Sibiul, un magnet de 100 mil. euro pentru retaileri

13 06. 2007, 09:14
In ultimele sase luni, orasul Sibiu a atras investitii de zeci de milioane de euro in retail, in contextul in care la sfarsitul anului 2004 actuala Capitala Culturala Europeana nu avea niciun hipermarket. Real Hipermarket, Media Galaxy, bauMax sau Kaufland sunt doar primele nume care au

In ultimele sase luni, orasul Sibiu a atras investitii de zeci de milioane de euro in retail, in contextul in care la sfarsitul anului 2004 actuala Capitala Culturala Europeana nu avea niciun hipermarket. Real Hipermarket, Media Galaxy, bauMax sau Kaufland sunt doar primele nume care au descins la Sibiu.

Explozia investitiilor pe retail a atins punctul culminant anul trecut, cand firma cu capital mixt romano-belgian, BelRom, a realizat o investitie de 50 mil. euro intr-un parc de retail. BelRom a vandut, ulterior parcul cu 83 milioane de euro, fondului britanic de investitii North Real Estate, facand un profit de 33 de milioane de euro in 10 luni.

Motivele principale pentru care marii retaileri s-au decis sa investeasca la Sibiu este „potentialul mare de crestere al pietei”, potential care va atrage cel putin 40 mil. euro in perioada urmatoare. Pana in prezent, cei mai mari retaileri din Romania au investit la Sibiu in ultimii ani pana la 60 mil. euro.

Real Hypermarket este cel mai mare centru comercial din Sibiu si a reprezentat o investitie de 13 milioane de euro, inaugurata la sfarsitul anului trecut. Magazinul de la Sibiu este al patrulea hipermarket deschis de Real in Romania. Hipermarketul, construit in cadrul parcului retail dezvoltat de Bel Rom, are 450 de angajati. Oficialii Real au confirmat ca planurile de extindere in Romania includ deschiderea altor sapte hipermarketuri in 2007. „De asemenea, in 2008 vrem sa ajungem la 21 de magazine in tara si sa devenim lider pe segmentul de hipermarketuri”, a spus John Rix, directorul Real Hypermarket.

Lansarea oficiala a parcului de retail din Sibiu, dezvoltat de Bel Rom a coincis cu inaugurarea magazinului Media Galaxy, in primavara acestui an, o investitie de 1,5 milioane de euro.

„Proiectul pe care l-am dezvoltat la Sibiu se inscrie in strategia de extindere la nivel teritorial a retelei, in orasele cu cel mai mare potential economic din Romania”, a declarat Rudolf Hornek, director Media Galaxy, care a precizat ca firma are „asteptari mari la Sibiu”. In acelasi timp cu Media Galaxy, a fost lansat oficial si complexul comercial Mall Promenada, care aduna in acelasi loc 85 de magazine.

Investitiile in retail au fost continuate de societatea Mobilia Company, din Bucuresti, care este aproape de finalizarea unui mall de mobila in cadrul parcului de retail de la Sibiu. Mall-ul se va deschide cel mai probabil in aceasta luna si va aduna pana la 20 de producatori de mobila. Mall-ul de mobila va fi primul de acest gen din zona Sibiului si se va intinde pe o suprafata de 6.100 de metri patrati. Centrul comercial reprezinta o investitie de 5 milioane de euro a societatii mobilia Company, in teren, amenajari interioare si chirie.

„Am ales sa investim la Sibiu pentru ca orasul are parte de o dezvoltare fantastica si promite, pe termen lung. In Sibiu exista o mare cerere de mobilier si ni s-a parut firesc sa demaram aici o asemenea investitie”, a declarat Daniela Sandu, directorul de operatiuni pe Sibiu, al firmei mobilia Company.

Lantul de magazine bauMax, afacere demarata de familia Essi, a adus la Sibiu conceptul de „companie de familie”. Lansarea magazinului de la Sibiu, construit tot in cadrul parcului de retail dezvoltat de Bel Rom, s-a produs la inceputul acestui an. Presedintele bau Max Romania, Joerg Bierlein, apreciaza ca dupa doi ani de la intrarea pe piata din Romania, compania va inregistra profit, iar in 2010 va fi lider pe piata de profil din tara. „Ne-am propus sa devenim lideri de piata zonala in fiecare oras din Romania in care vom deschide magazine, iar in 2010 sa ajungem lideri pe piata de bricolaj din Romania”, a declarat Joerg Bierlein, care mai vede loc pe piata locala de bricolaj pentru alti actori importanti. „In orasele din Austria, asemanatoare cu Sibiul, sunt zeci de astfel de magazine”, a precizat Bierlein.

Supermarketul Trident are o suprafata de 1.200 de metri patrati si ofera peste 13.000 de produse de larg consum. Supermaketul Trident Sibiu, o investitie de 2 mil. euro, este cel de-al patrulea centru comercial de acest gen deschis in tara de Trident Trans Tex.

Alti retaileri au ales dezvoltarea prin achizitionarea altor unitati, „esecul” Univers’All, care a lovit si Sibiul, s-a produs ca urmare a intrarii pe piata a unor firme internationale puternice. Hipermarketul Interex a luat rapid locul fostului Univers’All.

