Steaua de cinci stele
Evaluare EuroNCAP: 5/5
Rezultatele testului: frontal 88%, lateral 94%, total 33 puncte
Dupa Renault Laguna, Mercedes C Klasse este al doilea autoturism care obtine punctajul maxim la testele EuroNCAP. La incercarile efectuate in cursul anului trecut, C Klasse obtinuse patru stele si un punctaj total de 31 de puncte, insa aparitia reminder-ului inteligent al centurii de siguranta a condus la castigarea a doua suplimentare. In timpul impactului frontal, airbag-ul si centura de siguranta au reusit sa protejeze cu succes soferul, insa toracele acestuia a fost supus la solicitari destul de importante.
Partea inferioara a plansei de bord nu pune in pericol genunchii soferului, iar pedalierul s-a deplasat foarte putin in timpul coliziunii. Impactul din lateral nu a pus probleme deosebite, Mercedes C Klasse fiind prevazut cu airbag-uri laterale si windowbag pentru protejarea craniului, toracelui, abdomenului si pelvisului soferului. Contactul cu airbagul lateral s-a dovedit stabil, insa umflarea sa impinge in sus mana stanga a conducatorului auto, ceea ce ar putea cauza usoare leziuni. Windowbag-ul a reactionat si el la impact, insa nu s-a deschis complet, expertii EuroNCAP temandu-se ca la anumite accidente din lateral, el nu ar prelua socul suficient de bine.
Opel Vectra
Evaluare EuroNCAP: 3/5
Rezultatele testului: frontal 31%, lateral 89%, total 62%
Noul Vectra dispune de o caroserie solida, care asigura o buna protectie pasagerilor, afirma expertii lui EuroNCAP. Impactul frontal a fost suportat bine, caroseria suferind deformari minime – stalpul fata s-a deplasat 30 mm – iar usile au putut fi deschise normal dupa coliziune. Totusi, toracele soferului este expus unor sarcini destul de ridicate, siguranta oferita fiind apreciata drept marginala. Tot la fel este considerata si protectia femurului si a genunchilor conducatorului auto si pasagerului, ei fiind expusi la anumite traumatisme datorita contactului cu structuri dure, prezente in zona inferioara a plansei de bord.
Exista si o protectie suplimentara care permite ruperea pedalelor la coliziuni extrem de dure, insa deformatiile nu au fost suficient de mari pentru a declansa sistemul. Ca urmare partea inferioara a picioarelor soferului este foarte bine protejata. In cazul testului de coliziune din lateral, Opel Vectra a fost cotat cu punctaj maxim, airbag-urile laterale si cortinele gonflabile asigurand o buna securizare a celui de la volan. Craniul, abdomenul si bazinul soferului sunt foarte bine protejate, doar protectia zonei toracice fiind apreciata drept „adecvata”.
Ford Mondeo
Evaluare EuroNCAP: 4/5
Rezultatele testului: frontal 63%, lateral 100%, total 82%
Ford Mondeo a fost testat in urma cu un an, rezultatele fiind publicate in noiembrie 2001. In urma testelor, Ford a promis unele imbunatatiri la acest model, iar incercarile de acum au urmarit in principal modificarile operate de catre constructor. Per ansamblu, EuroNCAP apreciaza ca Mondeo s-a comportat bine, insa exista unele critici datorita faptului ca toracele soferului este solicitat de forte mari, protectia oferita fiind apreciata drept „slaba”. In cazul toracelui pasagerului, lucrurile stau ceva mai bine, securizarea fiind „marginala”.
Desi au fost facute modificari ale partii inferioare ale plansei de bord, EuroNCAP considera ca genunchii conducatorului auto sunt expusi in continuare unor posibile traumatisme. In zona pedalierului nu exista probleme, partile inferioare ale picioarelor conducatorului auto nefiind expuse riscurilor. In cazul testului de impact laterale rezultatele sunt foarte bune, Mondeo obtinand cotatia maxima. Airbag-ul lateral si windowbag-ul confera o protectie apreciata drept „buna” pentru craniul, abdomenul si bazinul soferului.
Jaguar X-Type
Evaluare EuroNCAP: 4/5
Rezultatele testului: frontal 63%, lateral 89%, total 76%
Jaguar X-Type imparte platforma tehnica cu Ford Mondeo, astfel ca era de asteptat ca rezultatele obtinute de cele doua modele sa fie asemanatoare. Asa s-a si intamplat in cazul coliziunii frontale, insa, spre surprinderea expertilor EuroNCAP, testul de impact lateral a demonstrat ca X-Type ofera performante mai slabe decat Mondeo. In urma coliziunii frontale, usile masinii s-au deschis normal, insa contactul dintre airbag-ul frontal si craniul soferului a fost instabil, permitand contactul cu volanul.
