Super Bowl: fotbal sau publicitate?

20 02. 2006, 14:18
A mai trecut o ediție de Super Bowl. Nu mai conteaza cine a caștigat finala campionatului național de fotbal american, important e ca televiziunile și-au scos banii din reclame. Unii spun ca ar fi Oscarurile publicitații: toate ad-urile își pun rochia de gala

A mai trecut o ediție de Super Bowl. Nu mai conteaza cine a caștigat finala campionatului național de fotbal american, important e ca televiziunile și-au scos banii din reclame. Unii spun ca ar fi Oscarurile publicitații: toate ad-urile își pun rochia de gala (în valoare de aproximativ 2,5 milioane de dolari) și defileaza în fața telespectatorilor.

Cu toate astea, anul asta sunt voci destule care afirma ca unii advertiseri au ținut la preț și în plus nici nu prea s-au agitat sa faca prea multe reclame care sa „rupa”.

Rolling Stones au cantat la pauza. Asta spune multe despre amploarea show-ului pe care niște giganți cu caști pe cap pot sa-l produca. O trupa care a zguduit ani la rand lumea cu hit-ul împotriva societații de consum „Satisfaction” a fost sponsorizata de Sprint-Nextel. Un alt lucru care a șocat analiștii în seara marii finale a fost apariția broscoiului Kermit ca promoter pentru Ford.

Se vorbește ca spoturile de la Super Bowl și-ar fi pierdut din amploarea pe care o aveau în urma cu cațiva ani. Mai mult, televiziunea ABC spune ca a facut bani frumoși, dar asta în condițiile în care discounturile au urcat pana la 40%. Aproximativ 4 minute de reclama au fost vandute unei rude a ABC, Disney, care a devenit astfel al doilea mare advertiser de la Super Bowl.

Anul acesta, cel puțin cinci mari companii au decis sa difuzeze același spot în finala, în loc sa filmeze unul special pentru eveniment. ABC Sports a micșorat și ea tarifele pentru un spot de 30 de secunde, ajungand în cele din urma cu greu la 2,5 milioane de dolari. Dar, din discuții off the record cu mai mulți media buyeri și analiști media, a reieșit ca discounturile au fost mult mai groase, ajungandu-se pana la reduceri de 1 milion de dolari.

Starwood Hotels a intrat în joc dupa ce agenția media le-a aranjat un deal destul de avantajos. Oficialii companiei spun ca n-ar fi platit 2,5 milioane de dolari daca n-ar fi aparut aceasta oportunitate. La fel s-a întamplat și cu newcomer-ul American HomeHealth sau cu Emerald Nuts, ambele companii platind sub 2 milioane de dolari. Nu e prima oara cand prețurile de la Super Bowl au scazut. S-a mai întamplat în 2000, anul intitulat „dotcom bowl”, din cauza numarului mare de companii axate pe web care și-au facut reclama atunci.

Anul acesta, Super Bowl a trebuit sa împarta publicitatea și cu Jocurile Olimpice. Rețelele de televiziune cer din ce în ce mai mulți bani de la an la an pentru vanzarea spațiului publicitar, numai ca afacerile clienților nu cresc așa repede. Visa, de exemplu, a ales sa-și faca reclama la Olimpiada de la Torino și nu la Super Bowl, iar Pepsi și-a micșorat numarul de spoturi difuzate.

Cert e ca se pune prea mare preț pe reclamele de la Super Bowl, mult timp considerate drept Oscarurile publicitații. Dar, dupa cum spune Kevin Roddy, executive creative director la Bartle Bogle Hegarty New York, acest lucru e total eronat. „Asta nu înseamna ca ar trebui sa existe vreun creativ care sa nu vrea sa-și vada reclama în Marele Joc”, a precizat el.

Cei care dadeau drumul la televizor doar pentru reclamele de la Super Bowl au fost mai liniștiți anul acesta. La cateva secunde dupa fluierul final, ei le-au putut vedea pe Internet, pe un telefon mobil sau un iPod. Un numar record de portaluri web au acoperit cel mai important eveniment tv. Yahoo, Google, AOL, MSN, ESPN.com și NFL.com sunt cateva dintre portalurile care difuzau ad-urile dupa meci. Dar, ca sa faci un internaut sa te caute, trebuie sa ai reclame super creative. Iar pentru advertiserii care au platit 2,5 milioane de dolari pentru un spot în timpul meciului, plus înca un milion pe producție, a extinde campania și pe Internet este o necesitate. La urma urmei, daca reclama creeaza un buzz în jurul ei, lumea o va cauta a doua zi în toata media. Iar cum net-ul e din ce în ce mai accesibil și mai prezent în cotidian, e o strategie foarte buna sa acoperi și acel segment.

Afla din , cum au vazut criticii cateva din reclamele de la Super Bowl 2006