Calatorului ii sade bine cu drumul si fabricantului de automobile cu succesul de piata. Acesta ar fi considerentul care i-a impins pe suedezii de la Saab, ori mai degraba pe sefii de la GM, sa arunce pe piata primul SUV din istoria constructorului din Suedia, 9-7X.
Saab 9-7X a fost prezentat in premiera la ultimul salon de la New York, locul nefiind ales intamplator: pentru inceput marea premiera a suedezilor va fi disponibila doar pe continentul nord-american. Si-n plus va fi produs in uzinele din Ohio. Daca la nivel de marca e o noutate, la nivel constructiv primul SUV Saab va fi dezvoltat pe platforma GMT360, folosita deja la Chevrolet TrailBlazer, la GMC Envoy sau Buick Rainier. Deja sistemul nu mai este o noutate, toti marii producatori integrand de ani buni platformele pe majoritatea brandurilor detinute la nivel mondial, costurile scazute fiind principalul motiv evident. La Saab, primul pas de acest gen s-a facut cu preluarea elementelor de Subaru Impreza pe modelul 9-2X, deci nimeni n-ar mai trebui sa fie surprins. Ce va aduce totusi 9-7X nou?
Designul exterior are in centru grila specifica si inimitabila. La fel si alte citeva linii, inclusiv aspectul lunetei. Per ansamblu, daca ar fi sa dam crezare celor de la Saab, 9-7X vrea sa speculeze latura sportiva a clasei. Motivul este probabil sondajul facut printre posesorii de Sabb care au renuntat de regula la brand in favoarea unui SUV. Zis si facut, designul este unul sportiv, fiind excluse elementele de off-road exagerate, cum ar fi o spoilerele foarte pronuntate.
Interiorul ramane la standarde Saab, printre altele pielea fiind oferita in versiunile standard. Confortul incepe de la locul soferului care beneficiaza de o consola orientata exclusiv catre el, continuand astfel traditia casei. Spatiul interior, generat de dimensiunile apreciabile ale masinii (4,9 m lungime si 2,8 latime), ajunge la 1.161 litri numai pentru bagaje (2.268 cu scaunele rabatate in module 60/40), ca sa nu mai vorbim despre locurile comode de care se bucura pasagerii. Iar daca spatiul nu este suficient, 9 7X poate tracta pana la 3 tone.
InovaTii
La capitolul suspensii, sa precizam ca Saab 9 7X foloseste un model unic de brat al amortizoarelor fata, iar pe spate suspensia pe perna de aer controlata electronic.
Raspunsul autoturismului la comenzile soferului sant foarte prompte, generand un „stil european de condus”, asa cum le place celor de la Saab sa spuna. Garda la sol este destul de joasa, bara stabilizatoare groasa si extrem de eficace, iar rigiditatea puntii spate reglabila.
Cauciucurile P255/55R18, „all season”, au fost dezvoltate de Dunlop special pentru vehicule sportive ce necesita o aderenta sporita.
Directia are un raport de 18,5 la 1, facand-o sa genereze raspunsuri rapide si precise. De altfel, volanul a fost desenat pentru a creste manevrabilitatea.
Sistemul de franare se bazeaza pe discuri mari (325 mm), ventilate, si ABS pentru toate 4 rotile. Nivelul de asistare mai vizeaza senzori anti-rasturnare ROS, senzori de incarcare si o bogata gama de air-baguri. Sistemul rollover (ROS) este situat in tunelul central sub scaunele din spate si foloseste un algoritm complex pentru a activa celelalte sisteme necesare stabilizarii masinii. ROS masoara in permanenta acceleratia laterala si verticala a masinii si bineinteles gradul de inclinare. Culege informatii despre viteza de la senzorii plasati pe roti. Toate aceste date sunt folosite pentru a analiza situatia in fiecare secunda cu ajutorul Sensing Diagnostic Module (SDM) care activeaza ori de cate ori e nevoie sistemele de siguranta.
O alta inovatie o reprezinta proiectarea trasmisiei, a diferentialului si a cardanului pentru versiunile AWD, astfel incat sa fie eliminat aproape definitiv zgomotul perceput in interior, dar si comportamentul dinamic al masinii.
Aluminiu peste tot
Motorizarea va cuprinde doua optiuni, ambele usoare, din aluminiu. Ar fi vorba despre un aparent clasic de 4,2 litri, cu 6 cilindri in linie, generator a 275 de cai si un V8 de 5,3 litri cu aproximativ 300 de cai si 447 Nm. Ultimul este in fapt varianta de aluminiu a ultimului V8 Vortec de la GM. In plus, are deschiderea supapelor de admisie mai mare, ceea ce duce la o semnificativa crestere a aportului de aer. O alta inovatie consta in profilul capatului pistonului care, impreuna cu volumul camerei de ardere al noului cilindru au dus la o crestere a compresiei de la 9,5 la 9,9:1. Motorul are prevazuti senzori de raspuns care regleaza scanteia in situatii extreme (aer foarte cald sau combustibil de proasta calitate).
Motorul de 4,2 litri are o curba a cuplului impresionanta, cu 372 Nm la 3600 de rotatii, dispunand insa de peste 90 la suta din acest cuplu inca de la 1200 rotatii pe minut.
Tractiunea este automata cu patru trepte sau manuala cu cinci trepte, integrala si asistata de un diferential cu alunecare limitata pe puntea spate. Cutia este de tip 4L60 E, Hydra-Matic, standard pe toate versiunile de echipare. Este caracterizata printr-o actionare extrem de lina, eficienta pe toata curba cuplului, realizata din materiale super-rezistente.
In asteptarea aparitiei si pe pietele europene ne multumim cu opinia producatorilor: „9-7X este un excelent exemplu al experientei Saab pusa in slujba sportivitatii si performantei” spunea Kjell-Ake Eriksson, Director Executiv pentru Proiecte la Saab. Poate ca are dreptate. Oricum, noul copil al celor de la Saab va incerca sa concureze o piata foarte generoasa in care se afla Acura MDX, BMW X5, Cadillac SRX, Infiniti FX, Lexus RX 330, Land Rover LR3, Mercedes-Benz M-Class si Volkswagen Touareg. Si asta la un pret cuprins intre 37.000 si 45.000 de dolari.
Mediafax