Suporterul subțire cu cheltuiala se ține
Suporterul unei echipe de fotbal este, indiscutabil, o ființa complicata. Cand echipa favorita pierde, e gata sa dea cu pietre în jucatorii pe care înainte de începerea meciului îi idolatriza.
Dar asta nu ține mult; la urmatorul meci își va rupe din nou plamanii încurajandu-i pe Piticu sau Taranu ai lui. Fetișist, își transforma casa în muzeu al clubului, plin de postere, fanioane și tricouri pe care nu le-ar vinde nici pe o avere.
De cheltuit, în schimb, cheltuiește oricat pentru ele. Fiindca pasiunile pe care fotbalul le creeaza sunt atent întreținute de o întreaga industrie – a articolelor sportive cu însemnele unui club sau ale unei echipe.
Magazinele cluburilor Steaua și Dinamo din Capitala au deja o tradiție, fiind locuri unde suporterii echipei vin de cateva ori pe saptamana numai sa discute sau sa ceara informații despre jucatorii favoriți.
Majoritatea oamenilor considera ca fotbalul este pentru barbați și se uita ciudat daca o femeie se duce pe stadion sau se lauda cu aceasta pasiune.
Totuși, cand intri în cele doua magazine ești întampinat de cate o femeie. {i nu ți se pare deloc ciudat, poate pentru ca imediat te uimesc cu vasta lor cultura sportiva, dar și cu afecțiunea pe care o poarta echipei respective.
„Cainii” adevarați nu beau din orice cana
Daniela Miron este de doi ani vanzator-gestionar la magazinul Sport Image de la Clubul Sportiv Dinamo.
Magazinul, care funcționa și înainte de Revoluție, a aparținut pana zilele acestea firmei Neo Boss, dar va reveni în administrarea clubului, urmand sa se redeschida în cateva zile.
Redeschiderea magazinului va aduce multe schimbari, modificarea prețurilor fiind una dintre acestea, dupa cum afirma Daniela Miron.
„Prețurile de pana acum nu erau pentru toate buzunarele. O data cu preluarea magazinului de catre club vor fi schimbate firmele furnizoare, iar produsele se vor ieftini, pentru ca orice suporter sa își permita sa cumpere ceva de la noi”.
În aceasta saptamana, magazinul avea la vanzare o mulțime de produse cu însemnele echipei alb-roșii, de la poze cu jucatori, brelocuri, reviste, casete audio și video, pixuri, bentițe, fanioane, la tricouri, mingi, genți de voiaj și treninguri Lotto (sponsorul tehnic al echipei Dinamo).
Un tricou cu inscripția „Fotbal Club Dinamo București” costa aproximativ 300.000 de lei, un trening – 829.000 de lei, o șapca – 235.000 de lei, o minge din piele – 620.000 de lei, iar o geanta de voiaj – 736.000 de lei.
De asemenea, o cana pe care scrie „Caine pana la moarte” costa 54.000 de lei, iar un set acustic folosit de suporteri pentru a face zgomot pe stadion – 20.000 de lei.
Pe langa acestea, magazinul comercializa și echipamente de portar, pelerine de ploaie, jambiere sau umbreluțe.
Dupa cum spune vanzatoarea magazinului, cel mai bine se vand marunțișurile – brichete, pixuri, fanioane, postere.
Cel mai ieftin produs costa 5.000 de lei și este o fotografie cu jucatorul favorit, iar cel mai scump este un costum de trening Lotto care costa aproape 1.900.000 de lei. „Vanzarile cresc cel mai mult în zilele premergatoare meciului sau chiar în ziua meciului. Vanzari foarte mari avem cand au loc meciuri importante, spre exemplu, la derby-urile dintre Dinamo și Steaua sau Dinamo și Rapid. Atunci realizam între 30 și 50 de milioane de lei”, explica Miron.
Așa s-a întamplat și la începutul acestei saptamani, dupa meciul în care echipa din {tefan cel Mare a învins Rapidul și s-a apropiat în mod decisiv de caștigarea campionatului.
Dinamoviștii din Sighetul Marmației
În general, vanzarile sunt fluctuante, gestionara magazinului afirmand ca nu ar putea face o medie, pentru ca sunt zile cand nu se vinde nimic, dar și zile cand se vinde foarte mult.
„Depindem foarte mult de meciuri. Iar Dinamo are foarte mulți suporteri în țara, care vin și de la Sighetul Marmației sau de la Sighișoara ca sa cumpere ceva care sa le aminteasca de echipa favorita”.
Cei mai mulți dintre clienți sunt copiii, juniorii, care de la varsta de șase ani vin la magazin numai sa puna mana și sa simta ca fac parte din Clubul Dinamo.