Zona pedalierului nu s-a deformat foarte tare, insa deplasarea pedalei de ambreiaj poate creea unele traumatisme in partea inferioara a picioarelor conducatorului auto. Unele riscuri apar si la nivelul genunchilor, care au contact cu structuri dure, prezente in partea inferioara a plansei de bord. In ciuda existentei airbag-ului pentru torace, in cazul impactului lateral, partea superioara a trunchiului soferului este supus unor sarcini relativ ridicate, susceptibile in producerea unor traumatisme. Unele semne de intrebare apar si in zona abdominala, insa craniul este protejat foarte bine de cortina gonflabila.
Peugeot 607
Evaluare EuroNCAP: 4/5
Rezultatele testului: frontal 63%, lateral 89%, total 76%
Desi Peugeot 607 a obtinut patru stele, EuroNCAP apreciaza ca el nu s-a comportat la fel de bine ca alte modele din segmentul sau de piata. Dupa impactul frontal, usa conducatorului auto nu a mai putut fi deschisa cu mana, iar stalpul parbrizului a devenit instabil, rasucindu-se catre in afara. Cu toate acestea, protectia soferului si pasagerului este apreciata ca suficient de buna, 607 fiind cotat cu acelasi punctaj ca si Mondeo si X-Type. Craniul si coloana cervicala a soferului sunt bine protejate, insa toracele si piciorul drept sunt expuse actiunii unor forte relativ importante. Din acest motiv, protectia zonelor respective este apreciata ca fiind „marginala”.
Cele mai mari riscuri apar la femurul stang, care are contact cu elementele plansei de bord. In cazul testului de coliziune din lateral, Peugeot 607 s-a comportat bine, insa dupa parerea EuroNCAP el s-a dovedit inferior altor concurenti directi. Airbagul lateral si window bag-ul asigura o protectie suficienta corpului conducatorului auto, insa protectia oferita a fost apreciata ca fiind „adecvata”. In zona craniului nu au aparut nici un fel de motive de ingrijorare.
Proton Impian
Evaluare EuroNCAP: 3/5
Rezultatele testului: frontal 31%, lateral 72%, total 53%
Proton afirma ca Impian este primul exemplar al noii generatii de modele construite astfel incat sa satisfaca specificatiile EuroNCAP. Testele au aratat insa ca malaesienii mai au ceva de lucru la capitolul siguranta. La testul de impact frontal structura de rezistenta a caroseriei a fost avariata atat de grav incat a devenit instabila. Soferul si pasagerul risca leziuni severe la nivelul toracelui, care este supus unor sarcini importante. Suprafetele dure ale plansei de bord si deformatiile puternice ale podelei supun picioarele soferului unor riscuri foarte mari, EuroNCAP apreciind drept foarte slaba protectia membrelor inferioare. In plus, pedala de frana se deplaseaza cu 70 de mm in sus si cu 241 de mm catre inapoi.
In cazul testului de coliziune din lateral lucrurile au stat sensibil mai bine, mai ales datorita existentei airbag-urilor laterale. In ciuda acestora, toracele soferului este supus unor forte suficient de mari pentru a cauza leziuni, unele riscuri usoare aparand si in cazul abdomenului si bazinului. In schimb, pentru zona craniana EuroNCAP considera ca protectia oferita de Proton Impian este buna.
Honda CR-V
Evaluare EuroNCAP: 4/5
Rezultatele testului: frontal 69%, lateral 83%, total 76%
Noua Honda CR-V pune la dispozitia ocupantilor sai o caroserie suficient de solida pentru a beneficia de o protectie adecvata in caz de accident. Protectia oferita in cazul impactului frontal este rezonabila, apreciaza Euro NCAP, insa anumite structuri dure din partea inferioara a plansei de bord pot provoca traumatisme in zona genunchilor conducatorului auto. Acelasi comentariu este valabil si pentru toracele celui de la volan, asupra caruia se exercita forte relativ importante. Usoare motive de ingrijorare exista si in ceea ce priveste zona gambelor soferului si pasagerului.
