Starea de dans
Când vorbiţi despre arhaic în artă, la ce vă referiţi concret?
Poţi să gândeşti ca în secolul trecut. Dar toţi aparţinem unui timp de care nu putem să facem abstracţie. “Lacul lebedelor”, care e un monument clasic, adus acum pe scenă este dans contemporan. Nu poate să fie altfel pentru că e făcut exact pentru timpul pe care îl trăim. Nu aparenţa contează, ci mecanismul interior al celor care fac artă. Arhaic nu e ceva rău. Uite, cazul Shakespeare. Cine e mai arhaic decât el, dacă ne raportăm la datele timpului şi cine este mai modern decât el?
Eu îl găsesc cel mai modern. Clasificările de genul acesta impun limite artei şi gândirii. Problema este să nu te repeţi, contemporanul să nu devină clasic prin preluare. Mie şi doamnei Miriam Răducanu ni se spunea că facem pantomimă. Nu am învăţat pantomimă, dar dacă o simt şi mă ajută să mă exprim, de ce să nu o folosesc? Însă, nici măcar nu cred că am făcut vreodată. Pantomimă e ceea ce face Dan Puric, deşi el, după părerea mea, face mai mult dans.
Stare de dans este starea în care se pune dansatorul. Dacă aş fi îndrăznit i-aş fi spus transă. Dansul este perceput ca fiind magie, dar eu sunt convins că este mai mult decât atât. Există şi ştiinţa aceea, despre care eu cred că e formată din nebunie şi structură.
Starea de dans este un amestec la care ajungi întorcând un buton, nici nu ai nevoie de timp, atât de rapid se întâmplă lucrurile. Acest mecanism mă interesează pe mine. Este starea poetului atunci când scrie, naiba ştie cum vine ea. În dans nu ai un stilou cu care îţi scrii starea pe hârtie. Stiloul este corpul meu, iar foaia albă este dansatorul.
Cartea este şi un instrument de control, te ajută să conştientizezi ceea ce faci…
Un râu nu îşi pierde cu nimic din frumuseţe dacă este măsurat. El devine navigabil în momentul în care îi ştii dimensiunile. Mi s-a spus că este inutil să judeci cerebral ceea ce este doar intuitiv, eu cred că nimic nu este pur intuiţie, cum nimic nu este pur raţiune. Cartea mea a pornit exact pe traseul de la intuiţie la raţional. Dacă nu ştii ce şi de ce, nu poţi face artă. Şi poezia porneşte de la o gramatică spartă, dar nu ajungi s-o spargi decât după ce ai înţeles-o.
Nu poţi face ţăndări întregul dacă nu ştii din ce este formată fiecare părticică. New York-ul e oraşul cel mai uşor de vizitat din lume pentru că e structurat ca o coloană vertebrală. Asta am vrut să fac şi eu, am prezentat corpul ca un fel de linie de metrou cu staţii. M-am oprit şi între staţii, dar întotdeauna am avut un reper. Anatomia este necesară, la ea se gândesc chirurgii, Dinu Lipatti nu cred că se gândea la anatomia degetelor când cânta dumnezeieşte la pian. Dar sigur conştientiza ce mâini minunate avea. În dans se lucrează mult cu poziţii, pe mine poziţiile nu mă interesează, mă preocupă numai situaţiile.