STRATEGIE

08 09. 2006, 15:06
Managementul prin obiective - o soluție universala? Când Peter Drucker a lansat în anii Â’50 conceptul de management prin obiective (MBO), l-a prezentat drept modalitatea ideala de eliberare a managerilor din "capcana rutinei", de reconectare a lor cu activitațile specifice

Managementul prin obiective – o soluție universala?

Când Peter Drucker a lansat în anii Â’50 conceptul de management prin obiective (MBO), l-a prezentat drept modalitatea ideala de eliberare a managerilor din „capcana rutinei”, de reconectare a lor cu activitațile specifice și de eficientizare a funcționarii întregii organizații. Aceste beneficii determina tot mai mulți manageri actuali sa fie atrași de ideea adoptarii unui asemenea stil de management. Acesta reprezinta o alternativa la supra-aglomerarea lor datorata excesului de activitați de control și de motivare a subalternilor.

Însa înainte de a lua o astfel de decizie strategica, este fundamental sa faceți o analiza a raportului dintre costurile și eforturile implicate și beneficiile potențiale. Apoi, puteți decide asupra oportunitații utilizarii unor consultanți externi pentru procesul de implementare.

Atunci când conduc prin MBO, managerii se concentreaza pe rezultate și nu pe activitațile concrete prin care acestea au fost obținute. Este vorba despre o forma extinsa a delegarii, bazata pe negocierea unui contract care vizeaza atingerea anumitor obiective, fara impunerea unei anumite modalitați de implementare a lor. La nivel de top-management se stabilesc obiectivele strategice ale organizației, care apoi sunt transpuse într-o cascada de obiective din ce în ce mai specifice, negociate cu fiecare departament, unitate de profit și chiar angajat.

La baza managementului prin obiective sta presupunerea ca este posibil ca toți membrii organizației pot sa aiba o înțelegere clara a obiectivelor proprii și ale organizației, precum și conștiința propriului rol și a propriilor responsabilitați în atingerea acestor obiective.

Prin introducerea unui sistem de tip MBO, o parte din capacitatea de decizie (și implicit din responsabilitate) este transferata spre nivelurile de execuție, astfel încât, la toate nivelurile organizației, fiecare membru sa-și elaboreze, implementeze și optimizeze propriile planuri de activitate, a caror sinergie permite realizarea obiectivelor generale.

Iar organizația are mai multe beneficii:

– se maximizeaza rezultatele ce pot fi obținute pe baza resurselor disponibile,

– se creeaza cadrul pentru o evaluare obiectiva a performanțelor angajaților pe baza unui set de indicatori de performanța specifici fiecarei poziții, negociați și acceptați de catre angajat;

– angajații devin conștienți de legatura dintre performanțele lor și obiectivele generale, astfel ca se simt implicați și încep sa se implice emoțional în organizație (sunt fidelizați);

– recompensarea angajaților prin mijloace financiare și non-financiare se face pe o baza solida și transparenta;

– apare cadrul motivațional pentru îmbunatațirea performanțelor și schimbarea atitudinilor și comportamentelor în direcția celor promovate de organizație.

Cui folosește managementul prin obiective?

Practica a demonstrat ca anumite tipuri de organizație pot profita în mod deosebit de acest tip de practica manageriala. E vorba de companiile care:

– au preponderent personal înalt calificat (de exemplu din domeniul IT, service pentru echipamente de înalta tehnologie, asistența medicala etc.);

– creeaza valoare prin valorificarea cunoștințelor (de exemplu toate tipurile de cercetare, consultanța, relații cu publicul sau cu presa serviciile de brokeraj, cele imobiliare etc.);

– descentralizate (reprezentanțele locale ale firmelor multinaționale, rețelele de distribuție, societațile de asigurare, departamentele locale ale organelor administrației de stat etc.).

[…]

Cum decidem daca aplicam managementul prin obiective?

Înainte de a implementa un sistem MBO, managerul trebuie sa se întrebe daca:

– Strategia mea antreprenoriala este pe termen lung și centrata pe client?

– Organizația mea vizeaza poziția de lider de piața?

– Organizația mea vizeaza dezvoltarea continua prin inovație și acumulare de cunoaștere?

– Ne concentram pe detectarea și valorificarea oportunitaților decisive?

Doar daca toate cele patru întrebari au raspuns afirmativ este utila trecerea la acest tip de management. și asta pentru ca din momentul inițierii transformarii stilului de management spre MBO și pâna la obținerea de rezultate concrete sunt necesare între 6 și 24 luni, în funcție de marimea organizației și de cât de mult se investește în activitațile de training, mentoring și coaching care îl susțin.

[…]

Cum implementam managementul prin obiective?

„Obiectivul unei organizații este de a permite oamenilor obișnuiți sa realizeze lucruri neobișnuite” spunea Peter Drucker. Organizațiile sunt sisteme, construite în jurul unui scop, definit de viziunea strategica și misiunea organizației. Prin alinierea obiectivelor proprietarilor, managerilor și angajaților unei companii, aceasta își capata adevarata identitate și funcționalitate, devine un sistem capabil de învațare și autoreglare. Or, acest deziderat poate fi realizat transferând în cascada obiectivele, așa cum propune MBO.

[…]

Cum se aleg și se formuleaza obiectivele?

La fiecare nivel al organizației la care se aplica MBO, este esențial sa se asigure echilibrul dintre manager și subalterni. De aceea, managerii trebuie sa fie capabili sa aplice cele cinci operații de baza ale MBO:

– stabilirea obiectivelor,

– organizarea echipei de colaboratori,

– comunicarea obiectivelor și motivarea colaboratorilor,

– evaluarea performanțelor obținute

– susținerea evoluției profesionale a tuturor, inclusiv cea a managerului.

[…]

Care sunt dificultațile în implementarea MBO?

Practica MBO a demonstrat ca exista o serie întreaga de dificultați în aplicarea sa – clarificarea la nivel de top-management a viziunii și misiunii companiei; managerii și supraveghetorii trebuie sa învețe cum sa conduca discuțiile de stabilire a obiectivelor SMART (specifice, masurabile, accesibile, relevante și temporalizate), precum și cele de evaluare și oferire de feedback; elementul de „masurabilitate” din definiția SMART trebuie atent definit la fiecare nivel, deoarece alegerea greșita poate direcționa eforturile persoanei spre obiective nerelevante; elementul de „relevanța” trebuie ancorat nu doar în realitatea companiei, ci și în ce a angajatului – altfel este imposibila automotivarea acestuia; MBO trebuie perceput ca un proces, ca un element continuu al practicii manageriale, cu totul altceva decât o etapa birocratica și consumatoare de timp. […]

De Daniel Bichiș

Citeste mai mult in Revista „Chief Executive”