In cazul testelor de coliziune din lateral, EuroNCAP considera ca atat sistemul de airbag-uri, cat si executia structurii de rezistenta a caroserie conlucreaza bine pentru a oferi o protectie adecvata. Cu toate aceastea in timpul incercarilor, usa din spate s-a intredeschis pana la pozitia de siguranta secundara, fapt apreciat de EuroNCAP drept un factor de risc. Ca urmare, Honda a declarat ca va investiga aceasta posibila problema si ca vor fi luate masuri de siguranta daca este cazul.
Jeep Cherokee
Evaluare EuroNCAP: 3/5
Rezultatele testului: frontal 56%, lateral 83%, total 71%
EuroNCAP este de parere ca Jeep Cherokee s-a comportat in general bine in timpul testelor, fiind foarte aproape de obtinerea cotatiei de patru stele. Din pacate, soferul se confrunta cu sarcini destul de mari, pe care centura de siguranta le exercita asupra cavitatii toracice. Cu toate ca partea inferioara a plansei de bord este captusita cu materiale de amortizare, genunchii soferului si mai ales ai pasagerului sunt supusi unor solicitari deosebit de mari, care pot cauza traumatisme severe. In mod surprinzator, pasagerul din dreapta este mult mai expus leziunilor, decat conducatorul auto.
In ciuda faptului ca pedala de frana s-a deplasat cu 75 de mm in sus si cu 80 de mm catre inapoi, EuroNCAP considera ca partea inferioara a picioarelor soferului este suficient de bine securizata, protectia oferita fiind apreciata drept „buna”. Cu toate ca exemplarul testat nu era prevazut cu airbag-uri laterale, Jeep Cherokee a dovedit performante bune la testul de coliziune din lateral. Cei care au efectuat testele sunt de parere ca autoturismele cu garda la sol mare pot oferi o securizare mult mai buna in cazul accidentelor de acest tip.
Opel Frontera
Evaluare EuroNCAP: 3/5
Rezultatele testului: frontal 31%, lateral 89%, total 62%
Opel Frontera nu a dovedit performante prea bune in cazul coliziunilor frontale, EuroNCAP fiind de parere ca principalul vinovat pentru acest lucru este insasi varsta destul de inaintata a modelului. Impactul a avariat grav caroseria autoturismului, structura de rezistenta devenind instabila. Volanul a fost impins catre inapoi, existand riscul unui contact direct cu pieptul soferului. In plus, centurile de siguranta transmit forte ridicate catre toracele pasagerului si al conducatorului auto. Podeaua masinii s-a deformat puternic, iar pedala de acceleratie s-a deplasat 182 de mm in sus si cu 233 de mm catre inapoi, punand in pericol partea inferioara a picioarelor celui de la volan.
Desi nu a existat contact direct intre genunchii soferului si plansa de bord, EuroNCAP apreciaza ca exista totusi riscuri de traumatisme, datorita existentei unor structuri dure. In schimb, la coliziunea din lateral lucrurile au stat mult mai bine, cu toate ca modelul de test nu era prevazut cu airbag-uri. Si in acest caz, inaltimea mare a masinii a permis ca fortele de impact sa fie transmise pe dedesubtul soferului.
Range Rover
Evaluare EuroNCAP: 4/5
Rezultatele testului: frontal 75%, lateral 100%, total 88%
EuroNCAP este de parere ca noul Range Rover are o caroserie uluitor de rezistenta, ce reuseste sa asigure pasagerilor un grad de protectie deosebit de ridicat. Dupa impactul frontal toate usile au putut fi deschise cu mana, iar stalpul parbrizului s-a deplasat cu numai 9 mm, fata de 125 mm in cazul lui Opel Frontera. Cu toate acestea, centura de siguranta transmite forte relativ importante catre cutia toracica a soferului. Anumite riscuri apar si la nivelul genunchilor soferului si pasagerului, care au contact cu portiuni dure situate in partea inferioara a plansei de bord.
Podeaua masinii s-a deformat extrem de putin, asigurand o buna protectie a partii inferioare a picioarelor soferului si pasagerului, iar pedala de frana s-a deplasat cu numai 20 de mm in sus si 15 mm catre inapoi. In cazul coliziunii din lateral, fortele de impact transmise pasagerilor, au fost printre cele mai mici inregistrate vreodata in cadrul testelor EuroNCAP. In plus, airbag-ul lateral si windowbag-ul asigura conducatorului auto o protectie apreciata drept „foarte buna”.
Sursa: www.autoshow.ro