Sportul cu bugetul rotund

27 03. 2006, 11:31
Suntem un popor fotbalistic. Ne place sa stam pe canapele sau în tribune, cu berea în mana și cu gura pe arbitru. Pentru un meci advertiserii sunt dispuși sa plateasca bani buni, atat timp cat produsul lor intra în joc. La fel și televiziunile. 200.000 de euro a platit

Suntem un popor fotbalistic. Ne place sa stam pe canapele sau în tribune, cu berea în mana și cu gura pe arbitru. Pentru un meci advertiserii sunt dispuși sa plateasca bani buni, atat timp cat produsul lor intra în joc. La fel și televiziunile. 200.000 de euro a platit Realitatea TV pentru a putea difuza meciul Steaua – Rapid. E un preț record pentru un meci de fotbal. Vine și întrebarea din tribune: merita?

Drepturile de televizare a partidei Steaua – Rapid, din manșa a doua a sferturilor de finala ale Cupei UEFA au fost achiziționate de curand de Realitatea TV pentru o suma neobișnuit de mare. Sa dai 200.000 de euro pe un meci, ca televiziune de știri, în condițiile în care suma medie se învarte în jur de 100 de mii, poate parea un gest hazardat.

Nimeni nu știe daca investiția va fi amortizata, dar cei din industrie sunt totuși de parere ca imaginea Realitații are de caștigat. „E o mișcare de marketing foarte buna pentru Realitatea TV, care a ridicat puțin ștacheta, cu suma pe care a oferit-o pentru acest meci”, spune Horațiu Nicolau, director la Telesport. El a menționat ca nu exista o suma standard pentru transmiterea unui meci, aceasta variind de la o partida la alta, în funcție de importanța acesteia.

În ce privește includerea unui meci de fotbal în grila unei televiziuni de știri, Nicolau spune ca este curios daca în grila Realitații TV figurau și transmisiunile sportive. „Eu, la Telesport, daca vreau sa fac un talk-show politic, nu pot, pentru ca nu se încadreaza în grila postului, anunțata inițial”. Trebuie spus ca Realitatea TV a mai transmis partide de fotbal din competițiile europene, dar fara ca vreo echipa romaneasca sa fie implicata în partidele jucate.

Meciurile cu miza mare sunt un prilej bun pentru advertiseri de a ajunge la inima consumatorilor. Timp de aproape doua ore poți fi sigur ca omul nu merge prea des la baie, nu da „o pauza”, ca pe calculator, și, cel mai important, nu schimba canalul pentru nimic în lume.

Am vorbit cu agențiile de media, cele care intermediaza relația advertiser – televiziune, despre fotbal și publicitate: cum se vinde, cine centreaza și cine da cu capul. Raul Man, Senior Media Planner la Starcom Media, referindu-se la prețurile publicitații difuzate în timpul meciurilor, spune ca „în ultima vreme, meciurile de fotbal transmise de televiziunile noastre au început sa fie tratate ca și programe premium, publicitatea în meciurile internaționale ale echipelor romanești fiind supusa unei suprataxe.

Aceasta se datoreaza pe de o parte timpului limitat de publicitate (calupuri între reprize, solo spoturi și inserții grafice) – deci implicit cererii mari – , iar pe de alta parte audiențelor din ce în ce mai mari de care meciurile se bucura. Pentru advertiseri, acest lucru se reflecta în prețul pe care ei îl platesc pentru prezența în aceste meciuri”.

Dar cat de rentabil e pentru o televiziune sa plateasca sume imense pentru drepturile de transmisie ale unui meci de fotbal? Raul spune ca „în general este rentabil, și cand spun în general ma refer la televiziunile mari, care deja au facut o tradiție din transmisiile directe ale meciurilor de fotbal: TVR 1, Pro TV, Antena1. în același timp, este destul de greu de crezut ca televiziuile de nișa (vezi recentul caz Realitatea TV) ar putea sa își acopere investiția. Aceasta în primul rand datorita unor aspecte pur tehnice (acoperirea) – deci este puțin probabil ca audiențele sa se ridice la un nivel satisfacator și astfel sa acopere investiția în drepturile de televizare”.

Tot de la reprezentantul Starcom am aflat ca meciul Villareal – Steaua București, transmis în direct de TVR1 primavara trecuta, a fost cel mai „scump” din punct de vedere al costurilor de publicitate, el atingand un rating de 33,4. Dar publicitatea și fotbalul au mult mai multe tangențe și cifre în vestul Europei decat la noi. Așa cum noi îl avem pe Mutu pe toate autobuzele, care citește „Averea” cu pantalonii descheiați, așa îi au și ei pe Beckham, Ronaldo sau Zidane, cu sticla de Pepsi sau de Parmalat în mana.

Citește mai multe despre sportul cu bugetul rotund doar în