Teoria INSPIRATIEI

Apropo.ro / 22.02.2005, 17:28
Teoria INSPIRATIEI
La un moment dat, poti ajunge sa te saturi atat de tare de aceleasi patru roti "imbracate" in functie de inspiratia unora sau a altora, incat masinile sa nu-ti mai spuna nimic si sa le privesti ca pe niste atelaje bune doar pentru a ajunge din punctul A in punctul B. Un moment de cosmar,

La un moment dat, poti ajunge sa te saturi atat de tare de aceleasi patru roti „imbracate” in functie de inspiratia unora sau a altora, incat masinile sa nu-ti mai spuna nimic si sa le privesti ca pe niste atelaje bune doar pentru a ajunge din punctul A in punctul B. Un moment de cosmar, pe care constructorii se straduiesc sa-l faca de neatins. „Teoria inspiratiei”, dar putea fi la fel de bine „De la roata nu s-a mai inventat nimic” sau „Saabaru”. Asadar Saab 9-2X, dar inainteÂ… familia. Dupa ce a inghitit tot ce era de inghitit in America, General Motors si-a aruncat privirea prin curtile vecinilor. In Europa a cumparat ceva din grupul Fiat si cam tot ce era de luat din Opel, Vauxhall si Saab. Din rasaritul extrem, a poftit la Fuji Heavy Industry. Va amintesc ca Subaru este parte a acestui concern. Acum cativa ani, o parte a lumii auto era oarecum scandalizata de politica platformelor comune, dusa de VW. Vremea a trecut si ne-am obisnuit cu apucaturile nemtilor. Mai nou, americanii au gasit ca este mai intelept si mai ieftin sa creezi automobile doar inventand nume pentru modele deja existente.

Saab 9-2X

Putem aborda acest subiect din doua perspective: Aero si Linear, cele doua variante in care va fi comercializata suedeza. Mai incitanti par cei 227 CP ai versiunii Aero, dar nici cei 165 CP oferiti de Linear nu sunt de neglijat. Cand vine vorba de partea mecanica, incerc un sentiment de déjà vu. Un boxer de 2.000 cmc turbo, prima motorizare cu aceasta arhitectura din istoria constructorului suedez, asigura, la 6.000 rpm, 227 CP. Interesant este ca Subaru Impreza WRX ofera cu 2 CP mai putin in conditiile utilizarii aceluiasi propulsor.

Diferenta se datoreaza probabil puritatii aerului din regiunile nordice. Saab 9-2X mosteneste de la fratiorul Subaru si tractiunea integrala. Pentru a simplifica lucrurile, va spun ca la baza noului 9-2X sta intrega platforma a modelului japonez. Lucrurile devin interesante cand descoperim si aceeasi plansa de bord.

S-a terminat cu farmecul interioarelor suedeze, contactul va fi acolo unde il stie toata lumea, ceasurile din bord nu vor mai ilumina noaptea in acel verde specific bordului avioanelor de vanatoare. Nici linia caroseriei nu difera mult de varianta combi japoneza. Sunt totusi alte faruri si alta grila fata, pentru a se integra mai bine in familia suedeza – reteta prescrisa si pentru designul partii spate. Din declaratiile oficialilor Saab, noul 9-2X reprezinta doar o etapa in procesul de schimbare a imaginii.

Suedezii au constatat ca produsele lor sunt cumparate preponderent de catre oameni care au epuizat bateriile vietii active. Prin urmare, se impunea ceva alert, nou, diferitÂ… 9-2X are pedigree-ul necesar pentru a face impresie, doar este in mare masura o clona a titratei Subaru Impreza. Partea buna este ca un client de Subaru descurajat de taxe va putea opta pentru Saab fara sa piarda puncte semnificative la imaginea de marca a automobilului sau. Eu unul raman fan WRX STi, dar daca domnii de la Saab se gandesc la un 9-2X STi, cred ca apare o problema a carei solutie echivaleaza cu cateva mii de euro.

Saab 9-2X este argumentul perfect pentru a inchide gura rautaciosilor nationalisti, care neaga cu inversunare orice amestec intre culturi. America, Europa si Asia de Est intr-o singura masina – vehiculul ideal pentru societatea de maine.

Este greu de spus daca 9-2X va aduce imaginii constructorului suedez atat de necesarul plus de prospetime – si apoi lumea prefera uneori lucrurile asa cum le stia.

ProMotor

Tags: