O seara rece, cu vânt taios mirosind a ger. În fața Agenției CFR din Centru, cupola verde iese strident în evidența dintre celelalte taxiuri. În mașina e cald. Plictisit, șoferul completeaza un rebus. Clienții sunt rari. Deodata, un barbat zgribulit deschide portiera și comanda o cursa de Rogerius.
Exact când în stație pârâie ragușit indicativul „Ana”. „Va rog sa coborâți, e o urgența!”. Uimit, clientul ramâne singur în parcarea goala, privind taximetrele care dispar demarând în tromba. E clar, este vinerea lui cu ghinion…
„Ne-a dat în cap!”
Oradenii și-au înființat primii în țara, la începutul lui decembrie 2001, filiala a Camerei Naționale a Taximetriștilor. „Am cazut de acord toți patronii de firme sa lasam la o parte râca și sa ne unim. Sa ne aparam interesele de breasla. Sa nu ne concuram neloial pe piața”, spune Sorin Popescu, patronul Confort Taxi și vicepreședintele filialei. Camera a grupat firmele Confort (cuprinde și Yellow), Hello, Andy, City și Fulger Taxi.
Prima masura: majorarea tarifului la 6.500 de lei/km. Șocul a dus, firesc, la scaderea numarului de clienți, care s-au simțit „tunși” la buzunar. O saptamâna mai târziu, a venit însa „lovitura sub centura”. Firma Miss Taxi a reintrat pe piața cu un tarif de 4.990 lei/km! „Pur și simplu ne-a dat în cap!”, spune Octavian Rațiu, patronul Hello Taxi. Când le-a trecut uluiala, taximetriștii din Camera au inițiat negocieri de conciliere. A fost liniștea dinaintea furtunii…
Ca-n filme
Vineri, 18 ianuarie, dispeceratul Miss Taxi a fost asediat de mașinile celorlalte cinci firme concurente. În jurul orei 19.40, cineva a transmis prin stație indicativul „Ana”, însemnând „Ajutor, pericol!”, apelul suprem pentru cei din breasla. Șoferii de la Confort & Co au abandonat orice activitate și, în mai puțin de 10 minute, s-au adunat peste 100 de mașini. Lansarea mesajului de urgența, simultan pe toate frecvențele, a determinat și caderea rețelei dispeceratului Miss. Apoi, a urmat show-ula.
„De la discuții aprinse, au trecut la înjuraturi și amenințari”, spune Marcel Meze, patronul Miss Taxi. „Au încercat sa ma oblige sa maresc tarifele la cele practicate de ei. Nu am cedat, deși amenințarile curgeau lanț. Mi-au zis ca ma termina și ca îmi desființeaza firma”. Scandalul a fost aplanat de Poliție, care a intervenit în ultima clipa, când violențele verbale erau cât pe ce sa se transforme în paruiala.
Învoiala cu pumnul
„Inițial, patronul de la Miss ne-a promis ca intra pe piața cu același tarif ca și noi, de 6.500 lei”, spune Sorin Popescu. „Apoi, fara sa spuna nimic, a ieșit cu 4.990 lei. Am încercat sa-i explicam ca nu e bine sa ne facem concurența între noi cu prețuri de dumping. N-a vrut sa priceapa cu vorba buna, am trecut la forța!”. Numai ca Meze nu s-a lasat. De priceput, a priceput ce vor ceilalți, dar n-a cedat presiunilor.
Iar politica lui a prins: „Mai bine un câștig mai mic, dar clienți mai mulți, decât sa fur oamenii!”. În câteva saptamâni, zeci de șoferi au dezertat de la firmele din Camera și s-au angajat la Miss, unde vad ca merge treaba. „Protestul” de vineri seara din fața dispeceratului a fost explozia „fireasca” a tensiunilor acumulate de celelalte firme, atinse la buzunar.
Razboi pe fața
Conflictul a luat proporții. Trecând la contraatac, patronul de la Hello Taxi a coborât tarifele sub Miss, la 3.990 lei/km. Iar reconcilierile au continuat luni dimineața, la sediul Confort, unde s-au adunat toți patronii firmelor de taxi din oraș, inclusiv Miss. Dispeceratul de pe strada Berzei 5, a fost scena episodului 2 din serialul „Taxi contra taxi”.
