Tabloidele, o afacere senzaționalaaaa!
Denumirea de „tabloid” provine din engleza, probabil de la procedeul de fabricare a comprimatelor – tabletelor – farmaceutice, patentat la sfarșitul secolului al XIX-lea. Prin extensie, termenul a fost apoi aplicat, pe la începutul secolului trecut, unui anumit tip de jurnalism, caracterizat de articole scurte, într-o forma simplificata și ușor de citit. În sens curent, „tabloid” desemneaza astazi o publicație cotidiana sau saptamanala (cu subiecte în general din zona senzaționalului, a vieții private a celebritaților sau pur și simplu inedite), aparuta într-un format compact (spre deosebire de cel mare, numit „broadsheet”, în care sunt publicate ziarele „serioase”, de referința), cu titluri mari, articole scurte și o prima pagina încarcata de culori violente.
Apetitul publicului pentru tabloide pare insațiabil; în mai multe țari europene, cel mai bine vandut ziar este un tabloid: britanicul „The Sun”, de exemplu, are un tiraj de peste 3,2 milioane de exemplare și o audiența de peste 8 milioane de cititori pe ediție! Prin comparație, ziarul de referința cel mai bine vandut în Regatul Unit, „The Daily Telegraph”, abia daca depașește un tiraj de 900.000 de exemplare (și are ceva mai puțin de 2,4 milioane de cititori pe ediție). Iar tabloidul cu cel mai mare tiraj din Europa este germanul „Bild”, care apare în aproximativ 3,6 milioane de exemplare.
La începutul saptamanii trecute, Richard Desmond, proprietarul revistei britanice „OK!”, a anunțat ca va lansa și o ediție americana a publicației sale, care va concura cu reviste de mult consacrate pe piața de dincolo de Ocean, precum „People”, „US Weekly” sau tabloide „adevarate” ca „National Enquirer” ori „Star”. Doar ca de aceasta data regulile jocului sunt cu totul altele. Desmond (care a început prin a publica reviste pornografice) a anunțat un buget astronomic pentru ediția din SUA a „OK!” – 100 de milioane de dolari! – și un tiraj inițial pe masura: 1,3 milioane de exemplare. Ceea ce ar trebui sa-i îngrijoreze cu adevarat pe concurenții americani este faptul ca tabloidele din Marea Britanie obișnuiesc sa își plateasca sursele sau chiar sa le cedeze vedetelor controlul asupra interviurilor și fotografiilor pe care urmeaza sa le publice – ceea ce, evident, este o forma deghizata de P.R., pe care americanii o considera în afara eticii profesionale.
Citește mai multe despre afacerea tabloidelor numai în