SUA arunca bani grei în reclame pro-recrutare

22 08. 2005, 16:38
Statele Unite sunt în plin razboi. O data cu știrile despre pierderile de vieți omenești suferite de forțele americane - peste 1.850 numai în Irak - nivelul recrutarilor a scazut dramatic, iar armata SUA se confrunta cu o criza de personal fara precedent. Raspunsul e o

Statele Unite sunt în plin razboi. O data cu știrile despre pierderile de vieți omenești suferite de forțele americane – peste 1.850 numai în Irak – nivelul recrutarilor a scazut dramatic, iar armata SUA se confrunta cu o criza de personal fara precedent. Raspunsul e o campanie publicitara de un miliard de dolari…

La nivelul efectivelor curente de militari sub arme – puțin peste un milion de persoane -, estimarile spun ca în 2006 numai armata (care, atenție, include doar forțele terestre, nu și pe cele aeriene, navale sau pușcașii marini) va avea nevoie de înca 100.000 de noi recruți.

În septembrie va avea loc selecția agenției care va realiza campaniile de advertising pentru recrutari în urmatorii doi ani. Bugetul anual e astronomic – 200 de milioane de dolari. Oficialii armatei au anunțat ca respectivul contract va putea fi prelungit de trei ori pentru cate un an de zile, ceea ce înseamna ca agenția care va caștiga contul ar putea dispune, în urmatorii cinci ani, de un buget de un miliard de dolari – cel mai mare din istoria SUA pentru o instituție guvernamentala.

În ultimii cinci ani, campaniile promoționale ale Pentagonului au aparținut agenției Leo Burnett USA, care, în ianuarie 2001, a conceput un nou logo și a lansat noul slogan al armatei, „An Army of One” – cel anterior, „Be All That You Can Be”, fiind înlocuit dupa doua decenii. Momentul a coincis cu o schimbare de strategie: spoturile tv, de exemplu, au fost difuzate în general la posturi ca… MTV sau în timpul unor seriale ca „Friends”, „The Simpsons” sau „Buffy the Vampire Slayer”!

În fiecare zi, la posturile tv sunt difuzate acum pana la opt spoturi diferite. Grupuri de parinți îngrijorați au protestat vehement cand au aflat ca pe Channel One News, un post tv educațional recepționat în licee, spoturile armatei erau difuzate regulat, iar în birourile consilierilor vocaționali din școli se pot vedea des postere publicitare ale armatei sau ale corpului de pușcași marini. Unul dintre spoturi îl are în centru pe miliardarul Donald Trump în persoana, alaturi de un caștigator al reality-show-ului sau, „The Apprentice”, un fost ofițer de informații al armatei.

Targetul principal al campaniei este cel cu varste între 18 și 24 de ani, dar varsta nu mai e oricum o problema, caci limita superioara pentru încorporare a fost ridicata recent de la 34 la 39 de ani. Campania de print, prezentand povești de succes ale unor foști militari, a aparut în reviste precum „People”, iar Pentagonul a țintit și comunitatea gamerilor, cu un joc de computer intitulat „America’s Army”, un shooter dezvoltat cu un buget total de peste 5 milioane de dolari.

Apropo de „America’s Army”: pentru realism și acuratețe, jocul a fost produs integral de militari de la laboratoarele de modelari și simulari virtuale ale Marinei și poate fi descarcat gratuit de pe Internet, în versiuni pentru Windows, Linux și Mac. Versiunea completa are 855 de MB, însa armata nu se zgarcește la bani: ca sa nu pierzi o saptamana downloadand, poți comanda DVD-ul gratuit (platind doar pentru expediere, 9 dolari în cazul Romaniei), iar elevii americani îl pot lua de la unul dintre militarii care se ocupa cu recrutarile prin școli. De altfel, primul buton din meniu te trimite catre www.goarmy.com, site-ul de recrutari al armatei…

Citește mai multe despre banii dați de SUA pentru a atrage soldați numai în