Un site interactiv, www.salvatimareleecran.ro, un documentar dedicat, numit Cinema, mon amour, campanii de crowdfunding, o caravană prin ţară, un program special de filme la TIFF, alături de seminarii şi dezbateri cu specialişti din Europa Centrală şi de Est, sunt câteva dintre acţiunile acestei campanii.
În prezent, România este ţara europeană cu cele mai puţine ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supravieţuit mai puţin de 30. În mai puţin de 20 de ani, numărul spectatorilor a scăzut de 50 de ori faţă de anii ’90 şi mai puţin de 10 cinematografe au fost modernizate. 78% din oraşele României nu au nici un cinematograf funcţional. Filmele româneşti şi europene, deşi sunt apreciate şi premiate în marile festivaluri, nu reuşesc să ajungă la spectatorii români din cauza lipsei acute a sălilor de cinema, ca alternativă la multiplexurile axate pe programarea producţiilor comerciale.
“Sălile de cinema s-au transformat pe rând, în ultimii 20 de ani, în săli de bingo, case de schimb valutar, lăcaşuri de cult, discoteci, supermarket, fast food, magazine de mobilă, restaurante de nunţi. Bâlbâielile au fost majore, sălile s-au plimbat între RomâniaFilm şi între primării. În momentul de faţă, problema sălilor de cinema e ca un fel de minge care se plimbă de la o guvernare la alta, dar nimeni nu-şi asumă decizii tranşante”, declară Tudor Giurgiu, preşedintele APFR şi iniţiatorul campaniei.
Campania Salvaţi Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităţilor responsabile şi a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării şi reintroducerii în sistem a cinematografelor existente, dar nefuncţionale. “Campania are o ţintă precisă. Ne propunem ca în următorii doi ani să avem, într-o primă fază, o reţea de cel puţin cinci sau şase săli de cinematograf modernizate. Primăriile trebuie să lucreze cu manageri culturali şi cu ONG-uri interesate în transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, în cinematografe moderne, cu tehnică digitală, săli care pot găzdui şi alte evenimente de interes pentru comunitatea locală”, adaugă Tudor Giurgiu.
O primă campanie publică de strângere de fonduri, cu ajutorul platformei de crowdfunding www.we-are-here.ro, va fi demarată în curând pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare şi echipament nou pentru a reintra în circuit.
Site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro cartografiază reţeaua cinematografelor aflate în proprietatea statului. Informaţiile de pe site au fost obţinute de la angajaţii cinematografelor din ţară, din arhive personale, de la RADEF Romania Film, de pe blog-urile şi site-urile unor oameni pasionaţi, care au fost preocupaţi de soarta acestora. Link-urile acestor site-uri şi bloguri sunt postate în dreptul fiecărui cinematograf la care se face referire. Utilizatorii platformei sunt încurajaţi să contribuie cu materiale foto sau video şi să-şi spună poveştile care-i leagă de sălile respective.
TIFF 2014 va găzdui, în perioada 31 mai – 1 iunie, un workshop privind accesarea unor fonduri pentru reabilitarea cinematografelor, precum şi prezentarea unor proiecte de succes prin care au fost renovate şi re-tehnologizate cinematografe din Polonia şi Croaţia. Totodată, o secţiune specială la TIFF va reuni filme care vorbesc despre dragostea pentru marele ecran. Printre acestea, Cinema at the End (r. Meritxell Soler, Julián Vázquez), un road movie în care o tânără călătoreşte din oraşul natal până la capătul lumii, în Argentina, pentru a descoperi cum şi de ce dispar cinematografele, şi The Last Remaining Seats (r. Mario Piperides, Grecia – Cipru,), un documentar despre eforturile a doi oameni de a redeschide sala de cinema din satul lor.
În sprijinul campaniei vine şi documentarul realizat de Alexandru Belc (8 martie), Cinema, mon amour, care analizează motivele din spatele degradării sălilor de cinema şi urmăreşte traseul oamenilor care au lucrat în acestea, oferind o imagine actuală a cinematografelor funcţionale sau abandonate, la nivelul întregii ţări. Filmul va avea premiera la TIFF 2014, iar ulterior va fi organizată o caravană ce va ajunge în mai multe oraşe din ţară.
Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie 2014) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.