La 19 ani, Catalin Dumitru Sutuianu este singurul roman care a absolvit una dintre cele mai vestite scoli de pilotaj auto din lume, scoala celebrului Alain Prost. Detine deja recordul de pista de la renumitul circuit din Le Mans.
Banateanul, originar din Moldova Noua, a castigat o multime de titluri nationale, incepand de la varsta de sase ani si a urcat de mai multe ori pe podiumuri prestigioase din afara granitelor. Visul sau este insa sa ajunga in circuitele de Formula 1.
Cand s-a urcat pentru prima data la volanul unei masini, Catalin avea doar patru ani. A condus Dacia tatalui sau, si el automobilist impatimit. Acesta povesteste cum Catalin conducea stand in picioare, sprijinit de scaunul soferului. Mai apoi, la sase ani, a castigat primul trofeu in Campionatul de Karting al Pionierilor, de la Resita. Insa despre aceste inceputuri Catalin Sutuianu nu-si aminteste prea multe: „Eram prea mic atunci, mai ales cand am condus prima data. E ca si cum cineva ar fi pus sa-si aduca aminte cum a invatat sa vorbeasca, pentru ca masinile au facut parte din viata mea de cand ma stiu. Am stiut sa conduc mai repede decat sa scriu. Si chiar as putea spune ca am invatat sa vorbesc conducand”.
Al doilea din 400
In 1999, dupa castigarea unui concurs de karting, George Grigorescu, reprezentantul Renault si al Elf in Romania, l-a propus pe Catalin scolii de pilotaj „La Filiere”, din Franta, infiintata de fostul pilot de Formula 1 Alain Prost. La 12 decembrie 1999, tanarul pilot de karturi era deja la Le Mans, pentru testari pe monoposturi Renault Campus. Din 400 de participanti la testele de admitere, doar 25 au fost acceptati.
Romanul a terminat pe locul al doilea, dupa reprezentantul Frantei, si a primit o bursa, fara de care nu ar fi putut frecventa cursurile. Scoala de piloti a lui Alain Prost percepe o taxa de 750.000 de franci, echivalentul a peste 100.000 de dolari. Bursa primita de la Elf a fost de 450.000 de franci, restul de bani fiind acoperiti din sponsorizari. La trei saptamani dupa testari, tanarul de 17 ani, fara a avea inca permis de conducere, incepea cursurile unei scoli la care nu a crezut vreodata ca va ajunge.
Cariera lui Schumacher
In afara de pilotaj, Catalin alerga cate 20 de kilometri pe zi, dupa care urmau trei ore in sala de forta. A invatat mecanica, psihologie, cum sa se comporte la un interviu si cum sa stea in fata aparatelor de fotografiat.
A urmarit casete video cu viata si cariera celor mai mari piloti de Formula 1 si a vazut ca situatia lui nu e cu mult diferita de cea a lui Michael Schumacher pe cand acesta avea varsta lui. Celebrul Schumi a invatat sa conduca la cinci ani, a trecut prin karting, insa a fost pe punctul de a renunta sa mai viseze la Formula 1, din cauza ca parintii lui au cheltuit o avere pentru pasiunea lui. A inceput chiar sa-si caute de lucru ca mecanic auto, cand , in 1989, a primit un telefon de la managerul Willi Weber, care a avut bani si incredere in talentul lui.
Pe langa cursurile si antrenamentele de la scoala de pilotaj, Catalin a trebuit sa mearga si la liceu, in clasa a XII-a.
Momentul recordului
Dupa terminarea cursurilor, a urmat campionatul de 22 de etape. In cursa premergatoare campionatului Formula Renault Campus, Catalin Sutuianu a iesit pe primul loc, stabilind totodata un nou record pe circuitul Bugatti de la Le Mans: un minut, 54 de secunde si 63 de sutimi, pe distanta de 4,305 kilometri. A plecat favorit in campionat si in fiecare etapa s-a clasat mereu printre primii cinci.
Una dintre cele mai cunoscute reviste de automobilism din Franta, „Echappement”, a prezentat, in numarul din luna octombrie 2000, cursa in care Catalin Sutuianu a batut recordul de pista de la Le Mans. Romanul a concurat atunci sub pseudonimul „Dumi”.
In timpul curselor, concentrarea lui Catalin a fost de fiecare data maxima, fiindca stia ca nu are voie sa-si loveasca masina, neavand bani pentru reparatii. Tot din cauza lipsei banilor nu a putut sa participe la ultimele trei etape, dintre care una tocmai in China. Cu toate acestea, la sfarsitul campionatului, romanul s-a clasat pe locul al saptelea.
