Sportul care a devenit industrie

Apropo.ro / 29.07.2002, 09:44
Sportul care a devenit industrie
Costurile turneului ce s-a desfasurat saptamîna trecuta la Kitzbuhel se ridica la un milion de dolari. Firmele care sponsorizeaza competitia beneficiaza de o puternica promovare pe perioada evenimentului. Totul porneste de la panouri publicitare uriase si se termina cu detalii care nu-i lasa pe

Costurile turneului ce s-a desfasurat saptamîna trecuta la Kitzbuhel se ridica la un milion de dolari. Firmele care sponsorizeaza competitia beneficiaza de o puternica promovare pe perioada evenimentului. Totul porneste de la panouri publicitare uriase si se termina cu detalii care nu-i lasa pe spectatori sa uite nici un moment numele sustinatorilor financiari ai întrecerii Învingatorul turneului de la Kitzbuhel, anul acesta spaniolul Alex Corretja, pleaca acasa cu un premiu de 140.000 de dolari.

Un turneu de tenis nu înseamna niciodata doar meciuri. În jurul acestora s-a construit de ani buni un veritabil carusel care prinde în vîrtejul lui spectatorii, sponsorii, invitatii. Toti trebuie sa plece acasa multumiti. Iar concursul sa fie rentabil. Pentru a putea fi organizat si sezonul urmator, si urmatorul si tot asa.

Din ce bani traieste un turneu? Cel de la Kitzbuhel, al carui promotor este Ion Tiriac, are premii de 880.000 de dolari, plus ospitalitatea (cazare, masa, transport local pentru jucatori si oficiali), ceea ce duce la un total de un milion de dolari. „Bugetul total este însa de aproximativ 3,5 milioane de euro”, spune Peter Scheiring, presedintele Tennis Club Kitzbuhel, unde se desfasoara competitia. O felie consistenta din aceasta suma e acoperita de sponsorul principal, Generali, care da si numele turneului. Restul provine de la alti sponsori. Unii parteneri asigura lucrurile fara de care un concurs n-ar putea exista: mingi de joc, echipamentul arbitrilor si copiilor de mingi, bauturile racoritoare, apa minerala, aparatura electronica, articole de igiena etc, dar participa si cu sume de bani.

Ce interes au firmele respective sa furnizeze bani sau produse pentru un turneu? În primul rînd, ele beneficiaza de expunere publicitara masiva. Panouri fixe pe aleile complexului si rulante pe marginea arenei centrale, steaguri, standuri. În plus, datorita transmisiilor televizate în direct (realizate în Austria de canalul ORF), numele companiilor intra în sute de mii, poate milioane de case. Iar daca îsi gîndesc binele strategiile de marketing, foloasele sînt si mai mari. Astfel, Telering, unul dintre partenerii turneului, comercializeaza pelerine subtiri de plastic cu logo-ul firmei, care au început sa fie foarte cautate în momentul în care la Kitzbuhel a început sa ploua.

Lucrurile merg însa mai în detaliu. Angajatii aceleiasi firme împart bomboane mentolate Telering, ambalate în staniol, asa cum exista bomboane Generali, dar în mici cutii de metal. Altii daruiesc pixuri, brelocuri, carnetele cu însemnele companiei pe care o reprezinta. Oriunde te-ai duce, chiar si cînd ajungi acasa si cotrobai prin geanta, nu trebuie sa-ti iasa din minte numele sponsorului. Daca cele primite ti-au placut, data viitoare, le vei cauta singur.

În plus, pe toata durata competitiei, firmele organizeaza diverse cocktail-uri sau petreceri, la care sînt invitate personaje influente, potentiali parteneri de afaceri. Aceste seri dedicate aparent distractiei se transforma în prilejuri de a lega sau strînge amicitii profitabile, pot însemna debutul unor discutii din care sa iasa avantaje reciproce. De asemenea, cafeneaua VIP din interiorul complexului e un loc în care oamenii de afaceri se întîlnesc. Si nu doar pentru a vorbi despre tenis.