„Zilnic vin aici copii cu parinții lor, iar aceștia fac sacrificii și pana la urma le cumpara ce vor. Am reușit sa înțeleg psihologia suporterilor și avem o relație speciala. Ei vin aici și pentru întalniri cu fotbaliștii, dar și doar ca sa vorbim.
Ma întreaba ce se mai aude, cum merg antrenamentele sau cum se simte un jucator sau altul. Traiesc și sunt alaturi și de sportivi și de fani în momentele bune, dar și în cele triste, cum s-a întamplat în cazul tragediei cu Catalin Haldan, cand aici a venit foarte multa lume. Trebuie sa știi sa faci fața în orice situație”.
Cum nu se poate sa lucrezi într-un astfel de loc fara sa fii și fan al echipei, Daniela Miron afirma ca înca de mica a crescut cu fanioane și steaguri Dinamo în casa, pentru ca tatal sau a fost toata viața suporter al echipei.
„Tatal meu a cotizat toata viața la Dinamo și apoi și soțul meu s-a întamplat sa fie tot suporter Dinamo. Dar pe langa aceasta tradiție de familie, pe mine m-a marcat partea sentimentala, faptul ca am ajuns sa-i cunosc pe baieți altfel decat ca fotbaliști, i-am cunoscut și ca oameni.
Sunt extraordinari și eu încerc sa-i reprezint cat mai bine. I-am vazut și cu oase rupte, cu buze umflate”. Daniela Miron afirma ca se simte ca un fel de purtator de cuvant al sportivilor. „Ești primul pas catre Dinamo și trebuie sa fii pregatit și sa încerci sa-i mulțumești pe toți”.
La expoziția de articole, echipamente și aparatura sportiva „Sport Show Expo”, gazduita în perioada 20-24 martie de World Trade Center, firma Lotto a prezentat la standul sau, împreuna cu cele mai noi produse, și o serie de replici ale echipamentului de joc, fulare, eșarfe, șepci, tricoul Haldan, toate cu însemnele echipei din {tefan cel Mare.
„Firma Lotto este sponsorul tehnic al echipei Dinamo, furnizandu-le echipamentele și de aceea gazduiește alaturi de produsele sale și pe cele ale clubului.
Tot la standul nostru au venit în cursul zilei de ieri fotbaliștii dinamoviști, atat seniorii, cat și juniorii, pentru a se întalni cu suporterii pentru interviuri și autografe”, spune Raluca Popescu, asistent manager la Lotto Romania.
La întalnirea cu fanii din prima zi a expoziției au participat fotbaliștii dinamoviști Mugur Bolohan, Alexandru Balțoi, Bogdan Lobonț, Florentin Petre și Florin Parvu, dar și componenții grupei de copii pregatiți de Catalin Danilescu.
Contractul de sponsorizare al firmei Lotto cu clubul Dinamo București a fost semnat în primavara anului 2000 și acopera o perioada de patru ani, începand cu 1 iulie 2000. Firma italiana va produce pentru Dinamo, în fiecare an de contract, alte modele de echipament.
Fanul are nevoie și vara de fular
Magazinul Steaua din Capitala funcționeaza din 1994 și aparține Clubului Sportiv Steaua București. Simona Ciobanu este vanzator gestionar la magazin înca de la înființare, dar este și un fan adevarat al echipei din Ghencea.
Fanii roș-albaștrilor pot gasi în magazin articole și echipamente sportive, dar și embleme, brelocuri, pixuri, autocolante, brichete, agende, ceasuri de mana sau de perete și insigne cu însemnele clubului.
Spre exemplu, un hanorac costa între 295.000 și 335.000 de lei, un trening între 375.000 și 570.000 de lei, un tricou (din bumbac sau silon) între 150.000 și 285.000 de lei, o șapca – 89.000 de lei, o minge (din cauciuc sau piele) între 150.000 și 698.000 de lei.
Pe langa acestea, magazinul comercializeaza și fanioane, adidași, genți de voiaj, manuși, bentițe, prosoape, fotografii și postere cu jucatori.
Dupa cum afirma Simona Ciobanu, cele mai vandute produse sunt fularele, care costa 120.000 de lei și care au inscripționate pe ele sloganuri: „Furia Roș-Albastra. Mereu Împreuna” sau „Ultra Steaua”, dar și marunțișurile – embleme, brelocuri, pixuri, autocolante, brichete și insigne.
Cel mai ieftin produs este un breloc care costa 10.000 de lei, iar cel mai scump este o geaca la 598.000 de lei.
„Cred ca prețurile pe care le avem sunt acceptabile și oricine își poate permite sa cumpere ceva de aici. Oricum, daca ești fan ai echipei, dai oricat, nu conteaza prețul. Vanzarile sunt condiționate de meciuri, acestea fiind mai mari cu cat meciul este mai important”, explica Ciobanu.
Ce mai mare vanzare a realizat-o, dupa cum își amintește Simona Ciobanu, înaintea meciului pe care Steaua l-a jucat în 1995 în Liga Campionilor cu Fenerbahce.
