Salon de serie
Cea de-a 74-a editie a Salonului Auto de la Geneva a debutat cu traditionalele zile ale presei, onorate de peste 7000 de ziaristi acreditati oficial, un adevarat record mondial. De fapt zilele au fost ziua, adica numai prima zi, pentru ca a 2-a zi de presa a fost cotropita de foarte multe persoane care nu mai aveau nici o legatura cu jurnalismul… Chiar si asa, prima zi a insemnat o conferinta de presa la fiecare 15 min, iar la un moment dat s-a suprapus o conferinta in premiera a lui Demel, noul Presedinte al Fiat Auto peste o alta conferinta, starnind o degringolada si mai mare. In fine, dincolo de aceste « delicii » ale meseriei de ziarist, Geneva 2004 a insemnat peste 38 de premiere mondiale, marcand o orientare tot mai clara a salonului catre masinile de serie si mai putin pentru concepte.
Au fost confirmate premiere asteptate de toata lumea si despre care AUTOSHOW v-a informat la timpul potrivit: noul Audi A6, noua Skoda Octavia, BMW seria 5 break, noul Mercedes SLK, Mitsubishi Colt, Mini Cabriolet sau Peugeot 407. S-a prezentat si Seat Altea, prima masina de serie care arata mai bine decat conceptul de la care a plecat. AUTOSHOW a realizat un interviu in exclusivitate cu Walter da Silva, unul din cei mai mari designeri auto ai lumii si cel care a revolutionat marca, propunand actuala linie de design.
Smart Forfour a fost introdus de Jurgen Hubert, inca la conducerea grupului Mercedes. El i-a tinut locul lui Andreas Renscheler, presedintele lui smart, care a fost trimis in Japonia sa faca analize de profunzime la Mitsubishi. La Geneva toata lumea a vorbit despre posibilitatea ca simpaticul neamt sa devina chiar Presedinte in conditiile in care dl. Ekrodt, actualul bos al lui Mitsubishi va fi trimis acasa pentru rezultate foarte slabe. Tot in salon jurnalistii comentau foarte mult numeroasele probleme – inclusiv fraude fiscale – pe care unii executivi japonezi le-au facut de-a lungul anilor. In aceste conditii, ca sa citam Financial Times, cine stie ce rame gaseste Renscheler dupa incepe sa intoarca pietrele de pe acoloÂ…
Poate mai putin asteptate ca premiere au fost Lancia Musa, un model geaman al lui Fiat Idea, Renault Modus – in fapt viitorul moonovolum din segmentul lui Clio sau chiar noua Multipla, cu o fata – in sfarsit – mult mai placuta. Alaturi de masinile de serie destinate marelui public pot fi admirate si automobile care fac sa-ti fiarba sangele in vene. Opel Tigra Twin Top a castigat titlul «Cabriolet of the Year 2004», spre regretul celor de la GM, care sperau sa impresioneze mai mult cu a lor Corvette cabrio. Tot la capitolul „sangele ca borsecul” se pot inscrie smart Brabus Roadster, Ford Fiesta ST, Seat Ibiza Cupra, Lamborghini Murcielago Barchetta (pana la urma asa se numeste; daca ati citit AUTOSHOW stiti la ce ne referim) sau Aston Martin Vanquish Roadster.
O discutie trebuie facuta pentru Merc-ul CLS. Dr Joachim Schmidt, Vicepresedintele lui Mercedes Group, care a stat de vorba cu AUTOSHOW pentru un interviu exceptional (aveti rabdare pana numarul viitor, ca avem tolba plina de exclusivitati ) ne spunea ca este un „coupe cu 4 usi”. Sa recunoastem o definitie cam ciudata in care «numai Mercedes crede», dupa cum afirma un executiv al lui BMW, care ne-a cerut anonimatul. Noul Merc este evident un automobil de nisa, o noua dezvoltare bazata pe design, dar si la preturi mari. Un specialist de la un alt concurent ne spunea ca noul Merc are doar avantajul unui design interesant, dar nu este o masina practica. De aici si vanzari previzibil mai modeste decat si-a propus producatorul, de 25-30.000 de unitati anual. «Cine are bani de CLS isi cumpara E-Klasse», a conchis specialistul.
Chiar daca sensibil mai putine, premierele mondiale in domeniul conceptelor sunt impresionante. Regele incoronat al designului mondial, Giorgetto Giugiaro, a tinut sa uimeasca din nou, de data aceasta cu Alfa Romeo Visconti, in fapt «asa cum ar trebui sa arate limuzina de lux» dupa cum o spune chiar Giugiaro. Bertone, un alt nume legendar, a prezentat Jeti, tot un concept de limuzina de lux, in timp ce Pininfarina a expus «doar» Ferrari Scaglietti, probabil cel mai frumos «calut cabrat» in ultimii 10 ani.
Despre Opel Trixx, un director de presa de la Ford spunea rautacios ca este un fel de Fiat Panda; doar se incearca o sinergie cu constructorul italianÂ… In schimb Mazda MX Flexa este un viitor minimonovolum, pe care constructorul japonez controlat de Ford il va aduce nu peste mult timp, chiar fara prea multe modificari, daca este sa dam crezare lui John G. Parker, noul Vicepresedinte al lui Mazda Corporation, care a stat de vorba cu noi pe aceasta tema si multe altele. Mult mai aproape de modelul final este conceptul sportiv al lui Citroen C4. Dupa ce a facut la fel cu C2 anul trecut, acum s-a folosit de pretextul victoriilor din Campionatul Mondial de Raliuri pentru a introduce C4 usor mascat.
Daca este sa vorbim de concepte spectaculaoase care pot sa devina realitate, atunci trebuie sa incepem cu BMW M5, un concept foarte aproape de ce o sa fie masina de serie. Ceva mai indepartat se anunta „Corniche”-ul lui RR Phantom. Convertibila expusa este doar un exercitiu, iar BMW insista ca mai este mult pana sa vina in serie. Noua insa ne-a placut atat de mult incat am facut si coperta cu el.
Ca de obicei, Romania nu a fost reprezentata la Salon. Despre bomba cu Hyundai care ne-a ocolit aterizand in Slovacia, va rugam sa cititi editorialul din acest numar. Nu este o veste prea buna pentru noi. Despre Dacia doar un ziarist israelian a intrebat, fiind curios ce o sa se intample cand o sa vina pe piata sa. APIA a reusit la sesiunea Comitetului Expozitional al OICA sa pastreze pentru SIAB pozitia buna in Calendarul oficial al Saloanelor Internationale recunoscute oficial. In rest, nu au fost prea multe despre miorita noastra.
Probabil ca – cel putin deocamdata – o fi ea balaie si nazdravana, dar vaca milka are puterea! AUTOSHOW a avut sansa sa invite unul din cei mai fideli cititori si ascultatori ai emisiunilor noastre radiofonice. Mihai Ivascu, s-a dovedit – la numai 16 ani neimpliniti – gata sa treaca la treaba, fiind un foarte talentat viitor – poate – jurnalist auto. El a avut sansa sa creasca cu cele mai noi informatii din lumea auto. Acum a vizitat Salonul Auto ca fotoreporter, cand alti tineri la varsta lui au alte preocupari. Bravo lui Mihai. Daca am avea mai multi ca el, poate si viitorul nostru ar fi unul mai bun.