Te invata sa te plimbi printre jaloane, si au o marja de profit de 50%
Sa detii o masina a devenit o situatie tot mai intalnita in ultima vreme. Putem spune chiar ca permisul auto si masina au devenit treptat indispensabile. Pe asta s-au bazat si cativa intreprinzatori cand s-au gandit sa faca un business din scolile de soferi.
In 2002, George Udrea a decis sa-si deschida scoala de soferi Select Auto din Bucuresti, la propunerea sotiei, care la acea vreme urma cursurile unei scoli de soferi pentru a obtine permisul auto.
„Am pornit afacerea cu numai trei masini, investitia initiala fiind in jurul a 8.000 de dolari (8.500 de euro). Am folosit banii pentru achizitionarea masinilor, inchirierea unui sediu si dotarea autoturismelor. Iar acum, la patru ani de la deschidere, avem 20 de masini”, povesteste proprietarul Select Auto.
Pentru infiintarea unei scoli de soferi, ai nevoie de obtinerea unei autorizatii de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR), dupa ce se face dovada detinerii a doua autovehicule pentru fiecare categorie, dotate corespunzator cu dubla comanda, caseta luminoasa si oglinda retrovizoare pentru instructor.
Pentru fiecare masina, trebuie incheiata asigurarea obligatorie RCA plus asigurarea terte persoane pentru ceilalti pasageri.
La ARR din raza orasului unde se deschide scoala de soferi, trebuie sa se depuna contractele de munca pentru instructorii auto, profesorii de legislatie si de prim-ajutor. Sediul unde se desfasoara cursul teoretic trebuie sa fie dotat corespunzator cu material didactic si o sala de legislatie cu minim 16 locuri.
Reusita unei astfel de afaceri depinde de numarul de clienti pe care o astfel de scoala ii are.
„O consider o societate de sezon. Vara avem in medie 130 de elevi pe luna, pe cand iarna numarul lor scade la 80-100 de elevi pe luna”, e de parere Udrea.
Pregatirea intr-o astfel de scoala este atat teoretica cat si practica. Cursul contine 30 de ore de pregatire practica, 20 de ore de legislatie rutiera plus cinci ore de prim-ajutor. Pregatirea teoretica se desfasoara de obicei in incinta scolii de soferi, in sala special amenajata si dotata cu materiale didactice care sa ilustreze semnele de circulatie si simulari ale situatiilor reale intalnite de viitorul sofer. Practica se realizeaza pe autovehiculul pentru categoria solicitata dotat corespunzator.
„Clientii nostri pot sa isi aleaga masina pe care doresc sa faca orele. Pentru categoria B, Select Auto ofera elevilor posibilitatea de a face scoala de soferi pe Dacia berlina, Solenza, Super Nova, Logan, Matiz sau chiar Leganza”, a mai spus directorul firmei.
Pentru categoria B, un astfel de curs dureaza in medie o luna, pentru categoriile C si E, durata cursului poate ajunge pana la trei luni, iar pentru categoria D, cursul dureaza o luna.
Tarifele variaza in functie de categoria pentru care se solicita permis. Pentru categoria B, costul scolii de soferi este de aproximativ 400 de lei (113 euro). In acest pret nu sunt incluse cheltuielile pentru testul psihologic, care ar putea ajunge pana la 40 de lei (11,3 euro), sau cele pentru analize, pentru care un client al unei scoli de soferi ar putea plati 60 de lei (17 euro).
Tarifele variaza in functie de costurile pe care trebuie sa le acopere scoala de soferi.
Cheltuielile unei astfel de institutii sunt direct legate de combustibilul consumat, de cat de noi sunt autovehiculele si de starea lor de functionare sau de salariile platite angajatilor.
„Tariful pe care il practicam este cel mediu, cel pe care il sustine piata. In restul tarii, tarifele pot fi si mai mari, pentru ca acolo nu este o concurenta atat de mare cum este in Capitala”, a declarat Udrea.
Profitul anual al unei scoli de soferi cu un parc auto de zece masini poate ajunge la 35.000 de lei (9.900 de euro), cifra de afaceri anuala fiind de aproximativ 60.000 de lei (17.000 de euro).
„Cifra de afaceri a crescut de la o perioada la alta, dar fluctueaza in functie de cheltuielile pe care le ai si de numarul de clienti”, explica Udrea.
O alta scoala de soferi care se pare ca a gasit reteta succesului este scoala de soferi „Teo”, fondata in decembrie 2002.
„M-am hotarat sa-mi fac propria scoala de soferi, deoarece ma tot loveam de neseriozitatea unei scoli de soferi in cadrul careia lucram atunci”, declara Marius Teodorescu, proprietarul Auto Teo.
De la demararea afacerii cu numai doua masini, Teodorescu a ajuns in prezent sa detina un important parc auto care contine si cateva marci care nu sunt folosite de multe scoli de soferi, adica Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra.
Auto Teo a inregistrat o cifra de afaceri de 90.000 de lei (25.000 de euro) in 2005, in crestere cu 80% fata de valoarea de 50.000 de lei (14.000 de euro) obtinuta in 2004.
„Am incercat sa dezvolt tot mai mult afacerea, motiv pentru care am reinvestit in permanenta atat castigul pe care l-am avut, cat si toti banii pe care i-am obtinut din diverse credite sau leasing”, explica Teodorescu.