Magazinul reprezinta o investitie de patru milioane de euro, facuta de Interex CDE Romania, o filiala a grupului francez Groupement des Musquetaires. Interex Sibiu are aceeasi suprafata ca si fostul Univers’All si ofera peste 15.000 de produse. „Suntem prezenti in Romania din 2002, deci avem de recuperat in fata celorlalti retaileri de pe piata”, a declarat Philippe Lavalard, presedintele consiliului de administratie al firmei franceze care detine lantul Interex. Acesta a precizat ca numarul total de angajati pe care ii are grupul francez in Romania este in jur de 600. Groupement des Mousqetaires, din care face parte Interex CDE R, este al cincilea grup din lume in domeniul distributiei si comercializarii de produse alimentare si nealimentare.

Unii retaileri sunt mai precauti si aleg varianta dezvoltarii afacerii prin inchirierea terenului. Kaufland a fost cel de-al saptelea hipermarket care a ajuns la Sibiu si al 21-lea hipermarket al retelei, inaugurat in Romania. Investitia din Sibiu a fost estimata la sapte milioane de euro, insa compania Kaufland are terenul si contructia doar inchiriata de la o societate din Sibiu, Terra Invest. „Credem ca vom face un bussines bun aici. Romania este tara in care am investit cel mai puternic. Iar la Sibiu am vazut un XXL, un bauMax. Practic Sibiul este precum un oras din Germania”, a declarat Gunter Grieb, director general Kaufland Romania SCS.

La zece ani de prezenta in Romania, Metro Cash&Carry a decis sa continue investitiile in Sibiu, prin amenajarea unui nou spatiu de vanzare. Metro a amenajat la magazinul din Sibiu, o noua platforma de comercializare a materialelor de constructii si o sera de flori. Investitia este de circa 245.000 de lei, potrivit autorizatiei de constructie emise de Primaria Sibiu.

Suprafata totala a platformei de expunere si vanzare este de 2.346 metri patrati. Investitia de la Sibiu se inscrie in planul de consolidare a magazinelor proprii din tara.

„Anul 2006 a fost pentru noi un an de consolidare. Am inceput modernizarea primelor noastre magazine, cel din Timisoara si din Brasov si l-am adus la cele mai inalte standarde pe magazinul din Bucuresti – Baneasa. Anul viitor, vom continua sa ne consolidam”, a declarat Delia Nica, seful Departamentului de Comunicare al Metro pe Romania si Moldova, in octombrie 2006.

Orasul Sibiu este luat in calcul pentru deschiderea unui hipermarket Carrefour, dupa cum au declarat reprezentanti ai companiei franceze.

Carrefour si-a propus sa inaugureze in acest an trei hipermarketuri, unul la Ploiesti si doua la Iasi, in urma unei investitii totale de 60 de milioane de euro. Strategia Carrefour este de a deschide noi magazine in orasele cu peste 150.000 de locuitori, potrivit oficialilor companiei. Pe lista se afla mai multe orase, reprezentantii Carrefour confirmand, pentru moment, intentia de a construi la Sibiu un hipermarket. „Sibiul, avand o populatie de peste 150.000 de locuitori, este in atentia noastra”, a confirmat Andreea Mihai, director marketing la Carrefour Romania, care a precizat ca nu poate oferi mai multe detalii in acest moment.

Praktiker ar putea deveni al doilea mare actor de pe piata de bricolaj, care deschide un magazin la Sibiu, dupa austriecii de la bauMax. Un alt investitor puternic de pe segmentul bricolaj este asteptat la Sibiu anul acesta sau anul viitor, lantul de magazine de Mr. Bricolage anuntand recent ca va deschide 30 de unitati pe piata romaneasca, inclusiv la Sibiu, cel mai probabil in sistem franciza. Investitia totala a companiei este de aproximativ 220 milioane de euro.

„Vizam in primul rand orasele mari, dar am putea deschide si unitati de dimensiuni mai mici in orase medii sau mici”, a declarat Vlad Pacea, directorul de marketing al Mr. Bricolage pentru Romania. Compania Brico Expert, care detine franciza Mr. Bricolage, va dezvolta reteaua de magazine intr-un ritm de doua unitati noi pe an, avand deja achizitionate mai multe terenuri, in Bucuresti si in provincie.Mr. Bricolage ocupa locul trei in Franta, pe domeniul amenajarilor.

Si grupul Atlassib, controlat de omul de afaceri Ilie Carabulea, pregateste doua investitii in centre comerciale, in tara, din care unul va fi la Sibiu, iar altul la Bucuresti.

Grupul a anuntat ca va construi in zona de vest a orasului Sibiu, in apropiere de aeroport, un mall care se va numi Airport Shopping Center.

Mall-ul se va intinde pe 45.000 de metri patrati. Prin comparatie, centrul comercial din Bucuresti, se va construi pe un teren de 38.000 de metri patrati, valoarea investitiei fiind estimata intre 20 si 25 de milioane de euro.

Parcul de retail BelRom din Sibiu a fost achizitionat pentru 83 de milioane de euro de fondul britanic de investitii North Real Estate

Laurentiu Parnica – ZF Transilvania, Sibiu
Ziarul Financiar