Inapoi la karting
Automobilismul e singura lui pasiune. Isi doreste cu orice pret sa ajunga in marile curse de Formula 1. Talentul si cunostintele le are, insa banii ii lipsesc. De aceea, Catalin cauta cu disperare sponsori: „Pentru a da un singur test la cea mai slab cotata echipa din Formula 1 trebuie platita o taxa de 4 milioane de dolari. Testul dureaza 20 de minute, dupa care ti se spune da sau nu. Familiile marilor piloti de Formula 1 au facut sacrificii imense pentru a-si ajuta copiii, insa la noi o asemenea suma pare imposibila fara sponsori”.
In Romania exista o singura pista de karting, la Targu Secuiesc, iar de Formula 1 nici nu poate fi vorba deocamdata. Acum, Catalin Sutuianu a semnat un contract cu firma elvetiana Swiss Hutless, pentru care va concura in campionatele nationale si internationale de karting. De aici pana sa-si vada visul implinit spera ca nu va mai trece mult timp: „Daca voi reusi sa adun bani si sa-mi gasesc sponsori, in maximum trei ani voi fi in Formula 1. Si voi fi fericit sa port casca tricolora, chiar daca statul roman nu mi-a oferit nici un ajutor”, spune el.
Kartul si casca
Kartul lui Catalin Sutuianu arata ca oricare alt exemplar construit de firma Swiss Hutless, insa este un model unicat. Materialul si tehnica folosite in constructie sunt secrete. In plus, kartul a fost proiectat special pentru pilotul roman. Kartul impreuna cu pilotul trebuie sa cantareasca 140 de kilograme si atinge fara probleme o viteza de 200 de kilometri pe ora. Fata de un monopost, acesta nu are cutie de viteze si este mult mai usor. Pana la inceperea campionatului, kartul sta expus in vitrina restaurantului tatalui lui Catalin, din Moldova Noua.
Casca este singurul element din costum care poate fi personalizat dupa voia pilotului. Designul ii apartine in exclusivitate lui Catalin. El a tinut neaparat ca aceasta sa fie vopsita in rosu, galben si albastru. In spate a desenat litera „C” de la Catalin, iar din lateral, cu albastru, se vede un „T”, de la Sutuianu. O astfel de casca valoreaza 1.500 de dolari. Pretul salopetei de pilot ajunge la 1.000 de dolari, iar un echipament intreg, la 5.000 de dolari.
Formula 1 in Romania?
Ministrul Turismului, Dan Mathei Agathon, a avut ideea inceperii unui proiect de construire a unui circuit de Formula 1 pe Litoral, functional din 2003. Sansele de materializare a unui asemenea proiect sunt insa mici deocamdata. In cazul unui complex motorsport, trebuie construita o pista de 4-5 kilometri lungime si 15-22 de metri latime. Constructia unui astfel de complex dureaza intre 14 si 36 de luni si costa intre 60 si 130 de milioane de dolari. La Budapesta, un astfel de circuit a fost realizat in numai cateva luni. Acum se construiesc circuite la Moscova si Beirut, care au drept termen de finalizare sfarsitul anului 2002 sau mijlocul lui 2003.
In Romania, proiectul a ramas in faza de idee, dar avantajele unei asemenea investitii ar fi evidente pentru dezvoltarea turismului. Litoralul a fost ales in virtutea faptului ca ofera suficiente spatii de cazare. Federatia Internationala de Automobilism impune insa existenta a 2.000 de camere in hoteluri de patru si cinci stele, care ar urma sa fie folosite de reprezentantii echipelor si oficiali. In plus, este obligatoriu sa se puna la dispozitia publicului cel putin 10.000 de locuri intr-un camping amenajat.
O alta problema ar fi faptul ca sezonul european al Formulei 1 coincide practic cu cel de maxima afluenta pe litoral. Exceptie fac numai lunile aprilie si mai, insa atunci sunt programate intreceri traditionale, a caror pozitie in calendarul F1 este batuta in cuie. Iar pe lista asteptarilor, cu circuite terminate, sunt deja Africa de Sud, Argentina, Mexic si Portugalia.
Proiectul de construire a unei piste de Formula 1 în Romania, pe un circuit din judetul Constanta, a fost estimat, toamna trecuta, la circa 50 de milioane de dolari, conform unor calcule preliminare ale Ministerului Turismului. Ministrul Turismului, Dan Matei Agathon, aprecia la acea data ca transpunerea în practica a acestei idei ar conduce la un „boom” al turismului romanesc, efectul imediat fiind atragerea la competitiile automobilistice din Romania a zeci de mii de turisti straini, ceea ce va însemna încasari de milioane de dolari. „Circuitul Hungaroring atrage circa 350.000 de turisti în zilele în care are loc concursul de Formula 1”, a argumentat Agathon, care a adaugat ca realizarea proiectului ar permite extinderea sezonului turistic de pe litoral, într-o perioada în care gradul de ocupare al capacitatilor de cazare din hoteluri este sub 10%.
Petrina Calabalic, Banateanul