Tarifele practicate de scoala de soferi Teo sunt cele medii acceptate pe piata, adica 400 de lei (113 euro) pentru cursuri desfasurate pe Dacia Berlina, Supernova sau Matiz. Pentru programul VIP, unde cursurile se tin in functie de programul cursantului, iar pregatirea se face pe Skoda Octavia, Renault sau Opel, persoanele care apeleaza la serviciile scolii de soferi Teo pot plati pe un curs si 700 de lei (198 de euro).
Intrebati daca ofera reduceri pentru serviciile oferite, cei doi proprietari au raspuns diferit, fiecare avand propria strategie.
„Nu oferim reduceri pentru ca sunt costuri asumate de clientii care vor sa urmeze cursurile scolii. Am incercat aceasta strategie, oferind o reducere de 30 de lei (8,5 euro) clientilor care veneau cu bonul Carrefour, dar la sfarsitul promotiei am observat ca profitul a scazut din cauza cheltuielilor cu publicitatea”, spune Udrea.
In timp ce proprietarul Select Auto a decis sa nu ofere reduceri din cauza lipsei profitabilitatii, Marius Teodorescu a vazut in aceasta strategie o oportunitate de a atrage clienti.
„Oferim reduceri pentru elevi, studenti si someri, pentru cei ce fac mai multe categorii in cadrul scolii chiar si pentru fostii cursanti care au revenit pentru a obtine o noua categorie. In plus, avem si cateva parteneriate pe baza carora oferim reduceri sau cursuri de scolarizare in sistem barter.”
Ca in cazul oricarei scoli de soferi, Teodorescu a inceput afacerea cu „minimul necesar de angajati”, adica un profesor de legislatie, un medic si doi instructori, el fiind unul din instructori si coordonatorul activitatii scolii. In prezent, scoala de soferi Teo are peste 100 de angajati care activeaza in cele cinci sedii ale scolii.
Proprietarul Select Auto povesteste ca s-a confruntat cu dificultati in ceea ce priveste personalul. „Exista putini oameni care sunt facuti sa fie instructori, mai ales din pricina legislatiei actuale care permite acordarea atestatului de instructor unei persoane care are permis de cinci ani, chiar daca nu a condus niciodata, daca are diploma de bacalaureat si este absolventul unui curs special”, explica Udrea.
Teodorescu spune ca a intampinat si inca intampina greutati din cauza concurentei neloiale de care dau dovada unele scoli in incercarea de a obtine profit.
„Sunt cateva scoli serioase in Bucuresti care lucreaza asa cum trebuie (platindu-si toate taxele catre stat) si sunt foarte multe scoli care probabil, din dorinta de a se imbogati peste noapte, fac o mare si adevarata evaziune fiscala”, spune Teodorescu
In privinta planurilor de viitor, Udrea spune ca intentioneaza sa innoiasca parcul auto, sa dezvolte scoala prin deschiderea unor noi sedii si sa organizeze cursuri pentru toate categoriile. Si Teodorescu se gandeste la viitor, planul sau fiind ca scoala sa sa aiba cel mai nou parc auto si cei mai buni instructori.
„Incerc sa tin pasul cu tot ce este nou in domeniu, imi doresc ca toti cursantii scolii de soferi Teo sa fie pe deplin multumiti de serviciile noastre si sa ne recomande tuturor cunoscutilor”, spune el.
Cele doua firme isi promoveaza serviciile prin anunturi publicate in ziare, prin recomandarile fostilor cursanti sau chiar pe site-urile proprii de internet.
Intrebati ce ar face daca ar trebui sa o ia de la inceput, cei doi au spus ca ar investi tot in aceasta afacere, dar „cu alte sperante”, dupa cum spune Udrea.
„Prefer investitia intr-o scoala de soferi, deoarece asta e ceea ce stiu sa fac cel mai bine, probabil ca as incepe tot o asemenea afacere, numai ca in tot acest timp am capatat experienta”, explica Teodorescu.
Afacerea de la zero
* investitie initiala peste 20.000 de euro, pretul achizitiei a doua masini dotate cu dubla comanda
* cifra de afaceri anuala variaza intre 60.000 de lei (17.000 de euro) si 90.000 de lei (25.400 de euro) pe an
* marja de profit 50%
* pretul unui curs normal efectuat pe o masina marca Dacia sau Matiz costa 400 de lei
(113 euro)
* pretul unui curs VIP, unde cursurile se desfasoara in functie de programul cursantului, pe masini marca Skoda, Renault sau Opel este de 700 de lei (198 de euro)
* minim de angajati: un profesor de legislatie, un profesor prim-ajutor, doi instructori, secretara
Documentatie deschidere scoala de soferi:
* Infiintarea unei societati comerciale cu profil „scoala de pilotaj”
* Autorizatie de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR)
* Dovada ca detine in proprietate cate doua autovehicule pentru fiecare categorie, dotate corespunzator cu dubla comanda, caseta luminoasa si oglinda retrovizoare pentru instructor agreata scoala RAR
* Asigurare obligatorie RCA si asigurare terte persoane pentru fiecare autovehicul
* Contracte de munca pentru instructori auto, profesori de legislatie, de prim-ajutor, secretara si pentru persoana desemnata pentru conducerea societatii
* Sediu dotat corespunzator cu material didactic si sala de legislatie cu minim 16 locuri
O scoala de soferi are vara o medie de 130 de elevi pe luna, iar iarna intre 80 si 100
Oana Cosman
Ziarul Financiar