Ca la fiecare început de an, industria media și de advertising face bilanțuri. La sfarșitul lunii februarie, revista „Advertising Age” (pe scurt AdAge) a lansat un raport intitulat „Fact Pack 2005”, cuprinzand principalele date (referitoare în cea mai mare parte la anul 2003) despre companiile de media și advertising, despre marii clienți de publicitate și structura globala a pieței de advertising.
Așadar, cine sunt totuși cei mai mari jucatori de pe piața media din lume? Ei bine, topul este dominat zdrobitor de americani – Statele Unite fiind, de altfel, și cea mai mare piața de advertising din lume, în valoare de 245,8 miliarde de dolari. În topul celor mai mari zece firme de media, doar una singura – compania canadiana Thomson Corp., care administreaza baze de date cu informații financiare, științifice, referitoare la legislația din mai multe țari etc. – provine din afara SUA.
În topul veniturilor nete pentru anul 2003 conduce de la distanța Time Warner, cu încasari de 29,2 miliarde de dolari, urmata de Comcast, cel mai mare furnizor de servicii tv prin cablu și Internet din SUA (peste 21 de milioane de abonați), cu 17,5 miliarde. Urmeaza, în ordine, corporația Viacom (17,25 miliarde), Walt Disney Co. (11,2 miliarde) și NBC Universal (8,1 miliarde).
Corporația Viacom, care deține, între altele, rețeaua tv CBS, postul MTV și studiourile Paramount, trece în prezent printr-o perioada destul de proasta. Viacom a declarat recent pierderi de 17,46 miliarde de dolari pentru anul 2004. Acestea – printre cele mai mari din istoria SUA – se datoreaza în principal scaderii valorii activelor intangibile (cum sunt drepturile de autor, diversele licențe etc.) ale unor posturi de radio achiziționate de curand și ale companiilor de publicitate stradala deținute de Viacom.
Cel puțin în SUA, televiziunea este o afacere concentrata în mainile a șase companii – așa-numiții „Big Six”: Time Warner, Viacom, Fox, Sony, NBC Universal și Disney, care controleaza în mod efectiv peste 96% din programele tv care atrag advertising în slotul de prime time.
Cele mai puternice companii americane care editeaza ziare sunt, tot în ordinea veniturilor nete pe 2003, Gannett (5,6 miliarde $), care deține 101 ziare în SUA, printre care și cotidianul cu cel mai mare tiraj, „USA Today” (cu o medie de 2,22 milioane de exemplare pe apariție), urmata de Tribune Co. (cu 4 miliarde $). Tribune Co. publica doua dintre ziarele cu cele mai mari tiraje, „Los Angeles Times” și venerabilul „Chicago Tribune”. „The New York Times” ocupa locul al treilea, cu 3 miliarde $, iar topul este completat de Knight Ridder (2,7 miliarde; în afara de „The Miami Herald”, compania nu deține nici un ziar mare, însa publicațiile sale regionale au un tiraj cumulat de 8,7 milioane de exemplare) și Advance Publications (2,1 miliarde). Ca și Knight-Ridder, Advance nu deține mari ziare, însa divizia sa de reviste este a doua ca marime în SUA dupa Time Warner; Advance deține toate publicațiile editate de Conde Nast, adica „Vanity Fair”, „Vogue”, „Glamour”, „W”, „GQ”, „Allure”, „The New Yorker”, „Wired” și „Parade”, revista cu cel mai mare tiraj din SUA (și posibil și din lume): 34,2 milioane de abonați…
Cat privește publicitatea tv, mai bine nu întrebați. Și nu va gandiți neaparat la spoturile din pauza finalei Superbowl (în 2005, 2,4 milioane de dolari pentru 30 de secunde) – e cu totul alta mancare de pește. Iata însa o lista de prețuri medii pentru un spot de 30 de secunde în emisiuni din prime time, lista calculata de AdAge pentru sezonul de toamna – iarna 2004 – 2005. Recordul îl deține „American Idol”, cu 658.000 de dolari pe spot, în emisiunea de miercuri seara. Pe locul al doilea… „American Idol” (620.000 $), pentru un spot în emisiunea de marți. Urmeaza „E.R.” (480.000 $), apoi alte doua reality show-uri, „Survivor: Vanuatu” (413.000 $) și „The Apprentice” (410.000 $). Un bonus pentru cei care gusta umorul situației: cu 337.000 $ pe spot, „The Simpsons”, ajuns la cel de-al 17-lea (!!!) sezon, bate noul show al lui Sylvester Stallone, „The Contender” (330.000 $). „The Contender” are premiera pe 7 martie, chiar în ziua apariției acestui numar din ApropoTV…
Pentru o mare companie, bugetul de publicitate nu e o problema. Cel mai mare client de advertising din lume, Procter & Gamble, a cheltuit în 2003 peste 5,7 miliarde de dolari numai pe campanii publicitare. Urmatorul clasat, Unilever, s-a îndurat sa își ușureze pușculița doar cu 3,5 miliarde…
Bani mulți, nu? Da, placinta veniturilor agențiilor de publicitate e mare, în jur de 20 de miliarde de dolari anual, dar cei care o împart sunt doar cinci mari grupuri de agenții publicitare, PR etc. etc., care controleaza aproape 75% din piața globala de advertising. Cele mai mari companii se situeaza pe poziții sensibil apropiate: Interpublic Group of Cos., Omnicom Group, Publicis Groupe și WPP dețin fiecare în jur de 18% din piața de advertising, ceea ce le aduce venituri anuale de 3,5 – 4 miliarde de dolari. (WPP va finaliza în aceasta primavara achiziția grupului Grey, numarul șapte mondial.) Cvintetul este completat de grupul Havas, cu o cota de piața de aproximativ 6% și venituri de peste 1 miliard $.