„Au încercat iar sa ma convinga sa maresc tariful. Mi-au zis ca oamenii nu pot trai din 4.990 de lei/km, ca n-au ce duce sa puna acasa pe masa, m-au luat cu sentimentalisme”, spune Meze. „Dar s-au folosit iar de presiuni. Ce discuții sunt alea, când vin 40 de șoferi și fiecare urla cât poate?!”. Întâlnirea a fost un eșec total.
În expectativa
Camera Taximetriștilor, transformata, dupa cum se vede, într-un soi de „Cupola” locala, vrea sa-l puna, oricum, cu botul pe labe pe rebelul de la Miss Taxi. Strategia e conturata deja, iar spiritul de gașca funcționeaza perfect. Marți dimineața, o delegație de protestatari împotriva tarifelor lui Meze a încercat sa preseze Primaria sa puna în aplicare mult controversatul Regulament de Taximetrie. Se știe, el prevede, printre altele, și impunerea unui tarif minimal de 5.000 lei/km.
Adica, un soi de instituționalizare a monopolului. Pâna acum, Marcel Meze pare hotarât sa lupte. „Deocamdata, îmi rezerv dreptul sa practic tariful de 4.990 lei. Daca va exista un act normativ care sa ma oblige la altceva, voi face ce mi se cere. Dar, pâna atunci, nu!”.
Jupuiala legala
În vreme ce taximetriștii din „Cupola” urla ca nu pot munci rentabil sub un tarif de 6.500 lei/km, patronul de la Miss e de alta parere. „Pragul minim de rentabilitate este de 4.500 lei/km. Eu nu vreau sa jupoi clientul. Nu ma intereseaza ce fac ceilalți, dar pâna la urma clientul decide cu cine merge și cu cine nu”, spune Marcel Meze.
În mai 2001, când s-a pus în discuție Regulamentul de taximetrie, chiar taximetriștii au calculat un tarif rezonabil în jurul a 3.000 lei/km! Deși contravine flagrant liberei concurențe, Regulamentul de taximetrie tot va fi pus în aplicare, fiindca instanțele de judecata l-au considerat legal…
Exemplu de corectitudine
MAI 2001. Octavian Rațiu, patron Hello Taxi: „Nu au dreptul sa ne impuna un tarif. Noi nu putem jumuli clientul dupa cum vor ei! 5000 lei/km ni se pare exagerat de mult, indiferent de calculele care stau la baza acestui tarif. Noua ne-a ieșit un cost lunar de 3 milioane. Daca tragem linie, tariful se cifreaza în jur de 3150 lei/km. De unde și pâna unde 5000 lei?!”…
IANUARIE 2002. Octavian Rațiu: „Mi-am schimbat opinia, dupa ce am pierdut procesul cu Primaria și în perspectiva foarte apropiata a Legii Taximetriei, care prevede și tarife minimale, și maximale, și limitarea numarului de taximetre. Am fost împotriva regulamentului, dar unde-i lege, nu-i tocmeala”…
Miss cu alba-neagra
„Meze sta cu mâinile în sân și nu face decât sa traiasca pe spinarea taximetriștilor. Are tot interesul sa fure șoferi de la alte firme care îi platesc taxa de dispecerat. La 200 de taximetriști, strânge lunar peste 60 de milioane de lei. Bani la negru, ca nu da chitanțe. Încurajeaza șoferii sa nu-și plateasca impozitele la stat, ca numai așa pot supraviețui dintr-un tarif de 4.990/km. Asta face Marcel Meze”, spune Popescu.
În pas cu inflația
Marți dimineața, taximetriștii din Camera au venit cu jalba-n proțap la Primarie. Și s-au lamurit. „Regulamentul de taximetrie e în vigoare!” a spus Florian Dacin, secretarul municipalitații. „Vom trimite tuturor firmelor notificare scrisa, sa știe în ce condiții vor lucra de-acum”. Conform Regulamentului de Taximetrie, pragul de rentabilitate, calculat la nivelul lunii aprilie 2001, este de 5061 de lei la kilometrul parcurs, din care 5% reprezinta profitul taximetristului. Indexat cu indicele de inflație, de 1,28, tariful se ridica azi la 6.478 de lei. „Vedeți, tariful Camerei e real! Nu e jaf la drumul mare, cum spune Meze”, puncteaza Sorin Popescu
Sorin Sotoc
[Bihoreanul]