Și noi care credeam ca bunicile mai cumpara bibelouri de porțelan
Dupa ”89, multe din industriile „înfloritoare” au fost nevoite sa se recunoasca necompetitive și sa faca loc produselor de import, occidentale.
Exista însa și câteva domenii unde „know-how”-ul românesc este cotat înca la mare preț în Vest. În 2004, fabricile de ceramica și porțelan din România au exportat produse în valoare de aproape 140 de milioane de euro catre cele mai dezvoltate țari vest-europene – Germania, Anglia, Franța, Italia -, dar și spre Statele Unite, Canada și Japonia.
Dupa ce zeci de ani exporturile le-au adus profituri frumoase, întarirea leului din ultimele luni îi pune pe producatorii de ceramica și porțelan în fața unei provocari noi. Pentru a face fața, companiile investesc în retehnologizare și în dezvoltarea portofoliului de produse.
„Mai mult de jumatate din producția noastra merge la export, iar plațile se fac în euro. Anul acesta am fost nevoiți sa renunțam la doi dintre cei mai importanți clienți ai noștri, deoarece sa producem pentru ei nu mai era rentabil. Un alt fenomen care ne afecteaza este liberalizarea comerțului cu China”, a declarat Ioan Voican, director general al companiei Apulum din Alba Iulia, unul dintre cei mai mari producatori de porțelanuri și ceramica din România.
Cu ceva vreme în urma, produsele de porțelan realizate în România erau destinate aproape în totalitate exportului, însa în ultimul timp marii producatori din Transilvania încearca o relansare pe piața interna care, în opinia acestora, este mai puțin afectata de fluctuația monedei europene.
Anca Rif – ZF Transilvania, Cluj