Si ce daca mi-am uitat cheile în contact?
Nu spala rufe și nu-ți face curațenie în casa, dar în ceea ce privește securitatea mașinii tale, un sistem de monitorizare și localizare prin sateliți GPS reprezinta tot ceea ce poate fi mai bun, crede Alex Gherghina, managerul firmei Automatic GVA.
Electronist de profesie, cu o experiența de zece ani în domeniul sistemelor de securitate și protecție, se ocupa de doi ani încoace de instalarea și întreținerea acestui tip de echipamente pe mașinile de lux din București.
În Romania, sistemul național de protecție, monitorizare și localizare a autovehiculelor prin sateliți GPS – Global Positioning System – a fost introdus de catre societatea oradeana Marker Trading, și în prezent administrator general al echipamentelor.
Pentru cine nu știe, GPS este un sistem de radionavigație globala format dintr-o rețea de 24 de sateliți și stațiile lor de la sol; sateliții sunt folosiți ca puncte de referința pentru calcularea pozițiilor cu o acuratețe de domeniul metrilor.
Inițial dezvoltat pentru scopuri militare, sistemul a capatat aplicabilitate în multe alte domenii, de la monitorizarea flotelor de avioane, vapoare sau autovehicule și pana la cadastru, mașini agricole și echipamente de construcții.
Miniaturizarea receptoarelor GPS, pana la nivelul catorva circuite integrate, a permis ca sistemul sa fie adaptat pentru crearea celor mai performante dispozitive antifurt auto la ora actuala.
Esența acestor dispozitive consta în comunicarea, pe platforma GSM (în cazul echipamentelor introduse de Marker Trading, furnizorul de servicii GSM este Orange) între vehicul, client (posesorul acestuia) și un dispecerat central de monitorizare a datelor.
Receptorul GPS montat în vehicul intra în contact cu sateliții, fixeaza coordonatele punctului geografic unde se afla vehiculul și, prin telefonul mobil integrat în sistem, trimite prin SMS coordonatele.
Locul unde se afla mașina apare pe ecranul calculatorului din dispecerat, vizualizandu-i poziția pe o harta digitala, astfel încat dospeceratul poate comunicat în orice moment poziția exacta a vehiculului.
Sistemul are în componența o telecomanda cu care se tasteaza codul personal PIN al clientului; daca în mașina patrunde cineva și nu introduce codul corect în 10-15 secunde, atunci mașina nu mai raspunde la nici o comanda și alarmeaza simultan prin SMS atat dispeceratul, cat și pe client. Grație senzorilor speciali de șoc și mișcare montați în vehicul, dispeceratul poate furniza informații asupra poziției, a direcției și a vitezei de mers a mașinii.
Rapitorii prefera femeile
Sistemele de securitate obișnuite sunt bunuri de larg consum, fara un nivel profesional deosebit: nu numai ca produc poluare fonica, dar îl pot alarma nejustificat pe proprietar, explica Alex Gherghina de la Automatic GVA.
În schimb, alarmarea prin GPS nu-l atenționeaza pe proprietarul mașinii decat în situații în care are loc o tentativa de furt evidenta.
„Nivelul de securitate al acestui sistem este maxim, iar posibilitatea de sesizare a unei false tentative de deposedare nu exista, pentru ca senzorii sunt superprofesionali.
Senzorul de înclinare, de exemplu, sesizeaza o înclinare a mașinii mai mare de opt grade, cu o întarziere de înclinare mai mare de opt secunde, așadar indica faptul ca mașina urmeaza sa fie tractata și urcata într-o remorca”.
Permanent monitorizat de dispecerat, echipamentul poate obține la randul lui în orice moment informații cu privire la evenimentele în care este implicata mașina sau la poziția acesteia, iar modulul de sunet, inclus în echipamentul de baza, îi permite dispecerului sa intre în legatura cu persoana de la volan.
Tot modulul de sunet permite echipamentului sa funcționeze ca un car-kit, pentru ca posesorul mașinii nu mai are nevoie practic de alt telefon mobil pe perioada cat se afla la volan.
„În plus – precizeaza Gherghina – noi am reușit sa introducem o funcție suplimentara anti-rapire, astfel încat daca persoana de la volan nu are motorul pornit și este deposedata prin deschiderea ușii șoferului, daca nu se introduce codul PIN în urmatoarele 60 de secunde, atunci motorul pleaca deja în comanda de blocare lenta și anunțare a dispeceratului. În general, în astfel de evenimente sunt implicate femeile, care sunt cele mai vizate”.
Atunci cand dispeceratul sau posesorul mașinii dau de la distanța comanda de oprire a motorului mașinii furate, efectul seamana cu cel al terminarii benzinei din rezervor: motorul se oprește treptat cam în doua minute, ideea fiind ca mașina sa nu fie lovita în trafic, așa cum s-ar întampla în cazul unei opriri bruște.
Restauratorii de mașini
Instalarea și punerea lui în funcțiune a echipamentului necesita o munca asemanatoare cu cea a unui restaurator de opere de arta, considera Alex Gherghina, a carui firma ofera atat serviciile de montaj, cat și pe cele de întreținere și garanție pentru sistem.
„În fabrica, daca se deterioreaza un ornament în timpul montajului, se poate înlocui imediat. La noi munca este mult mai delicata, pentru ca nu exista piese pe stoc, elemente de caroserie disponibile și atunci, daca nu ești atent, riști sa nu-i poți da clientului mașina înapoi la timp”.
Gherghina precizeaza ca, de fiecare data cand se termina montajul echipamentului pe o mașina, dupa ce s-a facut punerea în funcțiune, se merge la firma importatoare, se face o diagnoza, se constata ca totul este în regula și atunci se poate considera montajul bine efectuat: „Fiecare firma încearca sa evite pe vat posibil problemele tehnice care deriva din introducerea unui sistem strain”.
Costurile implicate de achiziționarea unui astfel de sistem antifurt on-line, cu localizare prin sateliți de poziționare globala înseamna 995 de dolari – instalația propriu-zisa, la care se adauga tariful pentru montajul echipamentului – 250 de dolari, o taxa de conectare de 15 dolari și un abonament lunar în valoare de 25 de dolari, pentru monitorizarea prin dispecerat.
Clientul poate sa-și compenseze parțial investiția grație faptului ca numeroase societați importante de asigurare de la noi ofera reduceri de pana la 23% pentru prime în cazul mașinilor prevazute cu sistem GPS, considerand ca echipamentele respective diminueaza net riscul furtului mașinii.
„Evident, acest echipament nu poate fi montat decat la niște mașini acaror valoare depașește cel puțin 30.000-50.000 de euro, pentru ca discountul oferit de societatea de asigurare sa reprezinte o mare parte din valoarea echipamentului, care este destul de ridicata.
Am montat cam pe tot ce înseamna mașini de superlux: Jaguar, Mercedes, BMW”, spune Gherghina. În București, afirma Alex Gherghina, numarul proprietarilor de mașini de lux abonați ai sistemului GPS a ajuns la 250. Cu 12 angajați, Automatic GVA se afla deja în stadiul în care poate obține și furniza mai departe informații cu privire la ultimele modele de mașini.
„Conexiunile între societațile de asigurari și noi, între societațile de leasing și noi, dar și dintre reprezentanțele de vanzari și acest serviciu, prin intermediul nostru și cu concursul reprezentantului logistic – INR Assistance și a administratorului – Marker Trading – au fost deja facute. Astfel ca ne-am propus sa ne gandim și la crearea unei rețele naționale de instalatori autorizați”.
Pana în prezent au fost semnate contracte cu instalatori la Constanța, Craiova, Braila și Bacau.
Nu uitați harta digitala cand porniți la drum
La ora actuala, pe piața romaneasca exista cateva firme care ofera servicii de protecție antifurt prin GPS. Una din ele este CEMI din București, care și-a dezvoltat propriul sistem, Netsoft; alta – R-General Assistance – s-a înființat anul trecut la Timișoara.
Deocamdata, pentru Alex Gherghina sistemele de protecție prin satelit nu reprezinta o afacere foarte profitabila, „din cauza concurenței de pe piața”.
Totuși, ținand cont de creșterea numarului posesorilor de mașini de lux și în condițiile frecvenței deosebite a furturilor de mașini, potențialul acestei afaceri este destul de mare: „Daca în prezent, doar în București exista 250 de abonați, daca montajul înseamna 250 de dolari, din care se scad cheltuielile, înmulțit cu 250 de echipamente, s-ar parea ca este totuși o afacere în viitor foarte profitabila.
În plus, sistemul acesta va avansa ușor catre Bulgaria, Ucraina, Republica Moldova și noua ne revine misiunea de a introduce aceste echipamente acolo”. Unul dintre atuurile firmei sale fața de concurența, considera Alex Gherghina, este posibilitatea folosirii de harți digitale pentru 126 de localitați din Romania, detaliate la nivel de strada.
Deocamdata însa, harțile nu pot fi vizualizate de șofer direct pe display, acesta putand beneficia de informații doar prin intermediul dispeceratului.
„Este vorba de harți digital-vectoriale și asta înseamna ca noi nu mai avem nevoie de un echipaj caruia sa-i transferam informația cu privire la poziția mașinii urmarite, sa intre în campul vizual al acelei mașini și abia din acel moment sa-i facem comanda de blocare de motor”.
În viitorul apropiat, în planurile firmei intra și dezvoltarea unui nou echipament, care sa-i permita utilizatorului folosirea directa a harților digitale pentru navigație.
„Sa-i permita aceasta în Romania, pentru ca în Occident deja exista platforma de harți digitale. O data cuplat la acest echipament, oriunde ai fi cu mașina, în Europa, Asia sau America de Nord, sa se poata folosi de el, pentru ca roaming exista, iar prin satelit se poate face recepție la nivel de latitudine-longitudine, indiferent în ce punct al globului ar fi dispus. Iar în ceea ce privește abonamentul, acesta va deveni din ce în ce mai ieftin, concomitent cu creșterea nivelului de rentabilitate”.
Cecilia StroeZIARUL FINANACIAR