„Atunci s-a cumparat tot, am ramas cu magazinul gol. În rest, vanzarile cresc cand au loc meciuri importante”.
Așa s-a întamplat și în aceasta luna, dupa ce echipa Steaua a caștigat, la 3 martie, Supercupa Romaniei, dupa ce și-a învins eterna rivala Dinamo. Pana acum, din cinci ediții disputate, echipa din Ghencea a caștigat de patru ori Supercupa.
Un client în varsta de patru ani
Cei mai mulți clienți sunt copiii (începand cu cei de patru ani) și tinerii pana în 25 de ani. „Zilele trecute a venit o mamica cu un copil mic care nici nu vorbea bine și care a început sa planga pentru ca voia un tricou cu Steaua. {i nu a plecat de aici pana cand mama lui nu i-a cumparat un astfel de tricou”, își amintește vanzatoarea.
Magazinul are foarte muți clienți fideli care, chiar daca nu cumpara, vin numai sa discute chiar și pentru cinci minute despre echipa favorita.
„Este super. Îmi place foarte mult sa lucrez aici. Sunt vreo 30 de clienți care trec cam de trei ori pe saptamana numai ca sa vorbim. Ca sa nu mai spun ca unii dintre ei au o casa exact ca aici, plina cu tot ce avem noi și ne fac vizite periodice ca sa vada ce mai avem nou și sa cumpere”.
xÎn general, vanzarile nu sunt extraordinare, dar, dupa cum spune Ciobanu, pe cei de la conducerea clubului nu asta îi intereseaza.
„Magazinul este un mijloc de pastrare a imaginii clubului și de întreținere a pasiunii suporterilor, vanzarile fiind un indicator al popularitații pe care clubul o are în randul romanilor. Dupa vanzari își dau seama cat e de iubit clubul, iar dupa toate sondajele Steaua este cel mai iubit club”.
Deși sponsorul tehnic al echipei a fost în ultimii ani firma Adidas, magazinul nu comercializeaza articole furnizate de aceasta.
Suporterii spun ca, la un moment dat, reprezentanții firmei au protestat fața de vanzarea unor echipamente dar cu sigla Adidas și însemnele clubului, dar produse de firme oarecare.
Din sezonul urmator, sponsorul tehnic al Stelei va deveni firma Nike, care are intenția sa deschida un magazin propriu împreuna cu clubul.
„În nici un caz aceasta nu va însemna ca magazinul nostru va fi închis; vom continua sa funcționam”, spune Ciobanu.
La magazin au loc și întalniri cu fotbaliștii, Simona Ciobanu regretand însa vremurile cand din echipa faceau parte Marius Lacatuș, Adrian Ilie și Constantin Galca, pentru ca atunci întalnirile cu fanii erau mult mai dese decat acum.
Simona Ciobanu poate face oricand concurența celor mai fideli suporteri pentru ca, marturisește ea, din cele trei camere ale apartamentului în care locuiește, doua sunt pline cu fanioane, fulare și alte articole cu însemnele echipei Steaua.
Dintre acestea, multe sunt facute chiar de ea, ca de exemplu un steag imens care are emblema clubului.
Tot datorita pasiunii pentru fotbal și pentru echipa din Ghencea s-a casatorit. „Pe soțul meu l-am cunoscut aici la magazin, cand a venit sa cumpere bilete pentru meci. Iar la nunta totul, mai puțin rochia de mireasa, a fost în culorile roșu și albastru, iar în spatele orchestrei scria „Campionii suntem noi”.
Fotbal Club Steaua a semnat, în luna februarie, un contract de parteneriat cu firma Nike, pentru o perioada de trei ani, cu opțiune de prelungire pentru înca doi ani, începand din sezonul 2002/2003. Valoarea contractului este de peste 200.000 de dolari pe an, iar în înțelegerea cu Nike este inclusa și formația de tineret, precum și echipele de copii și juniori.
Steaua și Nike intenționeaza sa deschida un magazin care sa comercializeze produse cu însemnele clubului militar.
Un tricou original pentru suporteri va costa aproximativ 2 milioane de lei, iar o replica a acestuia va avea un preț mai mic.
Reprezentanții firmei Elmec Romania, importatorul produselor Nike, au precizat ca echipamentul care va fi livrat formației Steaua va fi de aceeași calitate ca și cele livrate celorlalte formații care au contracte cu Nike: Arsenal Londra, Leeds United, Internazionale Milano, Barcelona, Valencia.
Actualul sezon este ultimul în care echipa Steaua va mai purta echipament furnizat de Adidas. Actualul contract de sponsorizare cu Adidas a intrat în vigoare la 1 iulie 1997, pe o perioada de patru ani.
Diana Sava ZIARUL FINANCIAR