Spionaj, arme și traume
Noul film al lui George Clooney poate fi vazut ca un discurs despre trauma resimțita de America post 11 septembrie, ca un film de spionaj sau ca pelicula pentru care frumosul actor a fost nevoit sa-și schimbe complet înfațișarea. Oricum ar fi, filmul nu este sigur dintre cele care te pot lasa rece sau indiferent.
Unul dintre scenariile acelea care susțin – și demonstreaza, în parte – teribila organizare de forțe pe care serviciile secrete o desfașoara în întreaga lume, „Syriana” (inspirat de romanul lui Robert Bauer, „See No Evil: The True Story Of A Ground Soldier In The CIA’s War On Terrorism”) îl plaseaza pe Bob Barnes, agentul interpretat de Clooney, în lumea intrigilor guvernamentale, a activitaților CIA și a afacerilor cu petrol și arme. Intriga bine susținuta de Stephen Gaghan, care se descurca de minune cu afacerile și conexiunile complicate (este, printre altele, autorul scenariului la „Traffic”, care i-a adus Oscarul în 2000) este completata de o distribuție de marca și de un amestec de elemente vizuale spectaculoase.
Accentul filmului este pus însa pe rețeaua de intrigi politice pe care agentul CIA Bob Barnes, care a pus întotdeauna pasiune în munca sa, o descopera la început cu scepticism, apoi din ce în ce mai stupefiat, pentru ca la final sa fie de-a dreptul înspaimantat. Toți cei din jurul lui – un broker care trece printr-o tragedie familiala, un prinț oriental idealist, un avocat silit sa aleaga între taberele a caror fuziune o pregatește și un tanar pakistanez cu o misiune dificila – sunt prinși, de altfel, într-un carusel al alegerilor imposibile și al intereselor aflate mai presus de viața lor personala.
Experimentele autorului carții, Robert Bauer – el însuși agent CIA în realitate – au fost punctul de plecare pentru film, care abordeaza un punct de vedere chiar mai amplu. „Cartea e fascinanta. Am descoperit tot timpul în ea ceva nou și fascinant și am vazut imediat ce potențial uriaș avea”, povestește George Clooney. Stephen Gaghan însuși a avut multe de învațat de la Bauer, care l-a ajutat sa înțeleaga mai bine natura conflictelor celor din Orientul Mijlociu, obiceiurile și motivațiile celor de acolo.
„Traim vremuri complexe și dificile și am vrut ca
Personajele nu au curbe tradiționale de caracter; poveștile lor nu se ascund sub mici lecții de viața îngrijite, întrebarile lor raman deschise. Exista speranța ca, neînvaluind totul în mister, filmul va va intra sub piele într-un mod diferit și va va fi alaturi mai mult timp. Aceasta parea cea mai onesta reflectare a acestei lumi de dupa 11 septembrie, în care ne regasim cu toții”, spune regizorul-scenarist Stephen Gaghan despre filmul în care a vrut sa oglindeasca haosul, violența și angoasele lumii contemporane, concepand totodata o poveste plina de suspans.
Citește mai multe despre filmele cu mult suspans și multe ame numai în