Toti partenerii au standuri în incinta Tennis Club Kitzbuhel. Acolo îsi desfac produsele, practicînd chiar reduceri importante pentru a atrage clientii. O parte din bani se recupereaza în acest fel. Exista si spatii cedate altor firme, pentru care se percepe chirie pe durata concursului. Spectatorul care vine pentru tenis nu-si aduce mîncare de acasa deoarece gaseste o oferta bogata chiar în preajma terenurilor. La fel se întîmpla cu sucurile, berea, dulciurile. În plus, se poate întoarce acasa cu o racheta noua, un articol de îmbracaminte sau o pereche de pantofi. Daca totul merge bine, banii revin la firmele care i-au dat în prima faza pentru organizarea turneului. Asa, premiile se pastreaza, nivelul e la fel de ridicat, iar oamenii îi pot vedea si la anul pe Albert Costa, Alex Corretja, Juan Carlos Ferrero sau Andrei Pavel.

Cel mai ieftin bilet la Kitzbuhel costa 5 euro, iar cel mai scump 53, excluzînd lojele. La o audienta declarata de 70.000 de persoane, rezulta ca doar din vînzarea tichetelor se recupereaza aproape 2 milioane de euro

În timpul turneului, în jur de 300 de oameni lucreaza la buna lui desfasurare. „Acest complex de tenis scoate anual un profit de 35 de milioane de euro”, spune Peter Scheiring. „Renteaza deci sa organizezi un astfel de concurs”

Doar o treime din persoanele implicate într-un fel sau altul în turneu sînt din Kitzbuhel. Restul provin din toata lumea

Doua zile libere

Pregatirea unui turneu dureaza practic un an întreg. „Daca s-a încheiat concursul, oamenii au doua zile libere, apoi încep munca pentru editia viitoare”, spune Peter Scheiring, presedintele Tennis Club Kitzbuhel. „Pornesc sa caute sponsori. E punctul cel mai important. E adevarat însa ca acest turneu rezista si datorita locului unde se desfasoara. Orasul în sine e o atractie atît pentru jucatori, cît si pentru partenerii de afaceri. De exemplu, Hamburgul nu e la fel de tentant. Aici vin oameni importanti, puternici, care investesc, dar stiu si ca îsi vor lua banii înapoi”.

Ce îi atrage pe jucatori?

În afara premiilor (140.000 de dolari pentru învingator) si a punctelor în clasamentul ATP, ei beneficiaza aici de intimitatea pe care un oras mare nu le-o poate oferi. Pot veni cu sotiile si copiii, pot face cumparaturi sau pot merge în împrejurimi, pe munte ori la lacurile cu apa calda. Locul de desfasurare a unui turneu poate influenta într-o oarecare masura popularitatea si succesul lui financiar.

Ce poti mînca si bea?

Ca spectator, daca vrei sa-ti tihneasca prînzul, un restaurant imens amenajat într-un cort în incinta complexului, cu mese si banci din lemn natur, te îmbie cu arome ametitoare. Alaturi, e altul mai mic, unde se servesc produse din peste, o portie costînd între 4 si 9 euro. Se poate mînca si în picioare, la mese înalte protejate de umbrele. Cîrnatii albi valoreaza 1,8 euro, o bere Zipfer la halba de 0,3 litri e 2,5 euro, iar o Coca-Cola 2,2 euro. Exista însa si tequila, pentru 4,4 euro, sau vodca, la 3,3 euro suta de grame. Amatorii de bauturi exotice se pot delecta la alt chiosc cu diverse cocktail-uri. O Pina Colada ori un Baby Face costa, invariabil, 4,1 euro.

Haine de toate felurile

Nike are unul dintre cele mai întinse standuri. În interiorul cortului se afla case de marcat electronice, la care poti achita 30 de euro pentru un maiou alb cu bretelute, între 40 si 44 de euro pentru un bluzon si 6 euro pentru o pereche de sosete. Cei de la Cerrutti au venit cu reduceri masive. Astfel, un costum barbatesc nu mai costa 769 de euro, ci 299, o cravata e 29 în loc de 54, o curea a scazut de la 50 la 25, iar pentru patru perechi de ciorapi dai 10 euro în loc de 19.

Topul premiilor în turneele ATP

Grand Slam 4.000.000-7.100.000 $

Tennis Masters Series 2.400.000-2.950.000 $

Tennis Masters Cup 2.100.000 $

International Series Gold 800.000-1.000.000 $

International Series 400.000-1.000.000 $

Open Series 200.000-400.000 $

Challenger Series 10.000-100.000 $

Turnee Satelit pîna în 10.000 $

Sursa: www.prosport.ro