va prezinta un Thunderbird tip Town Hardtop fabricat in 1966 ce a fost importat in stare noua de baritonul Nicolae Herlea si daruit ulterior cantaretei de muzica indiana Narghita. Automobilul are un rulaj de 77 mii mile si se afla astazi in posesia d-lui Florin Serban, membru al RETROMOBIL CLUB ROMANIA. Dotarile standard sunt impresionante: instalatie de aer conditionat, sistem de esapare dual cu rezonator, geamuri, antena radio si scaune cu actionare electrica. Ca dotari suplimentare impresioneaza tapiteria din piele, sistemul audio cu redare surround, pilotul automat si motorul cu o putere sporita.

Habitaclul , pe cat de spatios pe atat de luxos, ofera garantia unei calatorii in conditii de maxim confort. Majoritatea modelelor Thunderbird ’66 au avut tapiteria realizata dintr-un vinil de o mare calitate, foarte putini clienti optand pentru cea din piele. In ciuda dimensiunilor considerabile automobilul are reale valente sportive, avand o excelenta tinuta de drum. Exemplarul pe care il prezentam se afla intr-o excelenta stare de conservare, fiind pastrat in garaj pe toata durata vietii sale. In Romania au existat doua exemplare Thunderbird inainte de ’89, al treilea fiind importat recent din SUA de un alt membru al R.C.R.

Thunderbird, un nume preluat din mitologia indiana, a devenit renume pentru firma Ford care a reluat productia modelului anul acesta, noul automobil avand un design neo-retro ce preia elementele stilistice tipice anilor ’50. Jim Mays vicepresedinte si designer sef al grupului Ford declara despre Thunderbird: „Lansarea T-bird-ului in anii ’50 a celebrat pasiunea si optimismul americanilor ramase intacte dupa o lunga perioada de criza economica si razboi. Istoria sa a avut deopotriva perioade de glorie si zile mai putin faste. Relansarea sa semnifica spiritul de perenitate si perseverenta care l-au consacrat ca unul din simbolurile industriei auto americane”.

Pentru iubitorii de automobile sport americane legenda Thunderbird continua.
Sursa: www.autoshow.ro