Proprietarul unei companii IT hotărăşte să-şi vîndă afacerea. Problema e că, încă de la înfiinţarea acesteia, el a inventat un director pentru a putea pune în cîrca acestui personaj fictiv toate deciziile mai puţin populare. Acum însă, potenţialii cumpărători nu vor să negocieze decît cu şeful cel mare... Pentru a scăpa de belea, ”directorul cel mic” angajează un actor şomer care s-o facă pe şeful.
Imprevizibilul danez a hotărît să lase în suspans trilogia sa despre America (”Dogville”, cu Nicole Kidman, în 2003 şi ”Manderlay”, cu Bryce Dallas Howard, în 2005). În loc să se apuce de turnările la cea de-a treia parte, ”Wasington” (”Nu cred că e cel mai bun moment”, declara el), a ales să se lanseze într-un proiect mai modest, o comedie cu buget mic. La începutul filmului, naratorul Lars von Trier precizează că este vorba despre ”o comedie nepericuloasă”. El explică: ”Sînt tot timpul criticat că politizez totul, ceea ce e şi propria mea critică… Sînt poate prea politically correct. Filmul de faţă nu are nimic de-a face cu politica şi m-a amuzat foarte mult să-l fac, dar comediile bune nu sînt lipsite de pericole. Cînd eram mic, am văzut multe comedii. Sînt mort după «The Philadelphia Story» (1940) şi «The Shop Around the Corner» (1940). Am încercat să fac ceva în acest gen”.
Zentropa Lars von Trier îşi explică munca alături de colaboratorul său Peter Aalbæk Jensen la Zentropa, casa lor de producţie: ”Ideea duo-ului poliţistul bun şi poliţistul rău este foarte eficace în rezolvarea problemelor. Eu şi Peter Aalbæk Jensen formăm acest tandem al bunului şi răului aici, la Zentropa. Cînd este vorba de actori şi de echipă, eu sînt tipul bun, dar sînt şi situaţii cînd eu sînt tipu’ rău şi Peter – cel bun. E foarte anti-danez s-o faci pe poliţistul rău. În Danemarca, toţi vor s-o facă pe poliţistul bun. Cu Zentropa, ideea mea a fost pur şi simplu să putem produce şi controla ceea ce realizăm. Nu este decît o casă de producţie la fel ca oricare alta. Nu este nici o idee clară în spate, ne bazăm numai pe intuiţie. Nu e nimeni acolo să ne spună că cel mai important lucru sînt banii”.
O nouă Dogmă?
Lars von Trier, unul dintre iniţiatorii Dogmei (acea serie de reguli de turnare elaborate pentru a reduce la maximum artificiile cinematografice) din anii ’90, a mai introdus o constrîngere folosind o tehnică de filmare specială, numită Automavision. Aproape tot filmul a fost turnat după acest principiu. Este vorba, explică regizorul, de ”un procedeu cinematografic de a lua imagine (şi sunet) reducînd cît mai mult intervenţia umană”.
Premiera 11 ianuarie
TO: The Boss of it All / Direktoren for det Hele.
Producţie Danemarca-Suedia-Italia-Franţa, 2006. R: Lars von Trier. Cu: Jens Albinus, Peter Gantzler, Jean-Marc Barr, Fridrik Thór Fridriksson, Iben Hjejle, Henrik Prip.
Distribuit de Independenţa Film